بازدید سایت : ۳۴۶۸۲

◄ کارگروه های تخصصی دکتر پزشکیان، فرصت ها و تهدیدها

باید مراقب بود تا ابتکار دکتر پزشکیان جهت مشورت با نخبگان و افراد با تجربه و مدیران دولتی منجر به پشیمانی و شکست نشود.

کارگروه های تخصصی دکتر پزشکیان، فرصت ها و تهدیدها
تین نیوز

دکتر پزشکیان برای اولین بار روش و ساختار جدیدی را برای انتصاب مدیران ارشد ابداع نموده است این روش که بر اساس آن شورای 18 نفری به نام شورای راهبردی  نظر  کمیته های تخصصی و گزینه های مد نظر آنها برای وزارت را دریافت می کند و از بین آنها برای هر جایگاه  پنج گزینه را به رئیس جمهور معرفی می نمایند تا رئیس جمهور یک نفر را از بین آنها به عنوان وزیر یا معاونان رئیس جمهور را انتخاب نمایند.

این شیوه، مزیت های زیادی به دنبال دارد هر چند منافذی برای سوء استفاده ایجاد می شود که می بایست مراقبت نمود و اجازه کج روی و سوء استفاده داده نشود.

مزیت های این شیوه انتخاب عبارتند:

-           باز شدن دایره انتخاب از بین نخبگان و خروج از دایره بسته انتخاب مدیران ارشد دولت

-           اعمال نظرات متنوع در خصوص انتخاب مقامات ارشد دولت

-           به حرکت و تکاپو در آمدن خبرگان حوزه های تخصصی مختلف و فعال شدن اندیشه و خرد ورزی

-           تمرین احترام به نظرات مخالف و حتی متضاد در موضوعات حساس و کلیدی و ملی

-           توزیع فشارهای مختلف و توقعات افراد با نفوذ بین کمیته ها و شورای راهبردی بجای تمرکز انواع فشارها و ایجاد محدودیت ها برای رئیس جمهور

-           انتخاب هیئت دولت قوی ناشی از خروج از فشار ها و رو دربایستی ها و انتخاب بر اساس معیارهای علمی و فنی و حرفه ای

-           حمایت مستمر نخبگان از دولت به واسطه نقش نخبگان در انتخاب هیات دولت و ارتباط منطقی تر و مستمر بین دولت و نخبگان

نگرانی ها:

-           اعمال نفوذ و زیاده خواهی از طریق اعضای کمیته ها و شورای راهبردی

-           ضعف کار جمعی و اعمال افراد ذی نفوذ بر سایر اعضاء کمیته ها

-           افرادی احکامی تحت عنوان مسئول ستاد انرژی یا ستاد فلان استان یا ستاد اقتصادی و غیره دریافت نموده اند بعضی از این افراد و ستادها به اندازه یک شخص در فلان استان در رای آوری دکتر پزشکیان نقش نداشته اند صرفا شخصی حکم مسئول ستاد را از آقای عبدلعلی زاده دریافت نموده و چند جلسه بین افراد مد نظر مسئول ستاد  برگزار گردید اما در عمل برخی از این ستادها نقش ضعیفی در جذب رای و روشنگری و ایجاد شور انتخاباتی داشته اند نباید اجازه داد اینگونه افراد  نقش تاثیرگذار در انتخاب کابینه ایفا نمایند.

برخی افراد طی رقابت های انتخاباتی در ستاد رقیب جهت تخریب  دکتر پزشکیان و همراهان ایشان اقدام می نمودند و خود را غرق در تفکر رقیب نموده بودند اما اکنون رنگ عوض کرده و به ستاد ها و تشکل ها و افراد تاثیر گذار در تیم دکتر پزشکیان نزدیک شده و کارشان بدانجا رسیده که برخی افراد فعال در ستاد رقیب را به عنوان گزینه وزارت مطرح می نمایند. باید مراقب بود تا ابتکار دکتر پزشکیان جهت مشورت با نخبگان و افراد با تجربه و مدیران دولتی منجر به پشیمانی و شکست نشود.      

پیشنهاد:

-           کمیته ها همچنان در انتخاب معاونین وزرا و مدیران سازمان ها و شرکتهای بزرگ نقش آفرین باشند زیر در صورت کنار رفتن آنها ممکن است شاخص های انتخاب مدیران سازمان های تخصصی کنار گذاشته شود و سلیقه ها و فشار افراد سیاسی و با نفوذ نقش تعیین کننده در انتصاب معاونین وزرا و مدیران ارشد اعمال نماید. این شیوه جدید به وزیر و مدیران ارشد کمک می کند تا مناسب ترین افراد را با کمترین فشار از بیرون، منصوب نمایند.

-           در خلاء احزاب قوی و مردمی این شیوه انتخاب مفید و سازنده است. هر چند آقای دکتر پزشکیان و نخبگان و خبرگان می بایست با تمام توان بستر را  جهت توسعه فعالیت و نقش آفرینی احزاب مردمی فراهم نمایند برخی رسانه ها بجای در اختیار دولت بودن به بخش خصوص و احزاب مردمی واگذار شوند تعداد رسانه های دولتی در ایران زیاد است در حالی که دولت ایران نیز همانند سایر دولتهای مردمی جهان نیازی به داشتن چندین رسانه ندارد.  رسانه های مردمی مستقل  می بایست در خلاء احزاب به نقش ملی خود در توسعه همه جانبه کشور عمل نمایند و قوانین لازم جهت حمایت همه جانبه از احزاب مردمی تصویب و اجرائی گردند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.