خرید ۱۱۴ ایرباس امکانپذیر است
وبلاگ تین نیوز | دوشنبه صبح رئیس جمهوری اسلامی ایران با دعوت رسمی مقامات بلند پایه ایتالیا و فرانسه در صدر هیاتی بلند پایه از مقامات سیاسی و اقتصادی، تهران را به مقصد رم ترك كرد. رئیس جمهوری، گسترش روابط با كشورهای اتحادیه اروپا را از سیاستهای تهران برشمرد و تاكید كرد كه باید از فضای پسابرجام، برای رشد و توسعه كشور و اشتغال زایی بهره گرفت و سفر به ایتالیا و فرانسه با این هدف انجام میشود.
پدرام سلطانی، نائب رئیس اتاق بازرگانی، در این زمینه میگوید: «در این سفر مذاكرات جدی و امیدواركنندهای انجام شده كه به نظر میرسد در حوزههای مختلف و در وجوه بالا توافقاتی در حال شكل گیری است.»
سفر اخیر رئیس جمهور به كشورهای اروپایی را چطور ارزیابی میكنید و این سفر چه دستاوردهای اقتصادی را به دنبال دارد؟
در حالی نخستین سفر اروپایی رئیس جمهور یا به عبارتی عالیترین مقام اجرایی كشور به كشورهای ایتالیا و فرانسه كه جزو اقتصادهای بزرگ جهان به حساب میآیند اتفاق افتاد كه طی 12 سال گذشته این امر بیسابقه است. در این مدت به دلیل تحریم ها، شكاف طولانی و عمیقی میان ایران و كشورهای اروپای غربی به وجود آمده بود اما خوشبختانه در دولت یازدهم با توافق برجام كه به مرحله اجرا هم رسیده و رشد خود را به سرعت میپیماید، ایران روابطی متفاوت با گذشته در عرصه بینالملل را تجربه میكند.
حال براساس گزارشهایی كه از اروپا به گوش میرسد، در آنجا استقبال بسیار خوبی هم از شخص آقای رئیس جمهور و هم از هیات اقتصادی همراه ایشان كه نمایندگان بخش خصوصی ایران به حساب میآیند، شده است. در این سفر مذاكرات جدی و امیدواركنندهای انجام شده كه به نظر میرسد در حوزههای مختلف و در وجوه بالا توافقاتی در حال شكل گیری است. در بخشهای فولاد، تجهیزات پزشكی و دارو، نفت، انرژی و در سایر بخشها بیشترین مذاكرات انجام میشود. در جلساتی كه در ایتالیا تا به حال برگزار شده، شركتهای ایتالیایی هم از این جلسات استقبال كردهاند. شركتهای بزرگ
ایتالیایی كه در عالیترین سطوح فعالیت دارند در این جلسات حضور داشتهاند و علاقه مندی و آمادگی خود برای مشاركت با ایران را اعلام كردهاند.
در این جلسات بیشتر حول چه موضوعاتی تبادل نظر میشود؟ آیا میتوان به افزایش صادرات ایران به اروپا امیدوار شد؟
باتوجه به اینكه هیات اقتصادی ایران علاقه مند به سرمایهگذاریهای مشترك و حركت به سوی ورود فناوری به داخل كشورمان است، ساچه یا ضمانت صادرات ایتالیا جلسهای را برگزار و اعلام كرد كه پوشش بیمهای لازم را برای صادرات محصولات ایتالیایی به ایران خواهد داشت. بنابراین بحثها بیشتر در همین رابطه شكل میگیرد و صحبتها و مذاكراتی كه بیشتر مواضع بخش خصوصی ایران را مشخص میكند محور این جلسات است. شركتهای ایرانی هم علاقه مندی بیشترشان به سرمایهگذاریهای مشترك را مطرح كردهاند و طرف مقابل هم از این اتفاق استقبال كرده است. در مجموع به نظر
میرسد به عنوان نخستین سفر رئیس جمهور به همراه هیات اقتصادی به دو كشور بزرگ اروپایی سفر بسیار خوب و پر حاصلی بوده و قطعا در ماههای آینده میتوانیم شاهد تحقق یك به یك همكاریهایی كه مذاكراتش در ایتالیا انجام شده باشیم.
بهطور خاص در چه حوزههایی میتوان با این دو كشور همكاری داشت؟
حوزههای متعددی هستند كه ما با دو كشور ایتالیا و فرانسه میتوانیم همكاری داشته باشیم. ایتالیا و فرانسه جزو پنج اقتصاد بزرگ اروپا هستند و در حوزههای تولید، فعالیت اقتصادی گستردهای دارند. به طور مشخص همانطور كه اشاره شد در حوزه نفت، انرژی، فولاد، پتروشیمی، تجهیزات پزشكی، خودروسازی، صنایع آرایشی و بهداشتی، صنایع دارویی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، سیمان و صنایع بزرگ میتوانیم وارد همكاریهای گسترده شویم. البته در حوزههای دیگر هم پتانسیل همكاری بین ایران و این دو كشور وجود دارد كه نباید از آنها چشم پوشی كرد.
در گذشته وزیر راه و شهرسازی به خرید 114 هواپیمای ایرباس اشاره كرده بود كه قائم مقام ایشان به تازگی از افزایش این تعداد به 127 فروند خبر داده و در كنار آن احتمال خرید بوئینگ هم وجود دارد. آیا ایران توانایی مالی خرید این تعداد از هواپیما را دارد؟
بالطبع صنعت هوانوردی ما در سالهای گذشته در تنگنای جدی قرار داشت و ظرفیت هواپیماها و صندلیهای موجود تناسبی با میزان تقاضا در كشور نداشت. ضمن اینكه بسیاری از هواپیماهای موجود، قدیمی و مستهلك هستند كه باید از رده خارج شوند. لذا هم برای جایگزینی ناوگان فرسوده و هم برای توسعه ناوگان ما به تعداد نیازمان ظرفیت جذب این تعداد هواپیما داریم. به طوری كه اعلام شده، به نظر میرسد حداقل بین 300 تا 400 فروند هواپیما در اندازههای كوچك، متوسط و بزرگ نیاز داریم. این تعدادی كه در صحبتهای وزیر راه و معاونان ایشان اشاره میشود، تقریبا تنها یك سوم نیاز ناوگان
هوایی كشور است. بحث دیگر در این مورد، مساله مالی مربوط به تامین این تعداد هواپیما است. در این مورد باید گفت صنعت هوانوردی اصولا فرمولهای خاص خود را دارا است.
به عنوان مثال شركتهای بوئینگ و ایرباس بانكها و موسسات تامین مالی را در اختیار دارند و با آنها قراردادهای مختلفی انعقاد كردهاند كه فروش هواپیما به مشتریهایشان از طریق آنها تامین مالی میشود و بازپرداخت وجوه هواپیما در وامهای درازمدت بین پنج تا 15 سال قابل تقسیط است و من فكر میكنم با توجه به تحلیلی كه خود این شركتها از استعداد بازار ایران برای پذیرش این میزان از هواپیما دارند، ریسك فروش و تامین مالی هواپیما به ایران را چندان بالا ارزیابی نمیكنند. همچنین تمام این عوامل توسط بیمههایی كه برای فروش هواپیما در اروپا در كنار ایرباس
تشكیل شده، پوشش بیمهای هم داده میشود. لذا تجارت هواپیما و تامین مالی آن از ساختاریافتهترین تجارتها در بخش مالی و مدلهای پوشش بیمهای است. در نتیجه این كار چندان پیچیده و غیرممكن نیست و گمان میكنم كه خرید این تعداد هواپیما از شركتهای ایرباس و بوئینگ به زودی اتفاق میافتد.
به نظر میرسد در مذاكرات با ایتالیا، این كشور تامین مالی خرید هواپیماهای مورد نیاز ایران را بر عهده گرفته است. آیا این تامین مالی، همان نوعی است كه شما به آن اشاره كردید؟
بله، همانطور كه به آن اشاره شد شركتها و موسسات همكار ایرباس برای تامین مالی و پوشش بیمهای فروش هواپیماهای این شركت آمادگی دارند و یكی از مقرهای این شركتها در كشور ایتالیا است كه فروش این هواپیماها به ایران را چندان پر ریسك قلمداد نكردهاند و ایتالیا طبق روالی كه به آن اشاره شد، ممكن است تامین مالی خرید ایرباس ایران را بر عهده گیرد.
سفرهای اروپایی رئیس جمهور به دو كشور فرانسه و ایتالیا ختم میشود یا به ادامه این سفرها به دیگر كشورها میتوان امیدوار بود؟
به قطع این سفر آغازی است برای سفر به كشورهای عمده اروپایی و چون كشور ایران برای كشورهای اروپایی كه سالها از حضور در آن محروم بودند، مهم و جذاب است، میتوان به ادامه این سفرها امیدوار بود، زیرا كشورهای اروپایی علاقهمند به استقبال از رئیس جمهور ایران و تیمهای اقتصادی ایرانی هستند. ما در ماههای آینده به حتم شاهد سفر دكتر روحانی به سایر كشورها از جمله آلمان، اتریش، اسپانیا و... خواهیم بود و شاید مدتی بعدتر انگلیس هم جزو مقاصد ایشان قرار گیرد كه همگی این سفرها مذاكرات امیدواركنندهای برای رشد و رونق اقتصاد كشورمان به
همراه دارد.
خوشبختانه هزینه سنگین تبلیغات انتخاباتی حزب موتلفه جفت و جور شد، آخوندی متشکریم