بازدید سایت : ۴۹۹۰۳

◄ پروژه‌ های اتوماسیون مترو براون فیلد/ مزایای اتوماسیون کامل مترو چیست؟

مزایای اتوماسیون کامل مترو امروزه به طور گسترده ای شناخته شده است.

پروژه‌ های اتوماسیون مترو براون فیلد/ مزایای اتوماسیون کامل مترو چیست؟
تین نیوز |

محمد منتظری:    

مقدمه: از آنجایی که متروها به سن خاصی می رسند و زیرسیستم ها باید جایگزین شوند، اپراتورها یا مقامات مسئول متروها باید گزینه های مختلفی را برای مدرن کردن سیستم خود در نظر بگیرند. ارتقا به سیستم مترو کاملاً اتوماتیک یا GoA4 (Grade of Automation 4) اگرچه پیچیده است، اما گزینه ای است که برای تعداد رو به رشدی از خطوط انتخاب می شود.

مزایای اتوماسیون کامل مترو امروزه به طور گسترده ای شناخته شده است (1). البته انتخاب اتوماسیون کامل خطوط موجود (براون فیلد)* به سادگی انتخاب GoA4 برای یک خط جدید (گرین فیلد)** نمی باشد. علاوه بر تجزیه وتحلیل فایده - هزینه، مقامات (PTA)  و اپراتورهای حمل و نقل عمومی  (PTO) با چالش های متعددی از نقطه نظر فنی، مدیریت پروژه و منابع انسانی روبرو هستند.

هدف این مقاله حمایت از سازمان ها و شرکت هایی است که پروژه های مهاجرت GoA4 را در نظر داشته، برنامه ریزی یا اجرا می کنند (2). با این حال، بسیاری از مسائل مربوط به چنین پروژه هایی با مهاجرت به GoA2 و همچنین GoA2-to-GoA3 و GoA3-to-GoA4 مشترک هستند. بخش پایانی این مقاله چالش های مشترک ارتقای GoA4 و سایر ارتقا ها و تفاوت های بین آنها را توضیح می دهد.

یک پروژه پیچیده و به خصوص چالش برانگیز

پروژه های اتوماسیون مترو براون فیلد پیچیده هستند. آنها نیازمند نصب تجهیزات مدرن بر روی زیرساخت ها و سیستم هایی هستند که برای آن طراحی نشده اند و باید کارکنان را برای تغییرات عمده آماده کنند. بعلاوه، چنین پروژه هایی باید در زمانی که خدمات مسافری ادامه دارد انجام شوند زیرا شهرها نمیتوانند خطوط مترو را که هزاران مسافر به آن متکی هستند، تعطیل کنند. به همین دلیل است که گاهی اوقات چنین پروژه ای با انجام عمل جراحی قلب باز روی یک بیمار که در حال دویدن است مقایسه میشود.

نمونه های ده ساله ای از اتوماسیون کامل خطوط در آلمان و فرانسه وجود دارد. اولین خط مترو در جهان که بهGoA4  ارتقاء یافت خط U2 در نورنبرگ در سال 2010 بود. سال بعد، خط 1 پاریس اولین خط با ظرفیت بالا بود که به چنین ارتقایی دست یافت)3(. واکنش مسافران به سیستم جدید مثبت بود و مردم از بهبود خدمات قدردانی کرده و از این که سوار قطارهای بدون راننده هستند نگران نیستند.

بعد از نمونه های نورنبرگ و پاریس، پروژه های مشابهی برای ارتقای GoA4 در شهرهای مارسی، لیون، گلاسکو، کپنهاگ (قطار S) و وین انجام شده است. در پاریس، پس از اتوماسیون خط 1، قرار است خط 4  که دومین خط قدیمی با عمر بیش از یک قرن است بطور کامل اتوماتیک شود. این پروژه در سال 2023) 4( تکمیل میشود. البته در مورد اتوماسیون خط 13 قبلا تصمیم گرفته شده بود.

درباره این مطالعه

این مطالعه توسط رصدخانه متروهای اتوماتیک، یک گروه کاری UITP متشکل از 21 اپراتور و مقامات حمل ونقل عمومی که مسئول خطوط اتوماتیک مترو و خدمات مسافری هستند، انجام شده است. این گروه کاری مسوول انتشار و به اشتراک گذاری جدیدترین و مرتبط ترین دانش در مورد خطوط اتوماتیک خودکار مترو میباشد.

علاوه بر اعضای گروه کاری، چندین عضو زیرکمیته بهره برداری مترو درUITP، زیرکمیته تاسیسات الکتریکی و سیستم های ایمنی و زیرکمیته ناوگان با پروژه های اتوماسیون براون فیلد (تبدیل بهGoA2 ، GoA3 یا GoA4) در این مطالعه مشارکت داشتند.

این مطالعه توسط RATP (پاریس) راهبری شد و از مشارکت TMB (بارسلونا)، Metroselskabet (مترو کپنهاگ)، DSB (قطارهای S کپنهاگ)، DMRC (دهلی)، MTR (هنگ کنگ)، TL (لوزان)، Keolis (لیون) ATM (میلان)، Grupo CCR (سائوپائولو)، LTA  (سنگاپور)، مترو سئول،BCRTC  (ونکوور)، STIB/MIVB (بروکسل)، RTM (مارسی)، مترو مادرید، DPP (پراگ)، STM (مونترال) و وینرلینن (وین) بهره برده است.

برای مطالعه متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید.

دانلود فایل
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: UITP
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.