بازدید سایت : ۴۳۸۳۹

◄ نگاهی به صنعت حمل و نقل جاده ای کالا و لزوم تغییر آن

مدیریت و روشی که اکنون در سیستم حمل و نقل جاده ای ایران جاری و ساری می باشد نه تنها منجر به رشد و شکوفایی صنعت حمل و نقل جاده ای نمی گردد، بلکه این سیر، پیکر فرسوده صنعت حمل و نقل را روز به روز نحیف تر و پیرتر می کند.

نگاهی به صنعت حمل و نقل جاده ای کالا و لزوم تغییر آن
تین نیوز

زمانی که نگاهمان را به گذشته معطوف می کنیم و با تأمل از کوچه پس کوچه های تاریخ عبور می نماییم، متوجه می شویم که انسان ها مسیر بسیار طولانی را طی نموده اند تا به یک رشد قابل قبول در زمینه حمل و نقل برسند تا بتوانند علاوه برسهولت جابجایی کالا در مدت زمان کمتری به مقصد مورد نظر خود برسند و با مطالعه در تاریخچه حمل ونقل در میابیم که از ابتدای تمدن بشری یکی از نیازهایی که برای زندگی و رفاه انسانها لازم و ضروری بوده است رشد در زمینه حمل و نقل بوده و انسان ها بر حسب محیط زندگی شان حمل و نقل را به شکل های مختلف و متفاوتی ایجاد کرده اند.

برای جابجایی کالا در دریاها کشتی را اختراع نموده اند و در حمل زمینی از ارابه های بزرگتر و بهتری استفاده کرده اند و از آن پس هواپیما و وسایل دیگر به وجود آمد تا در امور حمل و نقل تجاری، مسافربری، نظامی و تحقیقات علمی به کار گرفته شود. وقتی که دگرگونی های بزرگ و تحولات عظیمی در حمل و نقل (بعد از اواسط قرن هیجدهم) به وجود آمد وآن را به یک صنعت مهم تبدیل نمود، چرخه سیر تکاملی سیستم حمل و نقل به استناد به تاریخ از۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به حرکت در آمده و با گذشت ۲۰ قرن پس از میلاد هنوز قصد توقف نداشته و شعور مبتنی بر عقلانیت انسان، اولویت را به دست تغییر سپرده و قطع دست تقدیر را در برنامه خود گنجانده است. صنعت حمل و نقل در چرخه اقتصاد کلیه کشورها عامل مهمی است که تمام ارکان اقتصادی از ابتدای امر تولید تا رساندن کالا به بازارهای مصرف نهایی را تحت تأثیر قرار می دهد. لذا هیچ فعلی در اقتصاد جامعه بدون استفاده از این صنعت انجام نمی گیرد. 

ضرورت ها : 

متأسفانه در کشور ما ایران صنعت حمل و نقل مورد بی مهری و بی توجهی مردم و مسئولان قرار گرفته و از جمله بخش هایی است که در آن اسراف و تبذیر کاملا مشهود است و به همین دلیل بوده که بخش حمل و نقل در سال ۱۳۸۸ یکی از اولویت های اصلاح الگوی مصرف در جامعه قرار گرفت و از اعم مواردی که در اصلاح الگوی مصرف از حساسیت ویژه ای برخوردار است و باید به آنها توجهی خاص داشت عبارتند از : 

۱ - برنامه ریزی و مدیریت بر رفتار استفاده کنندگان از سیستم حمل و نقل (مردم) 

۲- برنامه ریزی و مدیریت بر رفتار عرضه کنندگان سیستم حمل و نقل ( شرکت ها و ناوگان حمل و نقل) 

۳- برنامه ریزی و مدیریت بر توسعه حمل و نقل (زیر بناها) 

-از آنجایی که حمل و نقل به پنج بخش جاده ای، ریلی، دریایی، هوایی و خطوط لوله تقسیم شده و هر کدام در جای خود قابل بحث و بررسی می باشد، اما اینجانب به یک بخش از آن که بخش جاده ای است اشاره می شود و ایده مورد نظر اینجانب نیز در این بخش قابل بحث می باشد. 

ناوگان حمل و نقل جاده ای ایران به علت وسعت و گستره وسیعی که دارد از ظرفیت و قابلیت بالایی در جهت جذب نیروی انسانی دارد ولی به علت عدم رعایت در مدیریت بر رفتار استفاده کنندگان، عرضه کنندگان سیستم حمل و نقل و هم چنین عدم برنامه ریزی و مدیریت بر توسعه شبکه حمل نقل این ظرفیت و قابلیت از حالت بالقوه به بالفعل نرسیده است و چنین امری موجب شده که صنعت حمل و نقل جاده ای ایران در بسیاری از زمینه های داخلی و بین المللی تحت تأثیر قرار گرفته و حرفی برای  گفتن نداشته باشد لذا صنعت حمل و نقل جاده ای ایران نیازمند به یک تحول و دگرگونی است . 

راهکارها : 

مدیریت و روشی که اکنون در سیستم حمل و نقل جاده ای ایران جاری و ساری می باشد نه تنها منجر به رشد و شکوفایی صنعت حمل و نقل جاده ای نمی گردد، بلکه این سیر، پیکر فرسوده صنعت حمل و نقل را روز به روز نحیف تر و پیرتر می کند و هر روز همه ما شاهد پس رفت این قشر خدوم و زحمت کش جامعه مان خواهیم بود. چه به لحاظ جانی که شب و روز با انواع خطرات دست و پنجه نرم و می کنند و چه به لحاظ مالی که سرمایه هایشان در یک زمان کوتاه مدت رو به فرسودگی می رود. لذا لازم است که تغییر در مدیریت و روش ناوگان حمل و نقل در اولویت قرار گیرد تا دست تقدیر این پیکره را رو به ضعف و انحطاط نکشاند. همانطوریکه مستحضر هستید گستره پهناور و وسیع ناوگان حمل و نقل با یک روش سنتی و پیش پا افتاده با بیش از یک قرن سابقه، تنها پرچم شرکت های حمل و نقل را به اهتزاز در آورده و در مقابل زوال و تباهی و پسرفت را برای این قشر زحمت کش (رانندگان) به ارمغان آورده است.

مزایا: 

۱-ایجاد نظم همه جانبه در قوانین و مقررات صنعت حمل و نقل جاده ای با رعایت تمامی جوانب به طوریکه منجر به یک توسعه پایدار در کشور می شود. 

۲- ایجاد چارچوب های خاص و جدید که موجب بسط و توسعه تکنولوژی می گردد و زمینه را برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراهم می سازد. 

۳ - پویایی فعالیت های اقتصادی که منجر به رشد و تولید صنایع داخلی کشور می شود. 

۴ - مدیریت دقیق و منظم بر روی اعتبارات عمرانی و راهسازی 

۵- مدیریت و کنترل انرژی موجود که به عنوان بنیان و اساس چرخ های اقتصاد و تولید و حتی استقلال سیاسی کشورمان محسوب می شود. 

۶- اصلاح اصول روش مکانیزه صنعت حمل و نقل جاده ای 

۷-پرداخت به موقع کلیه حق و حقوق دولت از طرف ناوگان حمل و نقل اعم از مالیات بر درآمد و عوارض 

۸- نوسازی به موقع ناوگان حمل و نقل جاده ای ایران 

۹- کاهش تصادفات جاده ای 

۱۰- جلوگیری از انباشت در آمد حاصله از امور حمل و نقل در یک سازمان یا در یک شرکت خاص 

۱۱- جلوگیری از تمرکز هزینه در تراز نامه ناوگان حمل ون حمل و نقل کشور 

۱۲- کوتاه نمودن دست واسطه های سودجو از صنعت حمل و نقل

۱۳- ارائه به موقع خدمات جاده ای از طرف دولت  

۱٤- جلوگیری از جاری شدن سرمایه های کلان به سمت ربا و سوق دادن آن به سمت تولید و صنایع کشور 

۱۵ - جلوگیری از قاچاق کالا در کشور 

۱۶- تحقق یافتن امنیت مالی برای ناوگان حمل و نقل جاده ای 

مواردی که در ۱۶ بند ذکر گردید را می توان با اجرای یک طرح نو و موفق به آنها دست پیدا کرد و ناوگان حمل و نقل جاده ای را هم از چنگال سود جویان و فرصت طلبان نجات داد و هم موجبات رشد و شکوفایی همه جانبه حمل و نقل را در سطح کشور فراهم ساخت.

 اجرای این طرح نیازمند همکاری کسانی است که دلسوز ناوگان حمل و نقل رانندگان و اقتصاد این مرز و بوم هستند تا به یاری همدیگر این پیکره عظیم رو به فرسایش ، از ورطه سقوط به دره نیستی نجات یابد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.