◄ تفاوت هلند و ایران در سفر با دوچرخه
در ایران زیرساخت لازم برای سفر با دوچرخه در داخل شهرها وجود ندارد، چه برسد به خارج شهرها! اندک مسیرهای مخصوص دوچرخه در ایران در سالهای دور ساخت شده است و چندان کار قابل توجهی در این زمینه اضافه نشده است.
وبلاگ محمد نیکوفر: در ادامه تور اروپاگردی برای رفتن از شمال هلند به جنوب آن هیچ راهی نبود مگر آنکه تماما از مسیر مخصوص دوچرخه استفاده کنم. این کار نه تنها اجباری است و متخلف نیز قبض جریمه دریافت میکند که برای امنیت خود دوچرخهسوار نیز بهتر است.
اما برای من به عنوان یک دوچرخهسوار توریست یک مشکل وجود داشت و آن اینکه هیچکدام از این مسیرهای مخصوص دوچرخه برای یک توریست روی جاده در نطر گرفته نشده است و منطقا برای دوچرخهسواران بومی ساخته شدهاند. به عبارت روشنتر آن مسیرها را طراحی کردهاند تا اهالی منطقه بتوانند با دوچرخه به راحتی و در امنیت به سفرهای کوتاه محلی بروند. از این رو برای من به عنوان یک سایکلتوریست راهی باقی نمیماند تا مسیر را به صورت زیگزاگ طی کرده، اما به نحوی که نهایتا از مسیر اصلی به طرف جنوب و شهرهای مورد نظر دور نشوم.
قبلاز آنکه به مسیر تور خویش بپردازم، لازم میدانم در اینجا به برخی تفاوتهای ایران و هلند در این موضوع بپردازم:
متاسفانه در ایران زیرساخت لازم برای سفر با دوچرخه در داخل شهرها وجود ندارد، چه برسد به خارج شهرها! اندک مسیرهای مخصوص دوچرخه در ایران در سالهای دور ساخت شده است و چندان کار قابل توجهی در این زمینه اضافه نشده است. مضافا بر اینکه ساختن مسیر مخصوص دوچرخه حتما باید با سیاستهای تشویقی دیگر و نیز زمینهسازی اصولی در این باب همراه شود، در غیر این صورت موفق نخواهد شد.
در تصویر بالا مسیر مخصوص دوچرخه را در یک از خیابانهای اصلی شهر اصفهان نمایش میدهد. این مسیر و دیگر مسیرهای اندک در این شهر سابقه بیش از 50 سال دارد و متاسفانه چندان کار جدیدی در این مورد و متناسب با رشد جمعیت انجام نشده است، مضافا بر آنکه همان مسیرهای سابق نیز به دلیل استفاده متواتر موتورسیکلتها به مانند گذشته امنیت ندارد.
بیایید وضعیت قبل از مقایسه وضعیت ترافیکی هلند و یا احیانا دیگر شهرهای اروپایی با ایران، گذشته و حال همان شهرها را مقایسه کنیم تا بتوانیم ارزیابی دقیقتری داشته باشیم:
- در ایام ماضی نسبت استفاده و کاربرد دوچرخه برای رفتن به محل کسب و یا تفریح به مراتب از این ایام بیشتر بوده است.
- تعداد و نسبت موتورسیکلتها در گذشته در مقایسه با زمان حال بسیار کمتر بوده و آلودگی صوتی و آلودگی هوای کمتری ایجاد میکردهاند.
- تعداد و نسبت خودروهای شخصی در مقایسه با حال بسیار کمتر بوده است.
برخی به اشتباه این تغییرات را ضروری ومتناسب با شرایط رشد صنعتی تفسیر میکنند. اگر این موضوع را از دیدگاه منافع کمپانیهای تولید موتورسیکلت و خودرور ارزیابی کنیم، باید گزاره فوق را تایید کنیم، اما موضوع پیچیدهتر از این حرفهاست و در این مختصر نمیگنجد!
در پایان این قسمت توجه علاقمندان را به دیدن این فیلم کوتاه که در مورد اهمیت سفر با دوچرخه در هلند و برای یک شهر نمونه ساخته شده است، جلب مینمایم.