◄ خودروسازها برای نوسازی آمادهاند
در باب مزایای نوسازی ناوگان حملونقل فرسوده هرچه بگوییم، حق مطلب را ادا نمیکند، نوشتن از مزایای بیشماری که این طرح نصیب کشور میکند مصداق مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد بود، اما تمامی این منفعتها در گرو نحوه اجرای طرح است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز؛ ارتباط نزدیک این طرح با معیشت قشر راننده، میتواند آن را بسیار حساس و شکننده جلوه دهد، کمترین ناهماهنگی و خللی میتواند معاش تعداد زیادی از رانندگان و خانوادهها را دچار اختلال کند لذا پیگیری و توجه ویژه به تکتک مراحل اجرای این طرح نهتنها لازم که ضروری مینمایاتد.
امروز در ناوگان حملونقل جادهای ۴۰ هزار دستگاه کامیون و تریلر با ۴۰ سال عمر و مصرف سوخت ۲ برابر استاندارد فعالیت دارند، در همین خصوص اوایل بهمنماه سال جاری بود که رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای از نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کِشنده با عمر بالای ۳۵ سال از محل صرفهجویی در مصرف سوخت کشور خبر داد.
سازمان راهداری از دو سال قبل مذاکراتی را با شرکت بهینهسازی مصرف سوخت آغاز کرده بود که نهایتاً این مذاکرات منجر به این شد که شرکت بهینهسازی پذیرفت بخشی از هزینههای نوسازی ناوگان حمل بار را بر عهده بگیرد، این نوسازی ناوگان علاوه بر اثرات زیستمحیطی باعث صرفهجویی قابلتوجهی در مصرف سوخت میشود، بر اساس این قرارداد ۶۵ هزار دستگاه کِشنده بالای ۳۵ سال از محل صرفهجویی سوخت، نوسازی میشود و دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بهطور متوسط در این قرارداد هزینه میشود و بهتبع آن ۴۲ هزار دلار برای هر دستگاه در طول دوره پنجتا شش سال پرداخت
میشود.
اما سؤالی که در این بین مطرح میشود این است که آیا زیرساختهای کافی برای تولید و جایگزینی این حجم از خودرو وجود دارد؟ یا رانندگان باید مدت طولانی به انتظار تولید خودروها خانهنشین شوند؟ برای پاسخ به این سؤال به سراغ ابوذر مصحلی، مدیر بازاریابی سایپادیزل رفتیم و جزئیات این طرح را از او جویا شدیم.
مصلحی در خصوص طرح نوسازی ناوگان حملونقل گفت: ما در سال 1395 تعداد 2 هزار و سیصد و پنج ثبتنام برای نوسازی ناوگان حملونقل بار داشتیم که از این تعداد 100 دستگاه را در چند روز باقیمانده از سال جاری با همکاری سازمان راهداری و حملونقل جادهای و بانک توسعه تعاون تحویل خواهیم داد و الباقی این تعداد را در سال آینده تحویل خواهیم داد.
مدیر بازاریابی سایپادیزل ادامه داد: بر اساس بند ق قدیم یا تبصره 12 جدید از قراردادی که بین سایپادیزل، سازمان راهداری و سازمان بهینهسازی مصرف سوخت منعقد شده است، ما موظفیم بقیه این تعداد را در سال 96 تحویل مشتریان محترم بدهیم.
ابوذر مصحلی گفت: این خودروها از استانداردهای روز دنیا بهرهمند هستند و بر اساس لیسانسهای اروپایی ساختهشدهاند، مصرف این خودروها تقریباً 30 لیتر به ازای هر یکصد کیلومتر پیمایش در خودروی ولوو اچ 500 تکمحور است، همچنین ولوو اچ 460 جفت محور و همچنین محصول جدید کشنده 460، مصرفی در حدود 30 لیتر دارند و استاندارد آلایندگی این خودروها نیز از سال آینده یورو 5 خواهد بود.
او ادامه داد: ما با سپاس از خداوند، افق روشنی را در پیشرو داریم، با توجه به ارتباطات مناسبی که با شرکای خارجی خود ازجمله ولوو و رنو که جزو باکیفیتترین خودروسازان جهان هستند برقرار کردهایم میتوانیم شرایط مناسبی در آینده داشته باشیم.
مصلحی گفت: البته در این راه گاهی چالشها و نارساییهایی وجود دارد، بهعنوانمثال اگر قیمت ارز تغییرات جدی نداشته باشد شرایط ما بسیار مطلوبتر خواهد بود، مثلاً ما امسال 473 میلیون کامیون افاچ را بهعنوان تحویل فوری پذیرفتهایم، امیدواریم که بتوانیم با همین قیمت هم آن را عرضه کنیم چون قیمت خودروها بر اساس قیمت روز ارز است و اگر گاهی تلورانسی ایجاد بشود ما هم مجبور به تغییر قیمتها هستیم، بنابراین تغییر قیمتها چندان خوشایند نیست و در کار ما خلل ایجاد میکند.
مدیر بازاریابی سایپادیزل در پایان اظهار داشت: ما امیدوار هستیم شرایط اقتصادی کشور در وضعیت باثباتی قرار بگیرد که ماهم بتوانیم محصولات تولیدی سایپادیزل را با همان قیمتی که اعلام میشود تقدیم مردم بکنیم، بنده میخواهم از این فرصت استفاده بکنم و به مردم عزیز بگویم که در جلسهای که هفته گذشته با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیم اخبار خوبی مطرح شد و بر مبنای این اخبار، از سال آینده محصول رنو که محصول بسیار باکیفیتی است به بازار خواهد آمد و در اختیار مردم عزیز قرار میگیرد.