وظایف اتاق بازرگانی مطلوب
قریب به 130 سال از تشکیل اتاق بازرگانی ایران میگذرد، لیکن تنها در دهههای اخیر یا شاید چند دوره اخیر، نگاه جامعه اقتصادی کشور به اتاق بازرگانی تغییر قابل ملاحظهای داشته است.
این نگاه متفاوت حاصل روند رو به رشد خصوصیسازی و گذر از اقتصاد دولتی به اقتصاد پویای بخش خصوصی است. هرچند که در ابتدای راه این انتقال قرار گرفته باشیم، امروز اتاق بازرگانی ایران بهعنوان پارلمان بخش خصوصی و مشاور سه قوه در امور راهبردی اقتصاد کشور شناخته شده و اعتماد جامعه را به خود جلب کرده است.
در این راستا نقش رسانههای نوشتاری، گفتاری و دیداری کشور بسیار تعیینکننده بوده است. اتاق بازرگانی ایران متشکل از هیات نمایندگان منتخب استانهای سراسر کشور، مجموعهای از کارآفرینان، تولیدکنندگان، صنعتگران، تجار، مدیران شایسته بخش خصوصی است که برآیند تجارب و توانمندیهای خود را در قالب فرآیندهای تحقیقاتی و کاربردی در اختیار ارگانها، سازمانها، وزارتخانهها و مجلس شورای اسلامی قرار میدهند.
حاصل این تعامل بین اتاق ایران و سه قوه موجب تصویب قوانین، تدوین آییننامهها، مقررات جهت ایجاد تسهیلات و تشویق بخش خصوصی در عرصه حمایتهای داخلی و حضور منطقهای و جهانی، رفع مشکل بیکاری، عبور از رکود اقتصادی، گذر از آسیبهای تحمیلی تحریمها و ایجاد امنیت در فضای اقتصادی کشور میشود. علاوه بر این، ابزارهای لازم برای اقتصاد آینده را بر خودکفایی هوشمندانه بخش خصوصی رهنمود میکند که از اهداف آن برنامههای دقیق در راستای رقابتی شدن تولیدات داخلی و افزایش بهرهوری در واحدهای تولیدی است که بتواند منجر به تولید صادرات محور و رقابت در بازارهای جهانی باشد.
ارتقای این ظرفیت موجب بالا رفتن میزان تجارت و ارزآوری خواهد شد بدیهی است این روند از مجاری قانون ایجاد فضای مطلوب شروع و در ادامه به رشد کسبو کار و گسترش اشتغال پایدار منتهی خواهد شد. از سوی دیگر، احترام به اخلاق در رفتار کسب و کار، الگوبرداری از نمونههای موفق اجتماعی و اقتصادی، اعتماد به اصل جانشین پروری، حمایت از تفکرهای خلاق و نوآور، شفاف کردن قوانین بهویژه قوانین دست و پاگیر و ثبات در سیاستهای اقتصادی، اجماع نظرات بخش خصوصی و همسوسازی نظرات و صدای بخش خصوصی، حمایت از منافع تشکلهای ملی در عرصههای بینالمللی و زمینههای حضور فعال تشکلهای اقتصادی در عرصه بینالمللی در راستای حمایتهایی که اتاقها باید به اعضای و تشکلهای تحت پوشش خود ارائه کنند.
با تقویت تشکلها، فدراسیونها، کنفدراسیونها، ایجاد مراکز مشاوره و کمک و رهنمود به آغازکنندگان کسبوکار که همه این موارد میتواند بهعنوان مرکز آموزش حرفهای شروع کسبوکار تحت نام دانشگاه جامع اتاقهای بازرگانی سراسر کشور تشکیل شود. با عنایت به اهداف مبسوط و مسوولانه بالا، رسالت هر یک از اعضای هیات نمایندگان اتاقها بسیار مهم و اساسی بوده و شایسته است نامزدهای هر دوره از انتخابات هیات نمایندگان به حساس و پربار بودن مسوولیت چنین جایگاهی ارج نهند و خدای ناکرده صرفا برای اخذ یک پست و عنوان قدم به این رقابت حساس نگذارند و وظیفهشناسی خود را تنها به چند هفته منتهی به پایان هر دوره جهت انتخاب مجدد محدود نکنند، بلکه هر روز خدمت در جامعه اقتصادی کشور را یک فرصت مبارک دانسته و به اخلاق نیک و رقابت سالم در انتخابات مومن باشند.
تقابل ذاتی فعالیت حمل و نقل با فعالیت تجاری اشخاص حقیقی و یا حقوقی که دارای کارت بازرگانی هستند گردهم آمده تشکل غیر دولتی جهت ساماندهی فعالیت های خود ایجاد نموده اند. هر یک از این اشخاص را اعضای اتاق بازرگانی گویند. از عمده فعالیت آنان رایزنی با مقامات رسمی و دولتی جهت ابراز کاستی ها و موانع تجاری و انتقال موارد مذکور به مقامات رسمی است. در طول تاریخ صنعت حمل و نقل، بازرگانان و تجار به عنوان آمر و حمل و نقل کنندگان به عنوان مامور آنان فعالیت نموده اند. در واقع اعضای اتاق کارفرما و فعالین صنعت حمل و نقل کارگزار ایشان بوده است. حمل و نقل یک فعالیت تجاری نیست بلکه یک فعالیت خدماتی است. اخیراً مشاهده می شود در شرایط نبود سخنگوی کاربلد صنعت حمل و نقل برخی از رسانه ها درصدد مطرح نمودن اعضای کمسیون حمل و نقل اتاق به عنوان سخنگویان و فعالین حمل و نقل برآمده اند. حال اینکه آنان تجاری هستند که وسیله حمل و نقل نیز دارند. و با رایزنی با همکاران عضو در اتاق اقدام به حمل و نقل محمولات آنان می نمایند. در واقع چون جهت فعالیت در کمسیون اتاق وقت می گذارند و نیک مستحضرید وقت طلا است. با بررسی تقابل ذاتی بین آمر و مامور اعضای کمسیون حمل و نقل در مواقع نبود تعامل به سمت تجار گرایش خواهند یافت. حضور فعالان صنعت حمل و نقل در اتاق بازرگانی فی النفسه بد نیست. و حضور قانونی است علی ای حال به رغم وجود تشکل های موازی مطرح نمودن اعضای کمسیون اتاق بازرگانی به عنوان فعالین حمل و نقل پاک نمودن صورت مسئله و ورود شخصیت حقوقی دیگر به عنوان حامی صنعت حمل و نقل در انظار عمومی است. حال اینکه ایشان تجار و بازرگان عضو اتاق بازرگانی هستند. در این بین تقابل به غایت آشکار این دو صنف؛ اعلام نارضایتی بازرگانان از نرخ خدمات ارائه شده توسط فعالین صنعت حمل و نقل برای ایشان است. گرچه بیان و تفسیر موضوع علل و علت گران بودن نرخ خدمات ارائه شده در این مجال نمی گنجد. علی ای حال قیمت اصلی ترین ابزار حمل و نقل بیش از چند صد میلیون تومان است. کامیون هاییکه قادر به تردد در جاده های مواصلاتی اروپا هستند عموماً توسط این تجار و بازرگانان وارد و با سود کلان به فعالین صنعت حمل و نقل فروخته می شود. بعد از در ید اختیار قرار گرفتن این وسیله، هزینه نگهداری، هزینه خدمات دولتی و … سر به فلک می کشد. بی شک تجار و بازرگانان از این موضوع مطلع هستند. علی ای حال به سبب ضعف در سازمان های غیر دولتی این صنف، تمامی گناهان بر گردن این صنف مظلوم انداخته می شود.