◄ پیامد بی توجهی به ضریب دسترسی هواپیماها: افزایش هزینه شرکت های هواپیمایی
یکی از دلایل ریشه ای تاخیرها و هزینه های سربار و قابل اجتناب در شرکت های هواپیمایی کشور، عدم توجه به ارزیابی مستمر قابلیت اطمینان عملیاتی و متعاقب آن قابلیت اعتماد و میزان واقعی دسترسی عملیاتی به هواپیماهاست.
یک کارشناس حمل و نقل معتقد است: یکی از دلایل ریشه ای تاخیرها و هزینه های سربار و قابل اجتناب در شرکت های هواپیمایی کشور، عدم توجه به ارزیابی مستمر قابلیت اطمینان عملیاتی و متعاقب آن قابلیت اعتماد و میزان واقعی دسترسی عملیاتی به هواپیماهاست.
به گزارش تین نیوز ، خلیل الله معمارزاده ( محمد معمار ) با بیان این که قابلیت اطمینان هواپیما ممکن است 100درصد اما سطح دسترسی به آن جهت پرواز 40 درصد باشد، گفت: در واقع ظرفیت واقعی ناوگان هوایی کشور تابعی از ضریب دسترسی است.
وی در صفحه شخصی خود در شبکه های اجتماعی افزود: ممکن است ما از نظر اسمی ۹۶ فروند هواپیمای فعال داشته باشیم و حتی آن را به ۱۸۰ فروند هم به طور اسمی برسانیم ولی با توجه به ضریب دسترسی و نرخ میانگین ضریب پروازی(Utilization)، ظرفیت واقعی ما باز هم زیر 100 فروند باشد.
معمار زاده تاکید کرد: اهمیت محاسبه ضریب دسترسی ناوگان هوایی کشور، رگولاتوری صنعت هوانوردی را متوجه ظرفیت واقعی ناوگان هوایی کشور و هر یک از شرکت های هواپیمایی به منظور توزیع بازار در صدور مجوزهای پروازی برنامه ای خواهد کرد.
او عنوان کرد: ضمن اینکه شایسته است خود شرکت های هواپیمایی، در بخش حسابداری مدیریت خود نسبت به پایش ضریب پروازی ناوگان و گزارش های تصمیم ساز خود، جهت مدیریت آن اهتمام ویژه ای داشته باشند.