◄ ۱۰ شرط تغییر نقشه منطقه ای ترانزیت به نفع ایران
به باور برخی کارشناسان، شرایط مربوط به افزایش میزان ترانزیت به گونه ای تعریف نشده اند که با ساخت یک بندر، هر چقدر هم بزرگ ، نقشه ترانزیت منطقه به نفع یک کشور تغییر کند.
به باور برخی کارشناسان، شرایط مربوط به افزایش میزان ترانزیت به گونه ای تعریف نشده اند که با ساخت یک بندر، هر چقدر هم بزرگ ، نقشه ترانزیت منطقه به نفع یک کشور تغییر کند.
به گزارش تین نیوز، این در حالی است که مدتی پیش مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت که با توجه به آغاز فرآیند احداث بندر بزرگ خلیج فارس در مجاورت مجتمع بندری امام خمینی (ره)، قطعاً شاهد تغییر نقشه ترانزیتی خاورمیانه به نفع ایران خواهیم بود.
کارشناسان حوزه ترانزیت ضمن رد این ادعا می گویند: ترانزیت عِده و عُده ای لازم دارد که زیر ساخت و بندر جزء کوچکی از آن هستند.
به اعتقاد کارشناسان، اگر طرح تجاری روشنی برای کشور وجود نداشته باشد، اگر دیپلماسی تجاری کشور قوی نباشد، اگر حضور ایران در معاهدات تجاری منطقه ای فعالانه نباشد، اگر کشورها از ترس تحریم از تجارت با ایران فاصله بگیرند امکان افزایش میزان ترانزیت کشور وجود ندارد.
به اعتقاد آنان، همچنین اگر امکان مبادله پول و سوئیفت و پشتیبانی بانکی بین المللی فراهم نباشد، اگر فورواردرها کار بلد نباشند، اگر کَریرهای فعال در کشور وجود نداشته باشد، اگر زیر ساخت ها و نرم افزارهای اطلاع رسانی محموله ایجاد نشده باشد و هر روز اینترنت به بهانه ای قطع شود ، اگر گمرک هزار و یک سنگ جلوی پای محموله ترانزیتی بیندازد و کامیون ها یک ماه در صف معطل باشند، اگر راه آهن رساندن بار از مرز ورود تا مرز خروج را چند هفته طول بدهد ، اگر . . . نه تنها بندر بزرگ بلکه ریل و جاده و فرودگاه و اسکله هم نمی توانند در نقش ترانزیتی کشور اثری مثبتی بگذارند.
این اظهارات در حالی مطرح می شده کا چندی پیش مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: با توجه به آغاز فرآیند احداث بندر بزرگ خلیج فارس در مجاورت مجتمع بندری امام خمینی (ره)، قطعاً شاهد تغییر نقشه ترانزیتی خاورمیانه به نفع ایران خواهیم بود.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقائی اظهار کرد: در حال حاضر، مراحل نهایی جانمایی احداث بندر بزرگ خلیج فارس به اتمام رسیده است و فرآیند کسب مجوزهای لازم برای آن آغاز شده است.
وی بیان داشت: این بندر دارای بیش از چهار هزار هکتار اراضی پسکرانهای خواهد بود که امکان ایجاد زیرساختها و روساختهای بندری، مراکز لجستیکی و حمل و نقل، استقرار مراکز تولید و ارزش افزوده را با استفاده از سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی فراهم میکند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به مطالعات اولیه برای احداث این ابر بندر در مجاورت بندر امام خمینی (ره) ادامه داد: بندر بزرگ خلیج فارس از اسکله هایی با آبخور بین ۳۰ تا ۴۰ متر برخوردار خواهد بود که دربرگیرنده مزیت رقابتی نسبت به دیگر بنادر منطقه است.
آقائی کسب سهم حداکثری از بازارهای کانتینری منطقه را به عنوان یکی از اهداف مهم احداث این بندر عنوان کرد و افزود: با بهره برداری کامل از این پروژه، نقشه جذب کالاهای ترانزیت در منطقه خاورمیانه به نفع ایران تغییر چشمگیری خواهد داشت.
وی افزود: بندر بزرگ خلیج فارس در واقع همان فرصتی است که باید از آن بهعنوان راهکاری در جهت دستیابی جایگاه تجارت دریایی ایران و توسعه این جایگاه در نقش آفرینی در راه گذرهای جدید تجارت دریایی از شرق به غرب، نام برد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان اشاره به برنامههای توسعه بندری در کشور عراق بیان داشت: بندر تجاری امالقصر بصره در سال ۲۰۲۲ به بهره برداری رسیده و قرار است بندر فاو این کشور نیز تا پنج سال آینده نیز به بهره برداری برسد.
وی بیان داشت: بر همین اساس باید توجه داشت که ضرورت احداث بندر جدید استان خوزستان با عنوان بندر بزرگ خلیج فارس در کانال طبیعی و منحصر به فرد خور موسی، توازن رقابت ایران با دیگر کشورهای دارای برنامه توسعه بندری را فراهم میکند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین عرصه رقابت تجارت دریایی ایران در شمال خلیج فارس، ایجاد توازن با بنادر فاو و امالقصر در خور زبیر و خور عبدالله عراق است.
وی به بخش دیگری از این عرصه رقابتی اشاره کرد و گفت: با توجه به برنامهریزیهای انجام شده، ترکیه این بار به واسطه پروژه ریلی، عراق را به عنوان کشوری با ماهیت عملکرد ترانزیتی در نظر گرفته است.
آقائی اضافه کرد: ترکیه برای تحقق چنین چشم اندازی در حال تدارک برای اجرای خط ریل جدیدی است که خلیج فارس را از طریق بندر بزرگ فاو و خاک عراق به ترکیه و اروپا میرساند؛ که اجرای چنین پروژهای میتواند منافع ایران در بازار ترانزیت کالا را تحت تأثیر قرار دهد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه همواره احداث بندر بزرگ خلیج فارس در خوزستان میتواند زمینه جذب کالاهای ترانزیتی و تغییر رویههای صادرات و واردات کالاها در رقابت با کشورهای ترکیه و عراق را فراهم کند افزود: یکی از مهمترین عوامل رشد و توسعه بنادر، عاملی به نام «ضریب دسترسی دریایی» بهواسطه موقعیت جغرافیایی و جمعیتی آنها خواهد بود.