◄ یکهزار کشته و زخمی؛ تلفات ۶ ماهه حوادثریلی در کشورهای پیشرفته
؛ صبح روز گذشته 2 قطار مسافربری در مسیر دامغان- سمنان به یکدیگر برخورد کردند، این دو قطار؛ قطارهای تبریز به مشهد و سمنان به مشهد بودند.
به گزارش خبرنگار تیننیوز؛ مدیرعامل راهآهن در این زمینه گفت: قطار مشهد تبریز به دلیل سرمای هوا و یخزدگی سیستم ترمز در مسیر متوقف میشود در فاصله ۵ کیلومتری سمنان متوقف میشود و مورد را به سیستم ctc شاهرود بهعنوان مرکز کنترل اطلاع میدهد و بهکل سیستم توقف قطار اطلاع داده میشود و چراغ برای تردد قطارها در مسیر قرمز میشود در همین زمان قطار مشهد- سمنان در مسیر متوقف میشود.
او افزود: متأسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل فرد جایگزین از سابقه قرمز شدن چراغ بیاطلاع بود و وقتی رئیس قطار مشهد-سمنان مجدداً کسب تکلیف میکند به وی گفته میشود که مسیر باز است و مشکلی نیست شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است لذا به وی تلگراف میشود که حرکت کند.
آقایی اضافه کرد: قطار مشهد تبریز در پشت یک پیچ متوقفشده بود، لذا قطار مشهد سمنان وقتی با قطار پیشرو مواجه میشود بهشدت با کوپههای انتهایی قطار مشهد تبریز برخورد میکند.
با وجود اینکه علت سانحه در بررسیهای اولیه خطای عامل انسانی اعلامشده و هنوز بررسیها ادامه دارد، برخی از افراد و رسانهها تلاش دارند دستهای دولت را در این سانحه آلوده نشان دهند، هنوز بررسیها به اتمام نرسیده، علتهای بیشماری برای این حادثه اعلام شده و حتی کار بهجایی رسیده است که 25 نفر از نمایندگان خانه ملت خواستار استیضاح وزیر راه و شهرسازی شدهاند. افرادی از کارمندان شرکت راهآهن بازداشت شده و جنگ رسانهای گستردهای علیه تمام مسئولان و نیروهای این شرکت و وزارت راه آغاز شده و عدهای رئیسجمهور را هم در حملات
بینصیب نگذاشتند.
این موضعگیریها در حالی است که در پیشرفتهترین کشورهای دنیا نیز چنین سوانحی به کرات اتفاق میافتد، اما آنجا حادثه در فضایی به دور از هیجان رسانهای بررسی شده و بر اساس سهوی یا عمدی بودن تقصیر، با خاطیان برخورد میشود. این اتفاقی است که ممکن است در هر کشوری که از دارای خطوط ریلی است، رخ دهد. بر این اساس به نظر می رسد اعلام نظرهای غیر کارشناسی افراد و دستگاه ها قبل از اعلام نظر کمسیونهای تخصصی مربوط و نیز برخوردهای احساسی و زیر سوال بردن تمامی خدمات یک سازمان و وزارتخانه و نگران کردن شهروندان جای تامل جدی دارد.
در این زمینه نگاهی به آمار تعدادی از سوانح ریلی شش ماهه سال 2016 که بیشتر آنها نیز در کشورهای اروپایی و پیشرفته اتفاق افتاده، میآید؛ سوانحی که نه رئیسجمهوری به خاطر آن استعفا کرد و نه وزیری استیضاح شد و نه کل ریلهای یک کشور زیر سوال رفت.
20 نوامبر 2016 هند: در نزدیکی کانپور یک قطار از ریل خارج شد، در این حادثه 150 نفر جان باختند و 150 نفر دیگر مجروح شدند، این حادثه مرگبارترین حادثه راهآهن هند از سال 1999 بود.
19 نوامبر 2016 هلند: یک قطار مسافربری که به مقصد وینسوم_گرونینگن درحرکت بود از خط خارج شد و با یک ماشین شیر برخورد کرد؛ در این حادثه 18 نفر مصدوم شدند و حال سه نفر وخیم گزارش شد.
9 نوامبر 2016 بریتانیا: یک قطار از خط خارج شد و با یک تراموا و دو خودرو برخورد کرد، در این حادثه 7 نفر کشته و 58 نفر مجروح شدند.
3 نوامبر2016 پاکستان: دو قطار مسافربری نزدیکی ایستگاه راهآهن لندهی کراچی برخورد میکنند، کشته شدن حداقل 17 و زخمی شدن بیش از 40 نفر دیگر.
8 اکتبر 2016 ایالاتمتحده آمریکا: در راهآهن لانگآیلند یک قطار در نزدیکی نیوهاید پارک از مسیر خارج شد و 33 مجروح بهجای گذاشت، از این 33 نفر 26 نفر مسافر و 7 کارمند بودند که بهشدت مجروح شدند.
9 سپتامبر 2016 اسپانیا: در پرینیو یک قطار از خط خارج شد، در این حادثه 4 نفر کشته و 49 نفر زخمی شدند.
12 ژوئیه 2016 ایتالیا: دو قطار مسافری در محورهای آندریا_کرتو با یکدیگر برخورد کردند، در این حادثه 27 نفر کشته و 50 نفر مجروح شدند.
20 مه 2016 سوئیس: یک قطار با سرعتبالا از ریل خارج شد و با یک اتوبوس برخورد کرد؛ در این حادثه بیش از 200 نفر زخمی شدند.
31 ژانویه 2016 مصر: یک دروازهبان فراموش کرد که راه ورود به ریل را مسدود کند و در منطقهای در خارج از قاهره یک قطار با کامیون برخورد کرد؛ در این حادثه هفت نفر کشته و دهها نفر مجروح شدند.
20 ژانویه 2016 ایتالیا: 70 مجروح در اثر برخورد دو قطار در منطقه کالیاری.
14 نوامبر 2016 فرانسه: در نزدیکی اکورسهایم، شمال استراسبورگ یک قطار با سرعتبالا از کنترل خارج شد، در این سانحه 11 نفر کشته و حدود 50 نفر بهشدت مجروح شدند.
16 ژوئن 2016 تونس: یک قطار مسافربری در 60 کیلومتری جنوب تونس با یک کامیون تصادف کردو 19 نفر کشته و 98 مجروح بهجا گذاشت.