بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

سامانه سپهتن چیست؟

سامانه سپهتن چیست؟

وبلاگ تین‌نیوز، شهرام آدم‌نژاد|روزانه 9 میلیون و 400 هزار لیتر از سال گذشته صرفه‌جویی در مصرف سوخت داشته‌ایم، البته از این میزان حدود 7 میلیون لیتر مربوط به پروژه پایش سوخت بوده است.

طراحی و راه‌اندازی بومی منطبق بر نقشه‌های GPS و مطابق با آخرین فناوری روز دنیا از ویژگی‌های ساختاری سامانه سپهتن اعلام کرد.

سامانه مذکور حدود 18 ماه پیش در دستور کار سازمان راهداری و پلیس‌راه قرار گرفت که در ادامه پیمایش سوخت به این سامانه اضافه‌شده است.

حدود 440 هزار خودرو عمومی داریم و 670 هزار راننده حرفه‌ای در این حوزه فعالیت می‌کنند و سالانه 300 میلیون نفر مسافر از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای جابه‌جا می‌شوند.

برای مدیریت این حجم از حمل‌ونقل به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم با روش‌های قدیمی کاری انجام دهیم،‌ ازاین‌رو سامانه سپهتن طراحی شد.

سپهتن سامانه‌ای است که درون خودروصب‌شده و از طریق سیم‌کارت (GSM-GPSR) به‌طور مداوم اطلاعات تعریف‌شده داخل خودرو مانند سرعت، مشخصات گواهینامه و... را به مرکز ارسال می‌کند.

برای اتوبوس‌ها دستگاه ارتباطی به نام DSRC در سامانه قرار داده‌شده که می‌تواند به‌محض نزدیک شدن به پاسگاه‌ها برای تخلیه اطلاعات اقدام و عملکرد وسیله را در پاسگاه بررسی کند، سامانه مرکزی مذکور با سیستم صورت‌وضعیت و سایر سامانه‌های موردنیاز، تبادل داده می‌کند.

ارتقای بهره‌وری حمل‌ونقل عمومی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی و افزایش ایمنی و ارتقای سطح کنترل و پایش عملکرد ناوگان ازجمله اهداف اصلی سامانه سپهتن اعلام‌شده است.

کاهش زمان سفر، احترام به حقوق شهروندی ذی‌نفعان حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، بهینه‌سازی مصرف سوخت از طریق توزیع سوخت متناسب با پیمایش خودرو، ارائه خدمات و اطلاعات به مراجع ذی‌صلاح قانونی و بهره‌برداری مختلف، پایش لحظه‌ای هوشمند و شناسایی دقیق متخلفان از مقررات، ایجاد بانک اطلاعات ناوگان اعم از رانندگان، خودروها، ترددها، شرکت‌های حمل‌ونقل، مشارکت شرکت‌های حمل‌ونقل و صاحبان خودرو در کنترل آنلاین خودروها، قابلیت ردگیری دقیق خودروها و محموله‌های قاچاق،‌سرقتی و مشکوک، تسریع در امداد و نجات در حوادث و حذف ارتباط‌های غیرضروری چهره به چهره با رانندگان و انجام کنترل به‌دوراز اغماض سلیقه از مزیت‌های این سامانه است.

همچنین سامانه سپهتن تاکنون روی 2500 دستگاه اتوبوس نصب‌شده است.

برگرفته از خبر تین‌نیوز

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.