بازدید سایت : ۳۶۳۸۵

◄ بی توجهی وزارت نفت به زیرساخت های حمل و نقل به بهانه یارانه نقدی

◄ بی توجهی وزارت نفت به زیرساخت های حمل و نقل به بهانه یارانه نقدی

تین نیوز | وزارت نفت از اجرای ماده 70 «قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» که بر اساس آن باید 20 درصد از بهای گازوئیل (به استثنای مصارف بخش کشاورزی) را به عنوان عوارض دریافت، و نیمی از آن برای توسعه حمل و نقل ریلی درگردد، سرباز زده است.

به گزارش تین نیوز، در حالی که بر اساس ماده 70 قانون مذکور، مجلس تصویب کرد که 20 درصد از بهای گازوئیل به عنوان عوارض دریافت و نیمی از آن صرف توسعه حمل و نقل ریلی گردد، وزارت نفت نه تنها تاکنون از اجرای این مصوبه طفره رفته است بلکه اخیرا با تک نرخی شدن سوخت و افزایش  20 درصد قیمت گازوئیل - 250 تومان به 300 تومان - هیچ رقمی از آن را به حمل و نقل ریلی و جاده ای اختصاص نداده است.

هرچند وزارت نفت برای عدم اجرای این ماده قانونی، کمبود منابع برای پرداخت یارانه نقدی را بهانه قرار داده است، اما پیگیری های خبرنگار تین نیوز در جهت یافتن دلیل این قانون شکنی از سوی با بی اطلاعی نمایندگان مجلس روبرو شد.

به هر جهت این مصوبه به وزارت نفت اجازه داده است وجهه دولت را در خصوص اولویت داشتن حمل و نقل ریلی زیر سوال ببرد؛ موضوعی که شرکت راه آهن برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی بسیار بر روی آن  تاکید دارد.

متن ماده 70 به شرح زیر است:
ماده70ـ به‌منظور نگهداری راه های کشور و تلاش در جهت تثبیت تعرفه حق دسترسی شبکه ریلی و کمک به احداث، توسعه ظرفیت و بهسازی خطوط، ناوگان و شبکه حمل و نقل ریلی برون شهری و نگهداری راههای کشور با هدف صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش آلایندگی محیط‌ زیست و کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای، بیست درصد(20%) قیمت نفت گاز (گازوئیل) به‌ استثنای مصارف بخش کشاورزی به‌عنوان عوارض توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران محاسبه و دریافت می‌شود. منابع حاصله به حساب خاصی نزد خزانه‌داری‌ کل کشور واریز و در قالب ردیف هایی که در قوانین بودجه سنواتی مشخص می‌شود به نسبت مساوی به توسعه، بهسازی خطوط و ناوگان شبکه حمل و نقل ریلی و نگهداری راه ها پس از مبادله موافقت نامه بین دستگاه های اجرایی ذی‌ربط با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اختصاص می‌یابد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.