◄ مهارتهای مورد نیاز مدیران راهآهن 1404
بیش از آنکه مهم باشد چه چیزی آموزش داده می شود، این مهم است که این آموزش چگونه انجام میشود.
وبلاگ عباس قربانعلیبیک: داگلاس نورث برنده جایزه نوبل اقتصاد (1993)، معیار جالبی برای پیشبینی آینده یک کشور ارائه میدهد. (سایت روزنامه دنیای اقتصاد 11/10/94)
"نورث" میگوید: اگر میخواهید بدانید کشوری توسعه مییابد یا نه اصلا لازم نیست سراغ فناوریها و ابزارهایی که در کارخانههای آن کشور استفاده میشود، بروید چرا که تمام این فناوری ها و ابزارها را میتوان خرید یا کپی کرد یا حتی دزدید.
وی میگوید: برای ارزیابی توسعه و پیشبینی آینده یک کشور به پیش دبستانیها و دبستانهای آن بروید و ببینید کودکانشان را چگونه آموزش میدهند.
به عقیده وی بیش از آنکه مهم باشد چه چیزی آموزش داده می شود، این مهم است که این آموزش چگونه انجام میشود؛ اگر کودکان را پرسشگر، خلاق، صبور، نظمپذیر، خطرپذیر، اهل گفتوگو و تعامل و دارای روحیه مشارکت جمعی و همکاری بار میآورند، میتوان امیدوار بود همین نسل در آینده کشورشان را توسعه دهند.
معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد و امور دارایی در بررسی گزارش مجمع جهانی اقتصاد از شاخص رقابت پذیری ایران در سال 2017 و 2018 میلادی با مشارکت دبیرخانه شورایعالی اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی گزارشی را منتشر نموده که خلاصه مدیریتی آن به شرح زیر است:
ایران در سال 2017 میلادی از نقطه نظر رقابتپذیری رتبه 69 را در میان 137 کشور جهان کسب نموده که در مقایسه با رتبه سال گذشته خود هفت پله صعود داشته است. زیر شاخص عوامل نوآوری و بلوغ شامل دو رکن بلوغ و مهارتهای کسب و کار و نوآوری است که ایران در این دو رکن به ترتیب رتبههای 97 و 66 را کسب کرده و نسبت به سال قبل به ترتیب 12 و 23 رتبه ارتقا یافته است.
در پایان این گزارش نیز به اساسیترین مشکلات ایران از دید مدیران کسب و کار کشور پرداخته شده که به ترتیب عبارتند از دسترسی به تامین مالی، بوروکراسی ناکارآمدی دولت و ....
همچنین مجمع جهانی اقتصاد در گزارش مشروح 167 صفحهای در ژانویه 2016 به آینده مشاغل پرداخته و نیز در 16 ژانویه 2016، ده مهارت مورد نیاز برای سال 2020 میلادی را به ترتیب چنین اعلام نموده است:
- حل مسایل پیچیده 2) تفکر انتقادی 3) خلاقیت 4) مدیریت مردم 5) هماهنگی با دیگران 6) هوش هیجانی 7) قضاوت و تصمیمگیری 8) جهتگیری خدمت 9) مذاکره 10) انعطاف شناختی
در اوایل دوران مدیریت مرحوم دکتر دادمان به منظور ارتقای سطح علمی مدیران راهآهن بررسیهایی برای ارزیابی روشهای آموزشی پرسنل در سطوح مدیریت سایر راهآهنها بهعمل آمد که نمونههای شناسایی شده در انگلستان، آفریقای جنوبی و ... موفق تشخیص داده شدند.
با توجه به پیچیدگی سازمان چند تخصصی راهآهن که موجب خطاهای پرهزینه تصمیمگیری در پروژههای بزرگ شده بود و آثار پرهزینه تک تخصصی بودن غالب مدیران و همکاران در پروژه های مهمی مانند قطار سریعالسیر، راهآهن برقی، قطار باری سنگین، لکوموتیو دیزلی و برقی، باری و مسافری و مانوری، قطارهای مسافری و خودکشش، واگنهای باری، پایانهها، سیستم گراف، تجهیزات علائم و ایمنی و ... ؛ تلاشهای زیادی برای تشکیل دوره چند تخصصی RMBA در دانشکده راهآهن، سازمان مدیریت صنعتی و ... بهعمل آمد (با قید پذیرش درصد بالایی از مدیران و کارشناسان وقت).
این دورهها که به نمونه آن در مقاله منتخب شماره 27 در تیر ماه سال 1377 در مرکز تحقیقات راهآهن اشاره شده با ابعاد گسترده فنی، اجتماعی و اقتصادی راهآهن زمینه مناسبتری را برای ایشان در تصمیم گیریهای کلان که باید در همه ابعاد بهینه باشند، فراهم مینماید و امید میرود با بررسی دقیقتر و تعیین نیاز مهارت مدیران 1404 برای راهآهن (بر اساس انقلاب صنعتی چهارم) هرچه سریعتر به این امر و تعیین و آموزش آنها به مدیران آینده بهویژه حل مسایل پیچیده، تفکر انتقادی، قضاوت و تصمیمگیری و ... پرداخته شود.