◄ خرابی جاده ها؛ دغدغه رانندگان کامیون/ جاده دیگر بخشنده نیست
جاده باید بخشنده باشد، از خسارات جانی به راننده جلوگیری کند جاده باید دارای تابلوهای هشدار و شیب شیروانی کنار جاده برای جلوگیری از واژگونی خودرو باشد.

محمد اتحادی: رسیدگی به جاده های نا ایمن منتهی به معادن از جمله معدن چادرملو یکی از خواسته های رانندگان کامیون است.
احتمال حوادث رانندگی رخ به رخ، انحراف به چپ، سبقت های حادثه ساز به تبع دوطرفه بودن جاده وجود دارد و نبود شیب شیروانی در قسمت هایی از جاده، زیاد بودن فاصله پارکینگ ها (اگر کامیونی تریلی دچار نقص فنی شد به اجبار باید لاین اول را کاملا مسدود کند) و وجود چند نقطه حادثه خیز در این محور از معایب اصلی و حادثه ساز هستند که لازم است رسیدگی شود.
بیشتر بخوانید:
وضعیت جاده معدن چادرملو؛ نه خبری از روشنایی است و نه خط کشی
شایان ذکر این منطقه بهاباد ساغند و چادرملو سرشار از ثروت های خدادادی هستند و باید قسمتی از درآمد کلان و ثروت این معادن صرف بهبود جاده های این مناطق شود، محورهای بهاباد تا جاده طبس کوهستانی هستند اما احتاجی به ساخت تونل که هزینه زیاد دارد، نیست.
آیا مسئولان مربوطه از جان باختن رانندگان کامیون و هدر رفتن سرمایه های کشور در این محورها مطلع هستند؟ آیا اطلاع دارند حوادث رانندگی حدود 8 درصد تولیدات ناخالص کشور را هدر می دهد؟
جاده ها طبق گفته مسئولان در وقوع حدود 15 درصد حوادث رانندگی دخیل هستند. اما می توان گفت بعضی جاده ها تا 50 درصد هم عامل تصادف هستند. در این مقوله لازم به ذکر است جاده باید بخشنده باشد، از خسارات جانی به راننده جلوگیری کند، دارای تابلوهای هشدار، شیب شیروانی کنار جاده برای جلوگیری از واژگونی خودرو باشد و شانه کناری اختلاف زیادی با جاده نداشته باشد.
همچنین لازم است روشنایی در محورهای 30 کیلومتری نزدیک شهر ها، خط کشی استاندارد و کامل نه کمرنگ، فراهم باشد.
جاده باید فاقد خرابی، چاله های عمقی و ناهمواری باشد که فرمان یا کنترل کامیون و سواری از دست راننده خارج نشود و خودرو به طرفین جاده منحرف نگردد.
همچنین باید از نصب و ساخت سرعت گاه های زیاد در جاده باید جلوگیری شود، این دیوار خسارت آور به خودرو، دیوار قانون نیست دیوار زیر و بند نابود کن تریلی و کامیون است.
مهندسان راهداری، کارشناسان شهرداری ها و پلیس لازم است توجه کنند که قبل از هر چهار راه، میدان، تقاطع، محدوده ورودی به پاسگاه پلیس راه های کشور به خصوص در استان های یزد، اصفهان و تهران یک سرعت گاه یا سرعت گیر کافی است چرا که مخارج نگهداری، تعمیرات کامیون، اتوبوس و تهیه قطعات بسیار گران و کمر شکن است.
امروز در این برهه زمانی به دریا رفته می داند مصیب های طوفان را به مشکلات حمل و نقل و رانندگان بیشتر توجه داشته باشید.
* راننده و عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه ها