مجلس نهم تمام شد؛ معافیت معاینه فنی ۲ساله نشد
تین نیوز | امروز ساعت۱۲ سرانجام زنگ پایانی مجلس نهم زده میشود تا عمر ۴ساله بیاعتنایی این مجلس به اهمیت معاینه فنی تمام شود.
مجلس هشتم اسفند89 طی مصوبهای عجیب، قانون 2ساله بودن معافیت از معاینه فنی برای خودروهای نو را به 5سال افزایش داده بود تا كیفیت هوا و ایمنی خودروها تا 5سال از تاریخ ساخت یك خودرو نادیده گرفته شود. مهرداد بائوج لاهوتی، عضو هیأت رئیسه فراكسیون محیطزیست مجلس در اینباره به همشهری میگوید: كاهش سن معاینه فنی در لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در مجلس نهم دیده شده اما متأسفانه اقدام مجلس در افزایش میزان مدت معاینه فنی خودرو از 2به 5سال اقدامی غیرقابلقبول بود كه تاكنون موجب افزایش آلودگی هوا در پایتخت شده است.
مطالبه و دیگر هیچ!نمایندگان مجلس نهم گرچه همواره موضعی مطالبهگر درخصوص تغییر این قانون از خود بروز دادند اما هیچگاه تصمیمشان برای كاهش معافیت معاینه فنی خودروهای نو به عمل نرسید. سیدنواب حسینیمنش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در اینباره به همشهری میگوید: نهتنها آینده مجلس دهم و دولت و مردم ما، كه افق پیشروی همه نگاههای جهانی به سمت طرحهای محیطزیستمحور میرود. بر این مبنا هر گروهی كه سر كار آید، ناگزیر از سمتگیریها و رویكردهای محیطزیستی هستند. از طرفی معاینه فنی بازوی اجرایی 2امر مهم در سلامت
شهروندان بهحساب میآید؛ یكی بحث آلودگی هوا و دیگری امنیت تردد سرنشینان خودروها. ما امیدواریم نمایندگان مجلس دهم معافیت قانونی 5ساله را دوباره به همان 2سال برگردانند و این خواسته پایگاه مردمی مهمی در افكار عمومی دارد. حسینیمنش تصریح میكند: آخرین گزارشهای رسیده به ستاد معاینه فنی خودروهای تهران نشان میداد كه در كمیسیونهای مربوطه مجلس نهم، معافیت 5ساله به 2ساله بازگردانده شده بود اما این مهم به صحن علنی نرسید و امروز هم فرصت كاری مجلس نهم تمام میشود. البته تمام جوانب امر سنجیده شده و كار كارشناسی مهمی روی این قانون جدید صورت گرفته است،
بنابراین امید ما این است كه در مجلس جدید به سرعت موضوع را تصویب كند.
معاینه فنی 6ماهه هم داریمتجربه كشورهای موفق دنیا نشان میدهد كه هیچ معافیتی نباید برای خودروهای نو در بحث معاینه فنی درنظر گرفت. چه بسا خودرو در این كشورها در كمتر از یكسال به معاینه فنی برود و امنیت و آلایندگیاش براساس استانداردهای سختگیرانه كنترل شود. البته داریم كشورهایی كه عمر معافیت معاینه فنی در آنها 6ماه است اما به هر ترتیب علاوه بر اهمیت كاهش آلودگی هوا، به لحاظ ایمنی تردد خودروها هم كه شده باید عمر معاینه فنی كم شود تا تعداد فعلی تصادفات جادهای بر اثر نقص فنی كاهش یابد.
آلایندههای ناشی از اگزوز خودروها همواره با طول عمر آنها ارتباط مستقیم ندارد. بنابراین معاینه فنی بهعنوان یك اصل كنترلی میتواند استانداردهای حداقلی را در مورد امنیت و آلایندگی خودرو بررسی كند. از طرفی معاینه فنی خودروها در 3بخش كنترل ایمنی خودرو، بازدید چشمی و اندازهگیری آلایندهها تمركز میكند كه هر كدام از این موارد میتواند با كمترین تصادف و رخدادی برای هر خودروی نو و فرسوده پیش آید. از طرفی نباید فراموش كرد كه خودروهای در حال تردد در شهر و جادهها یك سیستم سوخترسانی ندارند و برخی به جای انژكتور از كاربراتور استفاده میكنند
كه آلایندگی آن برای همه ثابت شده است. بنابراین كنترل دورهای و منظم یك خودرو با هر سن و سالی لازم و ضروری بهنظر میرسد.
امروز در شرایطی سخن از لزوم كاهش معافیت خودروهای نو از معاینه فنی آورده میشود كه علاوه بر این باید در بررسیهای كارشناسانه به عمر مفید كاتالیست و كنیستر خودروها نیز توجه ویژه شود چراكه سوخت، مواد سمی و آلایندههایی كه از خودرو خارج میشود، توسط كاتالیست و كنیستر به وضعیت مطلوب تبدیل و بعد به بیرون هدایت میشوند.
تین نیوز شما چرا شدید بلندگوی تبلیغاتی مجانی برای شهرداری ها؟!! اینها تمام دردشان پول معاینه فنی است و بقیه اش کشکه!! کی هست که ندونه معاینه فنی در ایران صوری هست ودرد فقط همان پول معاینه فنی است که شهرداری و راهداری یه منبع درآمد برای خودشان پیدا کردن!! این همه مطلب نوشتی یه نمونه از این همه کشور پیشرفته بیار که ماشین نو نیاز به معاینه فنی داره وباید بره معاینه فنی؟! ببین اصلا با عقل سلیم جور درمیاد با این حساب دیگه چرا طرف ماشین نو بخره حسن و امتیاز خرید ماشین صفر براش چی هست اگه ماشین نو و کهنه هیچ تفاوتی از نظر این سازمانها نداره وهمه را باید به یک چوب راند؟!!!