بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

◄ تصادفات رانندگی؛ جنگ خاموش!

وجود جاده ها و نقاط حادثه خیز و همینطور نا ایمن و بی‌کیفیت بودن خودروها از دیگر عوامل تصادفات است.

تصادفات رانندگی؛ جنگ خاموش!
تین نیوز

امروزه حمل و نقل شاه کلید توسعه اقتصاد کشور و انسان مهمترین عامل ایجاد ایمنی در حمل و نقل است.

با توجه به اهمیت ایمنی در شبکه های حمل و نقلی کشور و همزمان با روز ایمنی در حمل و نقل، جلساتی در ادارات راهداری کشور به همین مناسبت برگزار گفت و گوهایی با  کارشناسان ذی ربط در رسانه های مختلف، شبکه های اجتماعی و صدا و سیمای کشور انجام شد.

تحلیل  پایش و رسیدگی به حوادث رانندگی کشور به عهده  کمیسیون ایمنی راه ها، مستقر در وزارت راه و شهرسازی است اما گویا کمیسیون ایمنی راه ها از  بخش زیادی از حوادث رانندگی کشور  بی اطلاع است.

همچنین علت بسیاری از حوادث ناگوار جاده ای مشخص نیست و مبهم است و دلایل آنها یا اعلام نمی شود و یا عنوان می شود  علت حادثه توسط کارشناسان تحت بررسی است! بدین ترتیب می توان گفت  علل حوادث به خصوص حوادث برون شهری کاملا اطلاع رسانی نشده و به تدریج فراموش می شود و به تبع آن حوادث همچنان ادامه دارد و ترمز بریده است.تا جایی که سالانه بیش از 2 میلیون و 127 هزار تصادف در کشور رخ می دهد.سالانه نزدیک به ۲۰ هزار هموطن در تصادفات جان می بازند و  بالغ بر ۳۷۰ هزار نفر در کشور که مجروح و مصدوم می شوند که غالبا در سنین بین ۲۰ تا ۴۰ سال هستند. با این شرایط می توان گفت:  تصادفات و جان باختن هموطنان  یعنی جنگ خاموش.

خستگی، خواب آلودگی، عدم توجه به جلو، سرعت و سبقت غیر مجاز، عدم رعایت فاصله طولی با خودرو جلویی، عدم آشنایی با رانندگی در جاده های برون شهری از علل اصلی حوادث رانندگی کشور است.

وجود جاده ها و نقاط حادثه خیز و همینطور نا ایمن و بی‌کیفیت بودن خودروها از دیگر عوامل تصادفات است.

شاخص های موثر در ایمنی به شرح ذیل است: 

1. ایمنی در حمل و نقل یعنی رعایت کامل مقررات راهنمایی و رانندگی از طرف رانندگان

2.  ایمنی یعنی وجود نهاد راهبری که بی تفاوت نباشد و تحلیل تصادفات را کاملا کارشناسی کرده و از اطلاع رسانی به رانندگان و عموم مردم دریغ نکند

3. ایمنی یعنی آموزش های مستمر از دوران کودکی 

4. ایمنی یعنی زیرنویس نکات آموزشی از  تلویزیون و شبکه های اجتماعی همینطور حضور کارشناسان در مساجد و جایگاه‌ های نماز جمعه

5. ایمنی یعنی اصلاح هندسی و رفع و اصلاح نقاط حادثه خیز جاده ها، ترمیم و بازسازی خرابی و چاله های جاده ها، نصب علائم و هشدار های ایمنی، روشنایی مناسب جاده ها، تبدیل جاده های دو طرفه به بزرگراه

6. ایمنی یعنی اصلاح نقاط ناایمن جاده ها  به خصوص گردنه ها و از جمله گردنه حاجی آباد در محور سیرجان بندرعباس که کاملا سراشیبی غیر استاندارد است.

7. ایمنی یعنی کمک دولت در حذف عوارض گمرکی به جهت کاهش قیمت کامیون که مالک ناوگان فرسوده بتواند آن را تعویض کند

8. ایمنی یعنی خوب ببینیم و خوب دیده  شویم، استفاده از لباس های روشن در شب، استفاده از جلیقه های  شب رنگ که نور را منعکس می کند برای کاربران جاده ای

9. ایمنی یعنی خاموش کردن سیگار روشن در کابین و رها نکردن آن از شیشه خودرو  که موجب آتش سوزی بار و کالای کامیون‌ ها می شود

10. ایمنی یعنی همراه داشتن ابزارهای هشدار مثلث شبرنگ، کله قندی  و ..هنگام توقف در جاده ها و معابر درون شهری  در پشت خودرو  به  جهت جلوگیری از تصادف  و استفاده از چراغ گردان در شب ها 

11. ایمنی یعنی ارسال پیامک هشدار و گوشزد به رانندگانی که بیش از 10ساعت مدام رانندگی می کنند،( راننده ای که به دلیل خستگی باعث از بین رفتن یک خانواده پنج نفری شد) 

12. ایمنی یعنی مدیریت سرعت و کاهش آن در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرها و  با حوصله و صبر زیاد و توجه کامل به رانندگی و عدم استفاده از گوشی در رانندگی 

13. ایمنی یعنی تخلفات راننده کاملا ثبت و با پیامک به او اطلاع داده شود یا موقع دریافت مجوز های شغلی به او گوشزد شود که  تخلفات در ذهن او فراموش نشود

14. ایمنی یعنی احساس مسئولیت از طرف رانندگان، به خصوص بعضی از رانندگان کامیون ، تریلی که فرمان  را در جاده ها به دست  نوجوانان و فرزندان فاقد تجربه خود  می سپارند

15. ایمنی یعنی نظارت کامل پلیس راه در  پاسگاه های جاده ای، جلوگیری از رانندگی رانندگان  فاقد گواهینامه و کنترل بارهای 30 ،40 و 50 تنی

16. ایمنی یعنی نظارت کامل و آموزش کارشناسان مراکز معاینه فنی وسایط نقلیه سنگین که نظارت بیشتری داشته باشند

17. ایمنی یعنی برگزاری کارگاه های آموزشی به صورت همه ساله در پایانه ها برای ارتقای سطح اطلاعات و نکات ایمنی به جهت کاهش تصادفات  رانندگان

18. ایمنی یعنی استفاده از تجارب، دانش و  اطلاعات رانندگان برون شهری با طرح مسابقه و اهدای جایزه ( برای چندمین مرتبه این طرح را پیشنهاد می کنم)

 * راننده و عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه ها

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عادلی

    سپاس
    نکات جالبی بود. نکته بسیار مهمی که به‌آن اشاره نشده است : ایمنی یعنی افزایش نصب تابلو های حداکثر سرعت در جاده ها است.
    حتما از خودتان سوال کرده اید ، که سرعت مجاز این جاده چقدر است؟ با توجه به گسترش ابزار هوشمند ، هنوز ادارات راه و شهر سازی و پلیس راه های ما در زمینه اطلاع رسانی به رانندگان از حداقل علائم هشدار دهنده هم استفاده نمی کنند. برای مثال معلوم نیست سرعت مجاز تهران - کرج _ قزوین چقدر است،؟ اگر نمی‌خواهید تابلو سرعت مجاز را تکرار کنید . در ابتدای هر راه با حروف بزرگ اعلام کنید که سرتاسر این مسیر را با سرعت ۹۰ کیلو متر در ساعت برانید.با این ترتیب تکلیف من راننده روشن خواهد بود.