بلیت قطار به ایستگاه ارزانی نرسید
تین نیوز | این روزها کسانی که برای خرید بلیت قطار به شرکتها یا سایت فروش بلیت راهآهن مراجعه میکنند، با فهرستی از قیمتها مواجه میشوند که گرانتر از آن چیزی است که بتوان آن را به گرانی شب عید نسبت داد.
این افزایش به ۲۵ آذر بازمیگردد؛ روزی که شرکتهای ریلی با هماهنگی شرکت راهآهن و با اعلام قبلی، اقدام به افزایش متوسط ۸درصدی نرخ بلیت قطار کردند.
این اقدام به گفته سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از همان روز نخست، غیرقانونی اعلام و با آن مخالفت شد و مسئله تا جایی پیش رفت که در ۱۲ بهمن، این سازمان به طور رسمی از محکومیت راهآهن در این دعوا خبر داد. حال بیش از ۲ هفته از اعلام این حکم گذشته است و به طور طبیعی انتظار میرود نه تنها نرخها به حالت قبل بازگردد بلکه مابهتفاوت قیمتها نیز به خریداران بلیت برگردانده شود.
وحید منایی، معاون کالاهای سرمایهای و خدمات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به پیگیری صمت درباره وضعیت اصلاح نرخها با وجود حکم این سازمان مبنی بر محکومیت راهآهن، با پرهیز از اظهارنظر جدید به سخنان پیشین خود در این زمینه اشاره و اعلام میکند که درحالحاضر صحبت جدیدی در این زمینه از سوی این سازمان به صلاح نیست.
منایی در اظهارنظر پیشین خود درباره علت ارسال پرونده گرانفروشی بلیت قطار به اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران و محکومیت راهآهن در این دعوا، تاکید دارد که فروش بلیت قطار با نرخهای جدید تخلف است. او با اشاره به اینکه پیگیری سازمان حمایت در این میان، یک وظیفه قانونی بوده، یادآوری میکند: فروش بلیت با نرخهای جدید از ۲۵ آذر سال جاری، بدون هماهنگی و دریافت مجوز از مراجع حاکمیتی بوده، بنابراین به استناد مصوبات قانونی از جمله مصوبه ۶ تیر ۹۴ ستاد هدفمندسازی یارانهها و اعلام نظر حقوقی و صریح معاون حقوقی رییسجمهوری، تخلف گرانفروشی محرز شده
است.
آنطور که منایی میگوید، پرونده شرکتهایی که در حال اقدام به فروش بلیت با نرخ جدید هستند، به عنوان متخلف در حال تکمیل و ارسال به تعزیرات حکومتی است. به گفته وی، همه شرکتهای ریلی موظف به رعایت نرخهای اعلام شده هستند و رعایت نکردن آن، به منزله تخلف و گرانفروشی است که در صورت مشاهده یا گزارش هرگونه تخلف، بر اساس قوانین و مصوبات قانونی با این شرکتها برخورد میشود.
آنطور که منایی میگوید، بر اساس اعلام نظر صریح معاون حقوقی رییسجمهوری، نرخ خدمات حملونقل ریلی مشمول قیمتگذاری است و همه شرکتهای ارائهدهنده خدمات ریلی در این بخش، موظف به رعایت مصوبههای ابلاغی هستند و بر همین اساس، هرگونه افزایش قیمت بلیت قطار ممنوع است. بنا به تاکید او، همه دستگاههای دولتی، غیردولتی و مراجع قیمتگذاری موظف هستند، از افزایش قیمت بدون هماهنگی با دولت خودداری کرده و در صورتی که این کار الزامی است، باید این کار با هماهنگی کارگروه تنظیم بازار انجام شود.
بر اساس حکم نهایی اعلام شده درباره تخلف راهآهن، هیچ شرکتی حق افزایش قیمت ندارد و نرخها باید به قبل بازگردد. سازمان حمایت نیز اعلام کرده اگر این تغییر نرخ اعمال نشود، همه واحدهایی که در بحث حملونقل ریلی دخیل هستند و تخلف کردهاند، با تشکیل پرونده برای آنها به سازمان تعزیرات حکومتی برای اعمال قانون معرفی میشوند.
ادامه حمایت راهآهن از افزایش نرخ
این سخنان در حالی مطرح میشود که به نظر میرسد با وجود صدور حکم محکومیت راهآهن، افزایش ۸درصدی نرخ بلیت از نظر شرکتها همچنان در حال اعمال شدن است و پیگیری صمت از شرکتها و سایتهای فروش بلیت نشان میدهد نرخ بلیت قطار، علاوه بر افزایش ۸ درصدی، در برخی مسیرها به مناسبت پیشفروش بلیتهای نوروزی نیز تغییراتی داشته است.
مدیرعامل شرکت راهآهن هم با وجود همه مخالفتها و صدور حکم محکومیت این شرکت در دعوای نرخ بلیت، همچنان طرفدار این افزایش است و آن را قانونی و مفید میداند. محسن پورسیدآقایی در پاسخ به پیگیری صمت در این زمینه اگرچه به طور صریح نظری درباره حکم صادر شده و الزامات بعد از آن نمیدهد اما سخنانش نشان از ادامه حمایت از شرکتهاست.
او در پاسخ به این پرسش صمت که آیا بعد از صدور حکم محکومیت برای راهآهن به دلیل افزایش نرخ بلیت، قیمتها به حالت قبل بازگشته یا خیر؟ میگوید: میتوانید به سایتهای فروش بلیت مراجعه کنید و ببینید چه اتفاقی افتاده است. پورسیدآقایی اضافه میکند: بحث برگشتن و برنگشتن نرخ مطرح نیست. اکنون با نرخهای جدید، بین شرکتها رقابت ایجاد شده است، ضمن اینکه شرکتها در بسیاری از مواقع سال روی قیمتها تخفیف میدهند.
مدیرعامل راهآهن تاکید میکند: باید برای حفظ منابع بخش خصوصی، به جای دستوری عمل کردن، ظرفیت خود را افزایش دهیم و خدمات را تا اندازهای متنوع کنیم تا شرکتها با هم رقابت داشته باشند. وی میافزاید: قیمتهای جدید، اتفاق خوبی است. به جای اینکه به شرکتها این مسئله را دیکته کنیم که قیمتها را ما تعیین میکنیم و همیشه خود را تحتفشار احساس کنند، اکنون با رقابت ایجاد شده و ارائه قطارهای متنوع، برای حذف مسافر بیشتر، حتی شرکتها تخفیف هم ارائه میکنند. بنابراین به هیچ عنوان موضوع مجوز داشتن یا نداشتن افزایش قیمت مطرح نیست؛ اکنون اگر به
شرکتها و سایتها مراجعه کنید، بسیاری از قطارها بیش از ۳۰ درصد تخفیف برای جذب مسافر دارند. بنابراین در مجموع نرخهای جدید هم به نفع مردم و هم به نفع بخش خصوصی است و تلاش ما این است که به جای فشار روی قیمتها، بیشتر رقابت ایجاد کنیم.
پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه با وجود افزایش نرخ، متوسط قیمت بلیت نسبت به قبل کاهش پیدا خواهد کرد، میگوید: شاید در یک بازه زمانی نرخ بیشتری ارائه شود اما در مجموع و در کل سال این مسئله به نفع کشور است و متوسط قیمت را هم کاهش خواهد داد. در گفتههای مدیرعامل راهآهن اگرچه به طور صریح، به تخطی از حکم سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اشاره نمیشود اما نشان از ادامه پشتیبانی راهآهن از افزایش نرخ بلیت دارد.
پورسیدآقایی از ابتدا این افزایش قیمت را قانونی دانسته و در این مدت نیز همواره از این افزایش نرخ حمایت کرده است. او که پیشتر نیز در گفتوگو با صمت، از قانونی بودن روال افزایش قیمت بلیت سخن گفته بود، معتقد است با توجه به اینکه راهآهن دخالتی در قیمتگذاری بلیت ندارد و بر اساس قانون، شرکتهای ریلی که اختیار نرخ بلیت را دارند، پیشنهاد افزایش قیمت را ارائه کردهاند و راهآهن نیز به عنوان مرجع رسیدگی، این موضوع را تایید کرده است.
آنطور که گفتههای مدیرعامل راهآهن و بررسی صمت نشان میدهد، نرخ بلیت قطار با وجود همه کشمکشها و هشدارهای سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان همچنان بر ریل افزایش حرکت میکند و شرکتهای ریلی نیز دلیلی بر کاهش این نرخ نمیبینند. با توجه به زیانده بودن حملونقل ریلی برای بخش خصوصی، این بخش افزایش نرخ بلیت را فرصتی برای ادامه حیات و ارائه خدمات بهتر برای جذب مسافر میداند، بنابراین با وجود محکوم شدن درباره افزایش نرخ بلیت، شاید این شرکتها ترجیح میدهند، جریمهای پرداخت کنند اما نرخها را به حالت قبلی بازگردانند.