بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

◄ 18 ماه کاهش زمان برقی‌کردن راه‌ آهن تهران مشهد و تاثیر آن بر قیمت

با برقی کردن این راه آهن، احداث مرحله ای راه آهن سریع السیر 350 هم میسر می شود بدین صورت که پس از اتمام برقی کردن همزمان با سفارش قطارهای خودکشش 250، فاز یک سریع بین گرمسار سمنان آغاز می گردد.

18 ماه کاهش زمان برقی‌کردن راه‌ آهن تهران مشهد و تاثیر آن بر قیمت
تین نیوز |

مقام معظم رهبری پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوا فضای سپاه پاسداران (28 آبان 1402) اظهار داشتند: اگر بخش های مختلف در کشور نیازها را بسنجند و بر اساس نیازها، کار انجام بدهند، رشد کشور و پیشرفت کشور سریع تر و بهتر خواهد شد. نمایندگان مجلس ساخت راه آهن سریع السیر برای شهرهای پر مسافر و مسیرهای طولانی از جمله مسیر تهران مشهد را طی برنامه هفتم توسعه الزامی کردند. بر اساس این مصوبه، سازمان (برنامه و بودجه) با همکاری وزارتخانه های ذی ربط مکلف است چند طرح اقتصادی و پیش ران مانند قطار سریع السیر تهران مشهد را تهیه و ظرف ۶ ماه به تصویب هیئت وزیران برساند.

با این مصوبه ابهاماتی برای صاحب نظران و متخصصان حمل ونقل ایجاد شده مبنی بر اینکه آیا منظور نمایندگان مجلس از قطار سریع السیر بر اساس تعریف سازمان برنامه در دستور العمل طراحی و نظارت بر روسازی راه آهن سریع السیر (نشریه 394) سال 1386 است که این خطوط را با سرعت بیش از 160 تعریف نموده؟ (طبق استاندارد 705، خطوط جدید این قابلیت را دارند).

یا طبق تعریف اتحادیه جهانی راه آهن ها (UIC) که سرعت بالای 200 خطوط قدیمی و بالای 250 خطوط جدید را سریع السیر می داند که تبلور آن در آمار سال 2023 جهان قابل مشاهده و سرعت 36 مورد از ناوگان سریع السیر جهانی 200 کیلومتر است.

طبق اظهارات و مستندات این کارشناسان هر دو تعریف فوق در برقی کردن خط موجود تهران مشهد که با هزینه کمتر از یک میلیارد دلار در مدت سه سال و با استفاده از ظرفیت های داخلی با حداقل ریسک و منافع سرشار ملی و دستگاهی و مطلوبیت بالا برای مردم قابل اجراست محقق می شود (مناقصه نیمه دهه هشتاد) و یکی از مزایای مهم روش فوق امکان اجرای مرحله ای برقی کردن است و اینکه سرعت نیز به تدریج از 160 با لوکوموتیو برقی و ناوگان موجود در چندگام به 200 و با ناوگان خودکشش برقی تا 250 کیلومتر بر ساعت (زمان سفر از 11 به 7، 6 و 5 ساعت) می رسد و با حضور بخش خصوصی قابل تحقق خواهد بود.

زمان برقی کردن تهران مشهد را می توان از سه سال به 2 سال و حتی 18 ماه هم رسانید که در این صورت با برآورد سال 1386 هزینه پروژه حدود 50 تا 100 درصد افزایش می یافت. شرکت های اروپایی زمان برقی کردن این مسیر را 30 ماه برآورد کرده بودند ولی شرکت های چینی برای گزینه های سریعتر که نیاز به ماشین آلات بیشتری برای تسریع نصب خط برقی دارد پیشنهاد دادند، (با احتساب خط بالاسری، پست های برق، اسکادا، قطعات یدکی، نصب، آموزش و ... بود برای مدت 36 ماه، 252 میلیون یورو به صورت FOB برآورد گردید که برای گزینه 36 ماهه، 32 میلیون یورو برای نصب بوده که برای گزینه های 24 و 18 ماهه به ترتیب به 155 و 226 میلیون یورو افزایش می یافت و هزینه کل را از 252 به ترتیب به 394 و 472 میلیون یورو می رساند.   

    

آمار ریلی

حال چنانچه خط جدید و سرعت بالاتر از 250 مورد نظر باشد که نیازی به آن نیست، احداث دوخطه جدید مستقل از خط موجود ضرورت خواهد یافت که با تجربیات احداث خطوط ریلی از جمله راه آهن سریع السیر اصفهان که فاز اول آن در 1378 افتتاح گردید، هزینه و زمان خوش بینانه احداث راه آهن سریع السیر بیش از 10 برابر برقی، با وابستگی بسیار بالا و مطمئنا طی برنامه هفتم قابل اجرا نخواهد بود و صرفا با اتکا بر بودجه دولتی ممکن می شود و تعداد مسافر اندکی از آن بهره خواهند برد.

علاوه براین با برقی کردن یارانه سنگین بخش مسافری در این مسیر کاهش خواهد یافت ولی با احداث راه آهن سریع السیر یارانه سنگین کنونی که راه آهن را زمین گیر نموده، به نرخ روز به بیشتر از 10 برابر و حدود یک میلیارد دلار در سال می رسد.

با برقی کردن این راه آهن، احداث مرحله ای راه آهن سریع السیر 350 هم میسر می شود (در مناقصه 86 منظور شد) بدین صورت که پس از اتمام برقی کردن همزمان با سفارش قطارهای خودکشش 250، فاز یک سریع بین گرمسار سمنان آغاز می گردد.

قابل توجه اینکه زمان سیر قطارهای خودکشش با سرعت 250 در راه آهن برقی حدود پنج ساعت خواهد بود و برای راه آهن سریع السیر با همین سرعت چهار ساعت و با سرعت 350 حدود سه ساعت خواهد بود که به نظر می رسد اکنون نیازی به آن نیست.

علاوه بر این راه آهن تهران مشهد مطلوب ترین محل درآمد و کم هزینه ترین مسیر برای بخش خصوصی مالک واگن مسافری است و احداث راه آهن سریع السیر این مسیر علاوه بر هزینه هنگفت تقریبا به معنی نابودی بخش خصوصی مسافری ریلی است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فرداد فرهودی پاسخ

    باسلام
    در ابتدا باید تبریک بگویم به آقای قربانعلی بیک بابت این حجم پایداری و صلابت براب اثبات پروژه ای که خیلی از متخصین اجرای آنرا دارای توجیه نمی دانند حداق با تعارف ایشان
    تقریبا در هر گروه تخصصی که این موضوع بحث می شود متخصیصن زیادی با این نتیجه گیری ها مخالف هستند چون امکان پذیر نیست
    لیست قیمت ارائه شده همانطوری که در تیتر هم نوشته شده تقریبی و حداقل هم برای بیش از 16 سال پیش است وقابل استناد نمی باشد
    امکان نصب تجهیزات در 36 ماه هم وجود ندارد در 18 ماه که رویایی بیش نیست !
    به نظر آقای قربانعلی بیک برای این موضوع بهتر است نمونه عملی ارائه کنند که پروژه ای در این حجم وبا خط گرم در چنین زمانی کجا اجرائی شده است؟؟؟!!!
    بارها عرض کردم در محور مذکور امکان بالارفتن سرعت به بیش از 160 وجود ندارد به دلیل هندسه خط و شرایط زیر سازی و روسازی خط
    ضمن اینکه سیستم های سیگنالینگ خط هم پاسخگو سرعت بالا نخواهند بود
    از سوی دیگرتعداد ایستگاههای خط زیاد است ولذا امکان سرعت گیری قطار وجود ندارد
    اینکه اطلاعات غلط بیست ساله گذشته را هی تکرار کنیم نمی دانم چه سودی خواهد داشت برقی کردن یک نیاز است ودر این شکی نیست اما بهتر است به عنوان کارشناس اطلاعات دقیق ودرست را برای تصمیم گیری ارائه کنیم
    دقیقا به دلیل ارائه اطلاعات نادرست اینچنینی است که این پروژه تا کنون عملیاتی نشده است اگر همان بیست سال پیش اطلاعات را واقعی ارائه می کردیم قطعا الان نصف مسیر برقی بود
    اصرار بر یک پروژه شکست خورده آنهم به این صورت واقعا تعجب آور است
    از سوی دیگر قبول نکردن استدال های کاملا فنی و مستندل در خصوص بخش های مختلف جای سوال دارد؟

    • ناشناس

      با سلام.
      از نظرات حضرتعالی و آقای قربانعلی بیگ متشکرم.
      خوب است مواردی که جای نقد دارد را با اطلاعات دقیق تر بیان بفرمایید تا مورد استفاده دوستان دیگر هم قرار گیرد.

  • عباس قربانعلی بیک پاسخ

    با سلام و تشکر از جناب آقای مهندس فرهودی عزیز

    علت مخالفت کارشناسان عزیز در گروههای تخصصی حمل‌ونقل با بحث برقی تهران مشهد بیشتر ناشی از اطلاعات سطحی و شنیداری ایشان در مورد لکوموتیو است
    هیچ یک از افراد مخالف تخصص لکوموتیو ندارند و متاسفانه بدون داشتن تسلط بر مفاهیم توان، نیروی کشش، سرعت و ... با بحث برقی تهران مشهد مخالفت می‌کنند