◄آییننامه جدید معاینه فنی خودروهای سنگین
آییننامه و دستورالعمل جدید معاینه فنی خودروهای سنگین به مرحله اجرا رسید، این آئیننامه که با تازگی جایگزین آئیننامه قبلی شده بود پس از بررسیهای لازم وارد مرحله اجرایی شد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، با توجه به اهمیت و نقش مهم مراکز معاینه فنی در حملونقل و همچنین برای اطلاع بیشتر از جزئیات این آئیننامه به سراغ مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حملونقل جادهای رفتیم.
جواد هدایتی در خصوص سابقه این آئیننامه میگوید با تصویب نسخه جدید آییننامه نحوه انجام معاینه فنی و صدور برگ معاینه فنی توسط هیئتوزیران در دیماه سال 93 ظرفیتهای جدیدی متناسب با تجارب مكتسبه و هماهنگ با پیشرفت فنّاوری ایجاد شد تا با گذر از وضعیت آییننامه قبلی كه بیش از یك دهه از عمر آن میگذشت، امكان مدیریت و توسعه و نظارت كاملتری بر عملكرد مراكز معاینه فنی و ارتقای سطح كیفی گواهیهای معاینه فنی صادرشده فراهم شد.
آیا این آئیننامه نیازهای موجود را مرتفع میکند؟
معاینه فنی در همه جای دنیا برای تأمین دو هدف اصلی اعمال میشود، یکی بحث ایمنی وسیله نقلیه یا بهعبارتدیگر کنترل عملکرد قسمتهای مربوط به ایمنی راننده و وسایل نقلیه و دیگری بحث کاهش آلایندگی و حفظ محیطزیست است که وجود مراکز معاینه فنی را توجیه میکند، لذا بر مبنای همین دو مأموریت است که دیگر ضوابط و مقررات و دستورالعملها تدوین میشوند.
این آئیننامه چه تفاوتهای جدی با نسخه قبلی دارد؟
در خصوص این آئیننامه جدید مواردی وجود دارد که توجه به آنها بسیار مهم است و این موارد، آییننامه و دستورالعمل جدید معاینه فنی خودروهای سنگین را بهنوعی متفاوتتر از آئیننامه قبلی و بسیار منحصربهفرد میکند، اگر بخواهیم این موارد را بهصورت تیتروار عرض کنم باید بگویم:
مبحث اول رفتن به سمت فناوریهای جدید و حرکت به سمت استفاده از IT در مراکز معاینه فنی است که امکان استفاده از سامانههای برخط را به مراکز میدهد، اجباری کردن اتصال خطوط و تجهیزات آزمونگر معاینه فنی به سامانه برخط معاینه فنی و دریافت اطلاعات كامل وسایل نقلیه مراجعهکننده به مراكز و نتایج آزمون آنها بر روی سرورهای سازمان نیز نکته مهمی است، همچنین مزیت عمده این مهم، فراهم شدن شرایط نظارت گسترده و برخط در سطوح مختلف كاركرد مراكز معاینه فنی بوده و از طرفی بااتصال سامانه معاینه فنی به سایر سامانههای فعالسازمانی نظیر بارنامه برخط، صورتوضعیت
برخط، كارت هوشمند وسیله نقلیه و غیره، زمینه جلوگیری از فعالیت ناوگان فاقد صلاحیت فنی و ایمنی لازم در شبكه راهها فراهم آمده است.
بحث بعدی موضوع امنیت انتقال اطلاعات و همچنین نظارت که در آئیننامه بسیار پررنگ به آن توجه شده است.
از ویژگیهای برجسته این دستورالعمل در مقایسه با ضوابط پیشین آن (ابلاغی سال 1384) ساختاربندی سرفصلها و موضوعات در هشت بخش مجزا به انضمام پیوستهای فنی تفصیلی و چکلیستهای مربوطه بوده كه امكان بهرهبرداری از آن را بهصورت دستهبندیشده فراهم مینماید.
همچنین برای ایجاد انگیزه برای سرمایهگذاران مراكز معاینه فنی در توسعه و بهبود كیفی خدمات، موضوع درجهبندی مراكز معاینه فنی سنگین مبتنی بر شاخصها و معیارهای فنی و خدماتی در دستورالعمل پیشبینیشده است تا بر اساس آن به مراكزی كه سطح كیفی معاینه فنی آنها و خدماتی كه به متقاضیان ارائه میدهند بالاتر از سطوح تعریفشده قرار بگیرد، امتیازات متعددی تعلق خواهد گرفت.
همچنین بحث آموزش هم از ویژگیهای خاص این آئیننامه است، یعنی افرادی که در مراکز معاینه فنی به کار گرفته خواهند شد، اساساً باید دورههای آموزشی تخصصی ویژهای را گذرانده باشند و همچنین باید حتماً تحصیلات دانشگاهی معتبری داشته باشند، اما بهطور ویژه در خصوص بحث معاینه فنی دورههای آموزشی بسیار مفصلی را باید بگذرانند تا بهنوعی توانمندی لازم را برای انجام امور پیدا کنند.
نکته مهم دیگر تعریف صحیح و درست مسئولیتها است، یعنی افرادی که در مراکز معاینه فنی مشغول به کار هستند، بر اساس گواهیای که دارند کاملاً در جریان جزئیات و حدومرزهای مسئولیتهای خود هستند که اگر از جانب مراکز معاینه فنی کوتاهی و یا قصوری صورت بگیرد هم ازنظر ارجاع به مراجع قضایی با وضعیت مشخصی مواجه باشیم و هم برخورد با افراد خاطی به شکل صحیحی انجام شود.
درمجموع ارزیابی شما از این آئیننامه چیست؟
آئیننامه بسیار خوب است، به نظر بنده این آئیننامه، بهطوری تدوینشده که نیازهای ما را حداقل برای 15 سال مرتفع خواهد کرد و ظرفیت بسیار بالایی دارد.
ما معمولاً در کشور فرهنگ نگهداری چندان مناسبی نداریم یعنی در برخورد با وسایلی که در اختیارداریم خیلی مناسب عمل نمیکنیم، بهعبارتدیگر تا وسیلهای خراب نشود اقدامی در جهت رسیدگی به آن نمیکنیم، حتی در برخورد با بدن خود هم همینطور عمل میکنیم، یعنی تا مریض نشویم به دکتر مراجعه نمیکنیم.
این نکته بسیار مهمی است، در خصوص وسایل نقلیه هم شرایط مشابهی وجود دارد، در بخش وسایل نقلیه، نهادی که میتواند صحت عملکرد وسیله نقلیه را کنترل بکند، مرکز معاینه فنی است بنابراین معاینه فنی میتواند در بحث طول دوره بهرهبرداری نقش مهمی ایفا کند.
مخصوصاً در کشور ما که ارتباط خودروسازان با مالک بعد از دوره گارانتی چندان ارتباط مستمری نیست، بنابراین این عوامل بهاضافه حجم بالای خودروهای فرسوده در کشور و طول دوره استفاده بسیار زیاد از وسایل نقلیه باعث میشود مرکز معاینه فنی که تقریباً تنها مرجع کنترل صحت عملکرد خودرو است اهمیت مضاعفی پیدا کند و میتواند این کنترل و اطمینان را تضمین بکند لذا ما هرچه بتوانیم در بخش معاینه فنی سرمایهگذاری بیشتری انجام بدهیم تحولات چشمگیری در خصوص کاهش سوانح خواهیم داشت.