بازدید سایت : ۴۵۱۳۴
از سوی معاون فنی و زیر بنائی راه‌آهن تشریح شد:

◄ توسعه فراگیر خطوط اصلی ریلی در چهل‌سال انقلاب

پس از انقلاب، بازسازی و نوسازی خطوط فرسوده شبکه ریلی در دستور کار قرار گرفت و ۴ هزار و ۷۰ کیلومتر از این خطوط بازسازی و بهسازی شد. همچنین بهسازی روسازی شبکه ریلی نیز به ۶ هزار و ۳۸۸ کیلومتر رسید.

تین نیوز |

معاون فنی و زیر بنائی راه‌آهن ساخت خطوط اصلی در شبکه ریلی را از جمله دستاوردهای چهل‌ساله انقلاب اسلامی در این اداره عنوان کرد.

به گزارش  تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مازیار یزدانی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون ۶ هزار و ۴۹۶ کیلومتر خط اصلی در شبکه ریلی احداث‌شده است، گفت: این خطوط شامل خطوط جدید، خطوط دوم و سوم، خطوط حومه‌ای و خطوط برقی هستند.

وی با اشاره به این‌که علاوه بر احداث خطوط جدید، در حوزه زیرساخت اقدامات متنوعی برای توسعه خطوط ریلی انجام‌شده، افزود: در عین حال پس از انقلاب، بازسازی و نوسازی خطوط فرسوده شبکه ریلی در دستور کار قرار گرفت و ۴ هزار و ۷۰ کیلومتر از این خطوط بازسازی و بهسازی شد. همچنین بهسازی روسازی شبکه ریلی نیز به ۶ هزار و ۳۸۸ کیلومتر رسید.

معاون فنی و زیر بنائی راه‌آهن با بیان اینکه به منظور ارائه خدمات بیشتر ریلی، ۲۳۴ ایستگاه ریلی به سیستم کنترل اتوماتیک قطارها مجهز شدند، اضافه کرد: از جمله اقدامات انجام شده این معاونت پس از انقلاب، تراک بندی ۲ هزار و ۶۸۷کیلومتر، تجهیز و نوسازی علائم الکتریکی ۱۹۵ ایستگاه‌، احداث گذرگاه‌ها و تبدیل ۲۰۰ تقاطع همسطح به غیر همسطح است.

یزدانی از سوی دیگر در مورد پروژه‌های در دست اجرا گفت: خط دوم بافق – زرین‌شهر، اهواز – اندیمشک، تراک‌بندی خطوط شبکه ریلی در محور بافق – بندرعباس، از جمله پروژه‌های در دست این معاونت قرار دارد و تا پایان سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که خط دوم تهران – قزوین، خط سوم و چهارم تهران – گرمسار و خط دوم قزوین – زنجان، از جمله پروژه‌های در حال اجرا دست اجرای این معاونت است، افزود: آغاز عملیات اجرایی برقی سازی در محورهای تهران – مشهد، گرمسار – اینچه برون و آغاز عملیات اجرایی احداث راه‌آهن سریع‌السیر در محور تهران – قم – اصفهان نیز از دیگر برنامه‌های در حال اجرای این معاونت است.

اهم اقدامات انجام شده در چهل ساله گذشته

- احداث خطوط اصلی در شبکه ریلی به میزان ۶۴۹۶ کیلومتر (شامل خطوط جدید، خطوط دوم و سوم، خطوط حومه ای و خطوط برقی)

- بازسازی و نوسازی خطوط فرسوده ی شبکه ریلی به میزان ۴۰۷۰ کیلومتر

- بهسازی روسازی شبکه ریلی به میزان ۶۳۸۸ کیلومتر

- تجهیز ایستگاه ها به سیستم کنترل اتوماتیک قطارها به میزان ۲۳۴ ایستگاه

- تراکبندی خطوط شبکه ریلی به میزان ۲۶۸۷ کیلومتر

- تجهیز و نوسازی علائم الکتریکی ایستگاه ها به میزان ۱۹۵ ایستگاه

- احداث گذرگاه ها و تبدیل تقاطعات همسطح به غیر همسطح به میزان ۲۰۰ دستگاه

اهم پروژه های درحال اجرا

- احداث خط دوم بافق- زرین شهر (بهره برداری ۳۰۰ کیلومتر تا پایان سال۹۷)

- احداث خط دوم اهواز- اندیمشک (بهره برداری تا پایان سال ۹۷)

- تراک بندی خطوط شبکه ریلی در محور بافق- بندرعباس (بهره برداری تا پایان سال۹۷)

- احداث خط دوم تهران- قزوین (بهره برداری در سال ۹۸)

- احداث خط سوم و چهارم تهران- گرمسار (بهره برداری در سال ۹۸)

- احداث خط دوم قزوین- زنجان (بهره برداری در سال۹۸)

- آغاز عملیات اجرایی برقی سازی در محور های تهران- مشهد و گرمسار- اینچه برون

- آغاز عملیات اجرایی احداث راه آهن سریع السیر در محور تهران- قم- اصفهان

اقدامات صورت گرفته در حوزه زیر ساخت

گفتنی است در ادامه اهم اقدامات صورت گرفته در دوران پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه زیرساخت شبکه ریلی توسط شرکت راه آهن از نظر می گذرد:

۱. تعمیر و نگهداری زیرساخت شبکه ریلی به طول ۱۸ هزار کیلومتر معادل به صورت سالانه

۲. احداث خطوط دوم و سوم و... و اصلاح مسیر به میزان ۹۱۷ کیلومتر معادل در محور های بافق- زرین شهر، قزوین-زنجان، اهواز- اندیمشک

۳. احداث خطوط حومه ای اطراف کلانشهرهای تهران، قم، اهواز و مشهد به میزان ۶۱۷ کیلومتر معادل

۴. تراک بندی خطوط شبکه ریلی در محور های تهران- مشهد و بافق- بندرعباس به میزان ۲۶۸۷ کیلومتر

۵. تجهیز ایستگاه ها به سیستم کنترل اتوماتیک قطارها (ATC) به میزان ۲۳۴ ایستگاه

۶. بازسازی و نوسازی خطوط شبکه ریلی به طول ۴۰۹۰ کیلومتر

۷. بهسازی خطوط شبکه ریلی به طول ۶۴۱۰ کیلومتر

۸. مقاوم سازی و افزایش بار محوری شبکه به میزان ۱۵۴۲ کیلومتر

۹. برقی سازی خطوط شبکه ریلی به میزان ۱۹۶ کیلومتر در محور های تبریز- جلفا و تبریز- آذرشهر

۱۰. آغاز عملیات اجرایی اولین خط سریع السیر کشور (تهران- اصفهان) در سال ۱۳۹۳

۱۱. انعقاد قرارداد به منظور آغاز عملیات اجرایی خط برقی تهران- مشهد و گرمسار- اینچه برون

پروژه های در حال اجرا

همچنین بر اساس اعلام این معاونت، پروژه های در حال اجرا توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیز به شرح زیر است:

۱ قزوین - رشت - بندر انزلی

۲ رشت - آستارا

۳ همدان - سنندج

۴ سمنگان - ملایر

۵ انشعاب همدان- جوکار

۶ کرمانشاه - خسروی

۷ میانه- تبریز

۸ میانه – اردبیل

۹ مراغه - ارومیه

۱۰ اتصال اسفراین به محور تهران - مشهد

۱۱ بجنورد- اسفراین

۱۲ اتصال سبزوار به محور تهران - مشهد

۱۳ شهرکرد به شبکه (مبارکه - سفید دشت – شهرکرد)

۱۴ اتصال ایلام به غرب کشور

۱۵ اتصال یاسوج به شبکه

۱۶ شیراز- بوشهر

۱۷ یزد – اقلید

۱۸ چابهار- ایران شهر - زاهدان

۱۹ اراک- خمین- گلپایگان- میمه (اصفهان- اراک)

۲۰ دوغارون به شبکه

۲۱ گل گهر - شیراز

۲۲ آنتنی داراب

۲۳ گرگان – بجنورد – مشهد

۲۴ درود – خرم اباد

۲۵ خرم اباد - اندیمشک

۲۶ مشارکت در احداث راه آهن شیراز - جهرم - لار - بندر عباس

۲۷ اصفهان – ازنا

۲۸ اتصال راه آهن شمالغرب به محور همدان- سنندج از مسیر بیجار

۲۹ اتصال سراب به شبکه

۳۰ رودهن - لاریجان- آمل

۳۱ زاهدان- مشهد

۳۲ مشارکت در احداث راه آهن اصفهان - اهواز

۳۳ راه آهن حومه ای قزوین - محمدیه

۳۴ مطالعه و اجرای اتصال خلیل اباد و کاشمر به راه آهن بافق - مشهد

۳۵ بم - جیرفت

۳۶ اتصال فردوس به شبکه

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امیرعباس

    توسعه خطوط ریلی امری بسیار عالی است
    اما با ردیف شماره 28 مخالفم
    این طرح اصلا کارشناسی نیست و با فشار نمایندگان شکل گرفته است
    این طرح جایگزین طرح همدان تاکستان شده است که 30 کیلومتر هم نزدیکتر بوده و دسترسی به خط قزوین رشت را نیز توجیه پذیر می کرد.
    ای کاش در مجموعه وزارت راه قدری استقامت وجود داشت و طرحی را که خود حتی مطالعه کرده بود را اجرا میکرد. مسیر 230 کیلومتری همدان تاکستان حتی مطالعاتش پایان یافته بود که با فشار نماینده ها حذف و مسیر 260 کیلومتری دهگلان بیجار زنجان جایگزین آن شد.