بازدید سایت : ۳۸۱۲۳

◄ روایتی عجیب از سرنوشت خلبانان ژاپن در جنگ جهانی دوم

خلبانان کامی کازه به عمد تلاش می کردند که هواپیمای خود را که معمولا به مواد منفجره و انواع بمب ها یا مخازن پر از سوخت مجهز بود به کشتی های جنگی بکوبانند.

روایتی عجیب از سرنوشت خلبانان ژاپن در جنگ جهانی دوم
تین نیوز

کامی کازه در لغت به معنی طوفان الهی است و به حملات انتحاری ای گفته می شود که از سوی نیروی هوایی ارتش امپراتوری ژاپن علیه کشتی های جنگی نیروهای متفقین انجام می شد.

خلبانان کامی کازه به عمد تلاش می کردند که هواپیمای خود را ــ که معمولا به مواد منفجره و انواع بمب ها یا مخازن پر از سوخت مجهز بود ــ به کشتی های جنگی بکوبانند.

در هنگام جنگ جهانی دوم، کامی کازه به حمله های انتحاری خلبانان نیروی هوایی ژاپن نیز گفته شد.

با پیشروی ناوگان دریایی ایالات متحده آمریکا به سمت ژاپن، نیروی دریایی ژاپن که دیگر توان مقابله با هواپیماهای جدیدتر آمریکایی را نداشت، تصمیم گرفت که ۲۵۰ کیلوگرم مواد منفجره را بار جنگنده های هوایی خود کند و برای انهدام رزم ناوهای هواپیمابر آمریکایی حاضر در آسیا پاسیفیک، این هواپیماهای تک سرنشین را به عرشه آن کشتی ها بزند. فقط در ماه مه سال ۱۹۴۳، ۴۳ حمله کامی کازه اتفاق افتاد. این هواپیماها برای به حداکثر رساندن آسیب به رزم ناوها طراحی شده بودند.

در جنگ جهانی دوم دولتمردان ژاپنی به دو دسته تقسیم شده بودند یک دسته اعتقاد داشتند که ورود به جنگ با کشوری بزرگ و قدرتمند مانند ایالات متحده یک اشتباه بزرگ و راهبردی است ، این گروه از دولتمردان قدرت اقتصادی بزرگ و ارتش تازه نفس ایالات متحده را گواه بر عقیده خود می گرفتند.

گروه دوم که تشکیل شده بود از جنگ سالاران و جنگ طلبان اعتقاد داشتند که پشت نمودن به قول و قراری که این کشور با آلمان نازی گذاشته بود به دور از روحیه مردانگی و سامورایی می باشد. این دسته روحیه سامورایی و جنگی سربازان ژاپن را بهانه ای برای شروع جنگ می دانستند.

در اواخر جنگ جهانی دوم نیروی هوایی ژاپن اقدام به ایجاد واحدی با نام کامیکازه نمود که خلبانان داوطلب را به خدمت می گرفت. کامیکازی ها به خلبانان داوطلب عملیات انتحاری اطلاق می شدند که پس از تجهیز هواپیماهای خود به مقدار زیاد مواد منفجره به صورت مستقیم به سمت شناورهای آمریکایی رفته و پس از برخورد به ناو ها سبب انفجار و آسیب دیدگی سنگین به ناو و در مواردی غرق ناوها  و کشتی ها می شدند. در زبان محلی کامیکازه به معنای طوفان الهی است.  کامیکازه ها مانند موشک های کروز ضد کشتی امروزی بودند. این حمله ها اگر چه توانست تلفات و خسارات چشمگیری به آمریکایی ها وارد کند ولی به قیمت از دست دادن تعداد زیادی خلبان و هواپیماهای جنگی ژاپن تمام شد و هزینه های گزافی برای آنها به دنبال داشت.

ابداع شیوه و استراتژی کامیکازه 

اوکامورا افسری بود که به طور رسمی تاکتیک و استراتژی حملات کامیکازه ها را برای اولین بار مطرح نمود و با توجه به نتایج معقولش به عنوان تنها استراتژی که باعث بالا رفتن هزینه نبرد برای ایالات متحده می شود مطرح کرد و در 15 ژوئن 1944 به صورت رسمی آن را به سر فرماندهی ارتش امپراطوری ژاپن پیشنهاد کرد و در کل در طول جنگ تقریبا 2000 عملیات کامیکازه انجام گرفت.  در کل 3312 خلبان در طول جنگ جهانی دوم در طی عملیات های کامیکازه مورد استفاده قرار گرفتند که موفق به غرق کردن 83 کشتی آمریکایی و آسیب رساندن به 195 کشتی متنفقین شدند.

* کارشناس هوانوردی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.