◄ شهرداری، پلیس و گذرگاه امن برای عابران پیاده
ایجاد گذرگاه امن برای عبور عابران پیاده در مجاورت ساختمان های در حال ساخت یا بازسازی به فراموشی سپرده شده است.
در حالی که ایجاد گذرگاه امن برای تردد مردم تا پیش از بستن پیاده روها به سبب فعالیت پروژه های عمرانی ضوروی است با عبور از خیابان شهید دکتر بهشتی در محدوده بین خیابان دکتر شریعتی (چهارراه قصر) و خیابان مهناز و مشاهده انجام چندین پروژه ساختمانی و عمرانی، متوجه خواهی شد که ایجاد گذرگاه امن برای عبور عابران پیاده در مجاورت ساختمان های در حال ساخت یا بازسازی به فراموشی سپرده شده است.
به این معنا که پیاده رو توسط نوارهای زرد رنگ مسدود و عابران را جهت طی مسیر به سمت خیابان دکتر بهشتی (مسیر تردد خودروهای سواری و موتور سیکلت ها)، هدایت می نمایند ! جالب اینکه یکی از این پروژه ها ساخت ایستگاه مترو است و دیگری ایجاد کانال زیر زمینی برای عبور کابل یا لوله و یا بازسازی نمای ساختمانی قدیمی که در تصاویر نشان داده شده اند.
حال سوالی دارم از مسئولانی که تا پیش از شروع این گونه پروژه ها مجوز فعالیت صادر می نمایند و نیز از مسئولانی که وظیفه نظارت بر تردد ایمن مردم و انواع وسایل نقلیه موتوری را در شهرها به عهده دارند.
آیا تا پیش از شروع این گونه کارهای عمرانی ، مطالعه مدیریت ریسک انجام می پذیرد ؟
آیا در گزارش مدیریت ریسک، توجهی به این گونه موارد مهم می شود ؟
آیا مسئول پیشگیری از وقوع حادثه منتج از این گونه موانع، شهرداری مناطق مختلف شهر تهران نمی باشد ؟
آیا پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ مسئول تردد امن عابرین پیاده و انواع وسایل نقلیه موتوری از خیابان ها نیست ؟
آیا پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با مشاهده چنین وضعیتی نباید در برابر این غفلت و یا اجحاف به حق و حقوق عابرین پیاده و نیز وسایل نقلیه موتوری اقدامی نماید ؟
براستی صدور مجوز تا پیش از شروع این گونه پروژه ها توسط چه نهادهایی انجام می پذیرد ؟
آیا در صورت وقوع حادثه ناشی از این گونه موانع برای عابران پیاده و یا وسایل نقلیه موتوری، نهادهای مسئول در پیشگیری و یا نظارت بر تردد امن شهروندان، پاسخگو خواهند بود ؟
* رضا محمد علی بیگی کارشناس مدیریت ریسک