تأکید برنامه ششم توسعه بر افزایش ظرفیت حملونقل
معاون برنامهریزی و منابع وزیرراه و شهرسازی، بهرهگیری از منابع مالی پیمانکاران بخش خصوصی در تبدیل بزرگراه به آزاد راه را روشی برای حمایت از آنها دانست.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امیر امینی افزود: با کمبود منابع موجود امکان اجرای پروژههای راهسازی و راهداری وجود ندارد زیرا مطالبات پیمانکاران این حوزه درحال افزایش است.
وی ادامه داد: در سه سال گذشته (۹۲ تا ۹۵) نسبت به سه سال قبل مشابه آن (۸۹ تا ۹۱) ، پروژههای حوزه راهداری و راهسازی پیشرفت قابل قبولی داشته است.
به گفته معاون برنامهریزی و منابع وزیر راه و شهرسازی، اگرچه تاکنون منابع لازم برای اجرای پروژههای عمرانی صنعت حملونقل از طریق اسناد خزانه، اوراق مشارکت و بهرهوری حاصل از فعالیتهای سازمان راهداری تا حدودی تأمین شده است اما ادامه وضع موجود غیرممکن است.
امینی اظهار داشت: درصورتی که مطالبات پیمانکاران پرداخت نشود تداوم شرایط موجود امکانپذیر نیست و پیمانکاران تغییر حرفه میدهند. وی به خبرگزاری مهر گفت: برای حمایت از پیمانکاران بخش خصوصی، آنها را در سرمایهگذاری طرحهایی مانند تبدیل بزرگراه به آزادراه مشارکت میدهیم تا پیمانکاران از این طریق در چرخه حملونقل عمومی باقی بمانند.
این مقام مسئول درباره مفاد لایحه بودجه سال ۹۶ درباره صنعت حملونقل، گفت: برنامههای حوزه حملونقل چند بعدی هستند و نمیتوان به یک بخش خاص توجه ویژه داشت و سایر بخشها را نادیده گرفت بلکه توسعه همه جانبه را باید در دستور کار قرار دهیم.
امینی تصریح کرد: حملونقل حوزه هوایی در جابه جایی مسافر پیشرفت خوبی داشته و این اقدام با وجود کمبود ناوگان انجام شده است اگرچه باید ظرفیت فرودگاههای کوچک را افزایش دهیم و هواپیماهای کوتاه برخریداری کنیم.
وی اضافه کرد: در حوزه ریلی، توسعه حملونقل حومهای باید در اولویت قرار گیرد ضمن اینکه توسعه ظرفیتهای خالی، برقی کردن و... هم باید در دستور کار قرار گیرد. معاون وزیرراه و شهرسازی به اهمیت حوزه حملونقل جادهای اشاره کرد و گفت: در توسعه حمل ونقل عمومی از لحاظ فرهنگی موفق عمل نکردیم و مردم همچنان علاقهمند به استفاده از خودروی شخصی هستند که این موضوع هم حادثه آفرین است و هم ایمنی را کاهش میدهد.
امینی افزود: درصورتی که ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی در سال آینده به بخش حملونقل اختصاص یابد میتوانیم به برنامههای ذکر شده در لایحه برنامه ششم توسعه نزدیک شویم.
وی اضافه کرد: اهداف برنامه ششم توسعه، افزایش ظرفیت حمل ونقل جاده ای، ریلی بهویژه توسعه راههای شریانی، آزاد راهها و بزرگراهها است که با تأمین منابع میتوانیم به اهداف طرح جامع حملونقل در افق ۱۴۰۴، دست یابیم.
لینک خبر