بازدید سایت : ۱۲۸۹۱۸

◄ قوه قضائیه و نقش تکاملی آن در اصلاح قوانین حمل‌ و نقلی

امید است قوه قضائیه با شنیدن حرف نمایندگان قوه مجریه و خبرگان و نخبگان صنعت ریلی ... (با نگاه ارشادی) دلایل عدم اجرای قوانین اقتصادی مدیریت سوخت، هدفمندی یارانه ها ... را نیز پیگیری و اصلاح قوانین مذکور را برای اجرایی شدن مطالبه نمایند.

قوه قضائیه و نقش تکاملی آن در اصلاح قوانین حمل‌ و نقلی
تین نیوز |

رهبر معظم انقلاب در دیدار 4 اسفند 1401 با نمایندگان مجلس خبرگان فرمودند: از شبهه هم نباید رنجید و همچنانکه مرحوم شهید مطهری خودش شبهه و پاسخ آن را کشف می کرد، ... شبهه ما را وادار می کند بیشتر فکر کنیم، بیشتر مطالعه کنیم، بیشتر مراجعه کنیم، بیشتر مشورت کنیم، بیشتر از کسی که بیش از ما می فهمد سوال کنیم ... مراقب باشیم حرف سست نزنیم.

- معظم له در دیدار با نمایندگان مجلس دوازدهم (14030431)، مجلس صرفاً یک نهاد پرسشگر نیست، بلکه یک نهاد پاسخگو هم هست. برخلاف تصور بسیاری که خیال می کنند مجلس با جعل قانون به دولت دستور می دهد، بعد هم سؤال می کند، استیضاح می کند، کارهایی از این قبیل می کند و پرسشگر است، بله، این وظایف وجود دارد، لکن پاسخگو هم هست. مجلس یکی از ارکان کشور است، یک نهاد تصمیم گیر است، یک نهاد اقدام کننده است و هر مجموعه یا فرد تصمیم گیر و اقدام کننده پاسخگو هم هست، ... و فرمودند: قانون، ریل گذاری است، ایجاد نقشه راه است برای حرکت قوای اجرائی کشور؛ 

با الهام از اصول سیاست خارجی حکمت، عزت و مصلحت، سه محور اصلی سیاست های کلی قانونگذاری را می توان در سه کلمه خلاصه نمود: حکمت، استطاعت و قسط که با تذکرات رهبری به نمایندگان مجلس دوازدهم انطباق داشته و واجد ظرفیت بلوغ و کمال (کتاب نقشه راه بلوغ)، در وضع قوانین جدید و بازنگری قوانین موجود نقش بسزایی خواهد داشت (تین 278527).    

- حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در نشست ‎ هم اندیشی با اعضای کمیسیون «آموزش و تحقیقات» مجلس شورای اسلامی گفت: حتی در تعریف قانون تغییر کاربری (از افراد مختلف شنیده ام) اختلاف نظر وجود دارد. مواردی داریم که استاندار، فرماندار، نماینده مجلس و ... می آیند از شما شکایت می کنند در فلان جا تغییر کاربری صورت گرفته؛ چرا جلوی آن را نمی گیرید؟ از آن طرف فرد دیگری می آید می گوید این چه کاری است انجام می دهید؟ (میزان، 4786768، 16 مرداد)

- کتاب نقشه راه بلوغ (ص 22) با شرح زیر به رابطه موثر سه قوه بویژه موقعیت تکاملی قوه قضائیه در چرخه قوا پرداخته است:  

یکی از برداشت هایی که می توان از آیه 179 سوره مبارکه بقره (در مورد تاثیر قصاص در حیات جامعه) داشت، علاوه بر جلوگیری از رشد بی توجهی به ضوابط توسط آحاد جامعه، حیات و کمال بخشیدن به چرخه اجزاء حکومت و تمدن اسلامی می باشد. قوه قضائیه را می توان رکن کامل کننده قوا دانست به این دلیل که بدون آن تمامیت ارکان حاصل می شود ولی حکومت نمی تواند خود را در مقابل خطرات داخلی حفاظت نماید. در نتیجه شاید بهترین شیوه ارتباط این باشد که گزارشات، تحلیل ها و پیشنهادات حاصله به قوه مقننه برای اصلاح مقررات و ... منعکس گردد، همانگونه که در اصلاح قانون چک این کار انجام شد و نتایج بسیار درخشانی دربر داشت. لازمه قانون گذاری موثر، فراگیر و با ثبات، امکان درک، عمل و حمایت در برقراری قسط توسط خود مردم می باشد (آیه 25 سوره مبارکه حدید)، نمونه های موفق دیگر خود اظهاری مالیات یا کاهش تعرفه گمرک ... . 

اشاره ریاست محترم قوه قضائیه به اشکالات و اختلاف نظرها در قانون تغییرکاربری زمین در جلسه با اعضای کمیسیون «آموزش و تحقیقات» مجلس شورای اسلامی نشان دهنده رویکرد بسیار خوبی است که میتواند حرکت چرخه تکاملی قوا را آغاز نماید.

قانون مدیریت سوخت و قانون حمایت از تولید رقابت پذیر (ماده 12) هردو یک هدف مهم را دنبال می نمایند که افزایش تولید نفت و گاز و کاهش مصرف سوخت و شدت انرژی است که اکنون رویکردی الزامی برای کشور بوده و سال هاست که از مطالبات اصلی رهبر معظم انقلاب از دولت ها و نمایندگان می باشد اما روش اجرا و نقشه راه برای این اهداف صحیح نبوده (تین 258727).

- اکنون با عدم تحقق قانون مدیریت سوخت 1386 (افزایش سهم بار و مسافر از 7 و 4 به 30 و 18 درصد)، سهم بهینه ... باید این پرسش ها بررسی گردد که آیا ...، بند 3 آیین نامه مربوط به لوکوموتیو با وجود سستی بالا (دلایل در: تین 261446) به ویژه برای بخش مسافری که هیچ یک از حدود 10 مالک لوکوموتیو تاکنون تلاشی برای خرید نداشته اند باید اجرا شود؟ (تین 274812).

امید است قوه قضائیه با شنیدن حرف نمایندگان قوه مجریه و خبرگان و نخبگان صنعت ریلی ... (با نگاه ارشادی) دلایل عدم اجرای قوانین اقتصادی مدیریت سوخت، هدفمندی یارانه ها ... را نیز پیگیری و اصلاح قوانین مذکور را برای اجرایی شدن مطالبه نمایند.

حقوق مردم

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عباس قربانعلی بیک

    https://araco.ir/fa/صفحه/کتابهای-منتشر-شده