بازدید سایت : ۴۱۹۶۱

◄ ساخت لوکوموتیو 4000 اسب و فرصت جبران کاهش سهم راه آهن

خبر افتتاح لوکوموتیو مپ 30 با موتور 4000 اسب با حضور وزیر صنعت و در پی آن خبر تخصیص 10 میلیارد دلار برای راه آهن و 500 میلیون دلار برای خرید قطعه و بازسازی لوکوموتیوهای متوقف، دوستداران صنعت ریلی را مشعوف کرد.

ساخت لوکوموتیو 4000 اسب و فرصت جبران کاهش سهم راه آهن
تین نیوز |

خبر افتتاح لوکوموتیو مپ 30 با موتور 4000 اسب با حضور وزیر صنعت و در پی آن خبر تخصیص 10 میلیارد دلار برای راه آهن و 500 میلیون دلار برای خرید قطعه و بازسازی لوکوموتیوهای متوقف، دوستداران صنعت ریلی را مشعوف کرد (تین 272751).

  • موتور ریلی RK215 با قدرت اولیه 4300 اسب بخار برای اولین بار در 100 دستگاه لوکوموتیو آلستوم راه آهن استفاده شده که از سال 81 وارد خدمات حمل و نقل ریلی شدند و هم اکنون حدود 70 دستگاه آن به دلیل خرابی های موتور دیزلی متوقف است.

  • موتور مذکور که از معدود گزینه های پیش رو در زمان توقف مذاکرات خرید لوکوموتیو از GM و GE و شروع مذاکرات و عقد قرارداد با آلستوم فرانسه در 1376 بود، آلستوم برای کاربرد ریلی فقط نوع 12 سیلندر را در 30 لوکوموتیو AC سوریه نصب کرده بود و نوع 16سیلندر در AD43 ایران استفاده شد و به همین دلیل استاندارد UIC در پنجاهمین موتور دریافت گردید.

  • به دلیل برخی غفلت ها در زمان ورود لوکوموتیوها و عدم استفاده از قابلیت حداکثر لوکوموتیو، عملا بسیاری از مشکلات موتور پس از دوران گارانتی آشکار شد و به دلیل تعداد کم این موتور در دنیا که در کاربرد ریلی، دریایی و زمینی به چندصد دستگاه بالغ می شود در مقایسه با انواع GE و GM که حدود 30,000 دستگاه از هر کدام ساخته شده، مشکلات تامین قطعات یدکی بسیار شدید بود که از جمله در زمان مسئولیت اینجانب در دسا به دلیل اشکال مطرح شده از سوی اداره کل نیروی کشش راه آهن در مورد پیستون خریداری شده، تامین کننده انگلیسی از ادامه ارسال قطعات به ویژه پیستون امتناع ورزید و این مسئله باعث توقف روند تعمیرات و بازسازی 50 دستگاه این موتور گردید که به سبب همین اختلال، با بررسی و تلاش گسترده همکاران در شرکت دسا، چندین شرکت تامین کننده پیستون از خارج و حتی سازندگان داخل شناسایی و مشکل مربوطه بر طرف گردید.

  • موتور مذکور پس از طی یک دهه و برخورد با چالش ها و اصلاحات متعدد، در اواخر دهه هشتاد به مرحله بلوغ و کمال رسیده بود ولی با وجود رفع مشکلات فنی، خط تولید این موتور در شرکت سازنده (Ruston که آلستوم و سپس MAN آلمان آن را خریداری نمودند) متوقف شد و لذا امکان تامین موتور کامل فراهم نبود و ساخت موتور هم به دلیل تعداد تقاضای اندک اقتصادی نبود که برای توسعه بازار این محصول، در اجلاس مشترک وزرای صنعت D8 (اسفند 1388)، پیشنهاد تولید مشترک برای این بازار در جلسات کارشناسی ارائه و مورد استقبال قرار گرفت، بعلاوه در سال 89 پس از ورود به شرکت دسا و جهت پشتیبانی قرارداد تعمیرات 50 دستگاه موتور مذکور با راه آهن، مرحوم ولی الله گل میرزایی (اولین مدیر جهاد دانشگاهی صنعتی شریف که در کارگروه صنایع ریلی سازمان گسترش نیز همکاری داشتند) به عنوان مدیر پروژه RK215 منصوب شدند و برای ساخت اجزای اصلی این موتور به ویژه بدنه و میل لنگ، هیئتی از شرکت دسا به شرکت کیشویان چین که سازنده لوکوموتیو و موتور دیزلی بود اعزام گردید (سازنده و فروشنده چینی 30 لوکوموتیو 5000 اسب به ایران) که امکان پذیری این همکاری مورد تایید قرار گرفت.

  • به منظور بهره برداری بهتر از این فرصت، کنسرسیومی با پنج عضو (مرکب از شرکت های واگن پارس، تورا، فن ژنراتور، دسا و نیز جهاد دانشگاهی خواجه نصیر) برای ساخت لوکوموتیو دیزلی ملی تشکیل و مراتب در بهمن 1389 به وزیر صنایع اعلام شد.

  • سال 2016 تاییدیه اولیه تبدیل موتور به گازسوز از سوی شرکت FEV آلمان دریافت گردید که برای جلب نظر موسسات و نهادهای مرتبط جهت حمایت ساخت 10 دستگاه با بیشتر اجزای اصلی از اروپای غربی که هزینه تولید را موجه می نمود اخذ شد.

  • موتور دیزل یکی از گلوگاه های اصلی ساخت لوکوموتیو بوده و هست و چنانچه برای ساخت بدنه و میل لنگ این موتور اقدام می شد، بازار مصرف چندصد دستگاه موتور در لوکوموتیوهای راه آهن، مولدهای اضطراری و نیروگاه های پراکنده فراهم می گردید.

  • اکنون که شرکت مپنا لوکوموتیو، اجزای اصلی این موتور پرقدرت را ساخته، فرصت بسیار خوبی است برای شتابدهی شناخت و رفع نواقص باقی مانده (تین 271255)، شناسایی ریشه های اصلی خرابی (تین 267358)، اصلاح سیستم های جانبی (تین 257248) و ارتقای این موتور (تین 272720) ... که با اعتبار مورد اشاره مدیرعامل راه آهن می تواند زمینه راه اندازی خط جدید موتور با ظرفیت بیش از ساخت لوکوموتیو (برای بازسازی موتورها و راه اندازی لوکوموتیوهای متوقف آلستوم موجود) را فراهم نماید (تین 266864).  

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    مشکل اصلی صنعت ما , نبود دیپلماسی اقتصادی ست در نتیجه این همه صنایع قوی , قدیمی و های تک داریم که عموما نشسته اند تا سفارش از داخل بیاید ! سفارت خانه ها باید رایزن اقتصادی مستقر داشته باشند مسلط بر زبان انگلیسی و زبان محلی که این ها برای تولیدات داخلی ما بازاریابی کنند و همزمان دنبال تامین نیازهای کشور هم باشند یک حقوق ثابت بگیرند و از محل بستن قرارداد یک پورسانت خوب که تشویق بشن , سفارت خانه های ما در کشورهایی مثل آفریقای جنوبی , برزیل , چین , هند , روسیه و ... که باید حتی 4 5 رایزن حرفه ایی اقتصادی داشته باشیم که این ها به صنایع ما پیشنهاد بدن که فلان کشور آفریقایی نیاز به فلان تعداد لکوموتیو با فلان مشخصات دارند فلان کشور آسیایی نیاز به فلان تعداد تراکتور با فلان مشخصات دارد فلان کشور آمریکای لاتین نیاز به محصولات و خدمات هپکو دارد و ... ما همچنین نیاز داریم به برقراری نمایشگاه های بزرگ دائمی در بهترین خیابان های شهرهای مهم جهان که هم مردم این ها بتوانند خرید جزئی داشته باشند هم تجار سایر کشورهای همسایه به چنین نمایشگاهی برن و قرارداد ببندن بجای اینکه به ایران بیان متاسفانه دولت های اصلاح طلب و اصولگرا یکی یکی می آن و می رن اما ما کماکان در بحث دیپلماسی اقتصادی ضعیف کار می کنیم , حتی تحریم ها هم نمی توانند مانع چنین رویکردی بشن ما با روش هایی مثل تهاتر خدمات و کالا با همان کشور مبدا و سایر روش ها می توانیم چنین فرمول هایی را جلو ببریم .

    • ناشناس

      برادر وقتی وزیر دولت بعلت دزدی محکوم به زندان میشه انتظار چی داری

    • عباس قربانعلی بیک

      با سلام و تشکر فراوان
      نکته بسیار مهمی فرمودید، البته وقتی در صادرات میتوان موفق بود که در پاسخ به نیازهای داخلی موفق باشیم، ان‌شاءالله با رویکردهای پیشنهاد شده این یادداشت لکوموتیو تولیدی به سطح بلوغ مناسب برای صادرات برسد

  • ناشناس پاسخ

    من مدت زیادی در گیر در معاونت فنی بودم و از زمان شیوا پور در رجا و ملانژاد و مهندس محمدی در کشش پیگیر و دوستدار رفع مشکلات ریلی
    جناب مهندس کل بلوک دیزل و لکوموتیو از صنایع های تک است خود شما موقعی که در دسا بودید در جریان هستید ساخت یک موتور دیزل چه پیچیدگی های دارد و اساسا ما یک کشور تکنولوژیک در بحث طراحی و ساخت پکیج موتور دیزل یا رتور یا ژنراتور نیستیم بله میشه موتور رو از چین بیاریم سر هم کنیم بگیم ما ساختیم ما دانش ساخت بلوک سیلندر یا میل لنگ 24سیلندر بصورت یک تکه را نداریم ما توان طراحی و تولید بوزی استاندارد لکوموتیو نداریم چرا چون مشکل اول دانش متالورژی و ریخته گری است مشکل دوم بحث مقاومت مصالح و طراحی های دینامیکی و استاتیکی بوزی است یا اصلا چرخ و محور و رول برینگ سر محور که تحت سلطه SKF است که در دنیا اول است یا بحث کمپرسور و ترمز که تحت سلطه شرکت آلمانی است .....