رصد۲۴ ساعته سیر و حرکت قطارها سفر با قطار را اطمینان بخش می کند
کارکنان بخش کنترل سیر و حرکت به صورت کشیک ۲۴ ساعته بیدار هستند حتی یک لحظه هم پلک روی هم نمی گذارند.
مسئول کنترل ترافیک راه آهن شمال با اشاره به اینکه کنترل سیر و حرکت یکی از مشاغل سخت راه آهن است گفت: مردم با خیال راحت با قطار مسافرت کنند، این حمل و نقل سبز به دلیل مدیریت دقیق؛ کارکنان این بخش به صورت کشیک ۲۴ ساعته بیدار هستند حتی یک لحظه هم پلک روی هم نمی گذارند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، راه آهن به عنوان یکی از شریان های اصلی حمل و نقل در کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. این شریان به علت سرعت مناسب، امن بودن و حمل و نقل سبز، نقش اساسی در جابجایی مسافر و بار ایفا می کند، در استان مازندران نیز این خط ریلی از قائم شهر تا ساری و فیروزکوه ادامه دارد و مسافران زیادی را در طول سال به تهران و مشهد جابجا می کند همچنین با توجه به فعالیت چندین بندر و گمرک در استان نقش حیاتی را در جابجایی بار و کالا دارد.
در این میان می توان به حساسیت کنترل ترافیک راه آهن اشاره کرد که با توجه به دقت و سرعت مناسب در این حوزه، تبحر مسئولین و کارکنان بخش کنترل ترافیک را نشان می دهد.
ابراهیم پوریانی مسئول کنترل ترافیک راه آهن شمال، با بیان اینکه ساختمان کنترل ترافیک راه آهن دارای دو بخش نواحی و ستاد مرکزی در تهران است، اظهار کرد: از تهران فرمان های کلی به نواحی داده می شود و در این قسمت کار انجام می شود، کارکنان این مرکز کنترل که در واقع چشم بیدار راه آهن هستند در سه شیفت کار می کنند و در این سه شیفت تردد، تنظیم و تشکیل قطارها، تلاقی و سبقت همه قطارها کنترل می شود.
وی افزود: تمامی اتفاقاتی که در طول ۲۴ ساعت برای این اداره کل روی می دهد مورد رصد قرار می گیرد و مسئولانی که وظیفه اصلاح را دارند اطلاع رسانی شده و اگر نیاز باشد اطلاعات به تهران هم ارسال می شود.
پوریانی با تاکید بر اینکه این مسئولیت در ایام نوروز تشدید می شود و مورد رصد بیشتری قرار می گیرد، تصریح کرد: در صورتی که اتفاتی روی دهد علاوه بر مسئولین استان به مسئولین تهران (کشیک ستاد) نیز اطلاع رسانی خواهد شد.
مسئول کنترل ترافیک راه آهن شمال گفت: در طول ۲۴ ساعت در مانیتوری گراف ترسیم و حرکت قطارها مشخص می شود، با توجه به اینکه در تعطیلات هستیم گراف بررسی و ایرادها مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد تا برای سفرهای بعدی اتفاق خاصی پیش نیاید.
پوریانی ادامه داد: کنترل سیر و حرکت یکی از مشاغل سخت راه آهن است و کارهای راه آهن را رصد می کند.
پوریانی در خصوص حوادثی که طی یک سال گذشته رخ داده است، گفت: در راه آهن شمال، ادارات مختلفی همچون بخش مسافری و سوانح که دارای مدیریت جداگانه هستند برای بررسی مسائل فعالیت دارند. که با تحلیل و پایش؛ در بخش ایمنی نظارت بر شبکه نیز مورد دسته بندی، تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
مسئول کنترل و ترافیک راه آهن شمال درباره مدیریت در تاخیرها حرکت قطار و تلاقی نکردن با قطارهای بعدی به ایسنا، گفت: یکی از کارهای کنترل، تلاقی سبقت است تا پیش بینی کند که بهترین حالت اجرا شود.
پوریانی تاکید کرد: مردم با خیال راحت با قطار مسافرت کنند و به دلیل مدیریت این حمل و نقل و کارکنان کنترل نیز ۲۴ ساعت بیدار هستند حتی یک لحظه هم نمی توانند پلک روی هم بگذارند.
پوریانی با بیان اینکه به قطار، حمل و نقل سبز گفته می شود، یادآور شد: به صورت راندوم یک قطار مسافری ۳۶۰ نفر را جابجا می کند اگر تقسیم بر چهار برای سوار شدن هر خودرو شوند چه تعداد باید تردد در جاده ها انجام شود.
وی ادامه داد: قطار هم از لحاظ سوخت و ایمنی به صرفه است و واقعا حمل و نقل سبز محسوب می شود و یا در بخش باری ۵۵ تن بار را جابجا می کند که اگر با کامیون بخواهد جابجا شود چه تعداد کامیون و با چه خطراتی در جاده ها همراه است.
مسئول کنترل ترافیک راه آهن شمال یک، بیشترین کالاهایی که از طریق قطار جابجا می شود را بارهایی دانست که از بندر وارد استان می شود، که شامل گندم، ذرت، نفت کوره، سیمان، سنگ نمک، ذغال سنگ است.
پوریانی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در چند سال اخیر اتفاق افتاد واگن های ترانزیت بوده است که مسئولین در این بخش خیلی حساس هستند مانند واگن های روسی که مستقیم از مرز وارد می شود.