نیاز حملو نقل مسافری جادهای به احیای دفاتر فنی
جایگاهی بهنام دفتر فنی را امروز فقط در خاطرات رانندگان قدیمی باید جستجو کرد. طبق آن خاطرات مسئولان آن دفاتر، از افتخارشان در حملونقل، تصدیگری بر دفتر فنی است که گاهی با واژه فرانسوی سرشوفر از آن یاد میکنند. مکانی تخصصی برای آنالیز رانندگان حرفهای، مهمانداران و ناوگان.
جایگاهی بهنام دفتر فنی را امروز فقط در خاطرات رانندگان قدیمی باید جستجو کرد. طبق آن خاطرات مسئولان آن دفاتر، از افتخارشان در حملونقل، تصدیگری بر دفتر فنی است که گاهی با واژه فرانسوی سرشوفر از آن یاد میکنند. مکانی تخصصی برای آنالیز رانندگان حرفهای، مهمانداران و ناوگان. در گذشته حملونقل مسافر توسط گاراژها در داخل شهرها انجام میگرفت. از مزایای گاراژها این بود که در داخل همین مؤسسات، یک مدیریت بسته با کارکردهای مثبت توسط مدیران قدیم اجرا میشد. یکی از آن کارها دفتر فنی و اصطلاح سر شوفر بود. هرچند در زمان رونق گاراژها بیشترین ایرادی که به آنها وارد بود سرگردانی مسافر برای تهیه بلیت و عدم اطلاعات از مقاصد سرویس شرکتها بود. یک شرکـت بهمـانند یـک تیـم فوتبـال عمل مـیکرد.
مربی همیشه تیم را آنالیز و هرکس در چارچوب وظایف خود احساس مسئولیت میکرد و کسی خارج از این تیم (گاراژ) بازی نمیکرد، همگی یکدست بودند و تعصب خاص شرکت مربوطه داشتند. با تشکیل پایانهها و تجمیع شرکتها در یک مکان، سرگردانی مسافر برطرف و در عوض این رانندگان بودند که سرگردان در دفاتر شرکتها شدند. رانندهای که از صبح تا شب باید در ترمینال پرسه بزند به امید اینکه سرویسی برود و بهطورقطع برای رانندهای که ده ساعت در ترمینال سرپا بوده رمقی نمانده که هشت ساعت رانندگی کند. درواقع شیرازه آن تیم منسجم از هم پاشید. تشخیص رانندگان حرفهای از آماتور مشکل شد.
امروز نیاز ناوگان حملونقل عمومی مسافر احیای این دفاتر است؛ دفتر فنی باید مکانی مشخص در جوار استراحتگاه رانندگان باشد. رانندهای که بیکار میشود با مراجعه به این دفتر، مدارک را تحویل متصدی داده و با اعلام راننده که برای رانندگی در چه خطوطی آمادگی دارد، مدارک (دفترچه) راننده در اختیار دفتر فنی قرار بگیرد. نیاز به حضور فیزیکی راننده در پایانه نیست و بهمحض درخواست از سوی مالکان یا شرکتها لیست رانندگانی که اعلام آمادگی کردهاند در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. دفتر فنی با راننده هماهنگی کرده که یک ساعت قبل از حرکت به پایانه مراجعه کند. با این کار حق انتخاب راننده مجرب برای مالک بیشتر میشود.
دفتر فنی پایه حقوق راننده و مهماندار را تعیین میکند، با چک کردن مدارک مشکلی در زمان صدور صورتوضعیت به وجود نمیآید. متصدی موظف است فهرست رانندگان را بهنوبت بنویسد که در حق کسی اجحاف نشود و رانندگانی هم که در خوابگاه ترمینال استراحت میکنند هر زمان امکان سرویسدهی فراهم شد با آمادگی و استراحت کامل سرویس را انجام میدهند. با این کار نه راننده دغدغه حضور فیزیکی خود در پایانه و خستگی دارد و نه مالکان بهخصوص ناوگان غیربومی دغدغه راننده که در شهرستان خود به یک معضل و مشکل تبدیل شده است.
مختار داوودی- عضو هیئت مدیره کانون سراسری انجمنهای صنفی رانندگان مسافری کشور