مبانی مدیریت در شرکت های هواپیمایی ایران: مدل های کسب و کار در شرکت های هواپیمایی| قسمت چهارم
همه خطوط هوایی به طور مداوم مدل های کسب و کار خود را توسعه داده و آنها را عملیاتی و اصلاح می کنند و گاهی اوقات حتی بازتعریف می نمایند.
هر شرکت هواپیمایی مدل کسب و کار منحصر به فرد خود را دارد، درست مانند شخصیت ما انسان ها.
بله! درست متوجه شده اید. هر شرکت هواپیمایی ژنوم خاص خودش را باید کشف کند و بواسطه همین شخصیت متمایزش از دیگران شناخته می شود، حتی در ایران، مانند ژنوم پروازهای اروپایی یا آسیای شرقی، شخصیت باندلینگی یا فرکانسی، تیپ منطقه ای، پاشنه دار و چانه زن جهت رایزنی و ...
مبانی مدیریت در شرکت های هواپیمایی ایران| قسمت اول
مبانی مدیریت در شرکت های هواپیمایی ایران| قسمت دوم
مبانی مدیریت در شرکت های هواپیمایی ایران | قسمت سوم
مبانی مدیریت در شرکت های هواپیمایی ایران | قسمت پنجم
با اینحال این مدل های کسب و کار بر اساس یک سری معیارها توصیف می شوند تا قابل فهم جهت یادگیری بوده و الهام بخش سایر شرکت های هواپیمایی باشند و هر شرکت هواپیمایی می بایستی بر اساس مقتضیات خاص خود بتواند آن اصول کلی را متناسب با ویژگی های درونی و موقعیت محیطی خودش به کار گیرد، نه اینکه از آنها کورکورانه تقلید نماید.
همه خطوط هوایی به طور مداوم مدل های کسب و کار خود را توسعه داده و آنها را عملیاتی و اصلاح می کنند و گاهی اوقات حتی بازتعریف می نمایند.
تعاریف معمول مدل های کسب و کار متعارف در شرکت های هواپیمایی مانند فول سرویس Full Service Network Carriers-FSNC ، کم هزینه Low Cost Carriers-LCC ، منطقه ای ، چارتری و .... دیگر تعاریف دقیقی از مدل های کسب و کار در شرکت های هواپیمایی ارائه نمی دهند.
هر کدام از معیارها بر اساس مقتضیات و راهبردها (استراتژی ها) در طیف مربوطه قابل تنظیم هستند، لذا دو شرکت هواپیمایی مدل کسب و کار یکسانی ندارند.
The established Airline Business Models definitions (for example: Full-Service Network Carriers-FSNC, Low-Cost Carriers-LCC, Regional, Charter,…) are IMPRECISE.
Each of the criteria can be adjusted based on the contingencies and strategies in the respective spectrum, so NO TWO AIRLINES HAVE THE SAME BUSINESS MODEL.
فایل پاورپوینت آموزشی مدل های کسب وکار در شرکت های هواپیمایی