◄ شتاب زدگی کشورها برای سرمایهگذاری در بندر انزلی
تیننیوز| ویژگیهای مهم بندر انزلی برای بسیاری از کشورهای دنیا حائز اهمیت است به طوریکه در روزهای اخیر مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از آمادگی برخی کشورها نظیر چین، آلمان، کرهجنوبی، و روسیه برای سرمایهگذاری در این بندر خبر داد.
به گزارش تیننیوز، بندر انزلی پایلوت كریدور شمال-جنوب٬ كریدور تراسيكا و مجهزترین بندر شمال كشور است كه دسترسی مناسب به بنادر آستراخان و ماخاچ كالا در روسيه٬ تركمنباشی در تركمنستان٬ اكتائو و آتی رائو در قزاقستان و باكو در آذربایجان رادار است.
بندر انزلی بزرگترین بندر شمال ایران و از فعالترین بندرهای حاشیه دریای خزر است. مرز انزلی پنجمین مرز فعال ایران است و ۷/۳ درصد از ترانزیت ورودی به ایران از طریق این مرز انجام میشود و بیش از ۵۰ درصد حملونقل کالای گیلان از طریق این مرز انجام میشود.
جالب است بدانید از مرز دریایی انزلی سالانه بیش از ۴ میلیون تن کالا وارد و بیش از ۲۸۸ هزار تن سوخت و ۵۵ هزار تن کالای غیرنفتی بهطور حملونقل ترکیبی از طریق این بندر به داخل یا خارج کشور ترانزیت میشود.
از ویژگیهای تأسیسات بندر انزلی میتوان به بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر و مجهز به امکانات مدرن تخلیه و بارگیری، دارای رتبه سوم بین بنادر کشور بعد از امام خمینی و بندر شهید رجایی، نزدیکی با بندر آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، ارتباط با بازارهای منطقهای و دسترسی به بازار مصرف بالای ۳۰۰ میلیونی کشورهای تازه استقلالیافته شوروی سابق، قرار گرفتن در مسیر کریدور بینالمللی شمال - جنوب، واقعشدن بندر در محدوده منطقه آزاد، و فراهم نمودن تسهیلات و امکانات ویژه برای صاحبان کالا، تجار و
سرمایهگذاران، نزدیکی به بزرگترین ذخایر نفت و گاز دریای خزر، برخورداری از معافیت مالیاتی، دسترسی به معادن سرب، روی و آهن و مراکز صنعتی، ازجمله ویژگیهای متمایز این بندر است.
همچنین یکی از بخشهای مهم انزلی منطقه آزاد است که شامل محدوده وسیعی از شهر بندر انزلی به مساحت ۳۲۰۰ هکتار خشکی و ۴۰ کیلومترمربع آبی، که منطقه ویژه اقتصادی سابق، شهرک صنعتی حسن رود و محدوده بندری اداره کل بنادر و کشتیرانی گیلان را نیز دربر میگیرد. این امر مطلوبیت و جاذبه منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی و اختیارات قانونی آن را برای ارائه تسهیلات درزمینهٔ تخلیه و بارگیری و سایر امور ارتقاء داده است.
تأسیسات بندری کاسپین انزلی دارای زمینی به مساحت ۳۷۰ هکتار و ۲۲ پست اسکله و ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۱ میلیون تن کالا در یک شیفت کاری خواهد بود. همچنین این بندر دارای دو موجشکن است که هریک به طول ۱/۶ کیلومتر است کاسپین قابلیت پهلوگیری کشتیهایی با آبخور ۹ متر و ظرفیت ۱۲ هزار تن کالای تجاری و ۲۰ هزار تن کالای نفتی را خواهد داشت. از مهمترین مزایا و امکانات این بندر را میتوان به دارا بودن پایانههای نفتی، فله خشک، راهآهن، کانتینری، بار و مسافر و همچنین ایجاد مراکز تعمیراتی، پشتیبانی برای کشتیهای داخلی و خارجی اشاره کرد.
بازدید سرمایهگذاران خارجی از بندر انزلی
بر اساس این گزارش سید علی نعیمی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، با اشاره به بازدید سرمایه گذاران خارجی از بندر انزلی، گفت: پس از اجرای برجام، سرمایهگذارانی از کشورهای چین، آلمان، کره و روسیه به بندر انزلی برای سرمایهگذاری و عقد قرارداد مراجعه کردند.
وی با اشاره به فواید لغو تحریمها در ارتقای عملکرد بندر انزلی گفت: پس از اجرای برجام سرمایهگذارانی از کشورهای چین، آلمان، کره و روسیه به بندر انزلی برای سرمایهگذاری و عقد قرارداد مراجعه کردند.
نعیمی ادامه داد: با توجه به موقعیت استراتژیک بنادر استان گیلان در حاشیه دریای خزر، 20 خطوط کشتیرانی با پرچم جمهوری اسلامی ایران تردد میکنند که تردد این کشتیها باعث جابهجایی سریعتر کالاها میشود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان درباره آخرین وضعیت از پروژههای بندر انزلی، گفت: در سال 94 در این بندر پروژه موجشکن و حوضچه جدید بااعتبار 121 میلیارد تومان با حضور وزیر راهوشهرسازی افتتاح شد. همچنین یک اسکله، یک انبار 6 هزار مترمربعی، یک محوطه پشتیبانی بندری به مساحت 4 هکتار و یک سیلوی 15 هزار تنی غلات با برآوردی 7 میلیارد تومانی از محل سرمایهگذاری بخش خصوصی به بهرهبرداری رسید.
نعیمی از ساخت یک پایانه مسافربری در بندر انزلی خبر داد و افزود: بخشی از اعتبار این پروژه را سازمان بنادر و دریانوردی بهصورت وام و بخشی دیگر از سوی سرمایهگذاری داخلی یا خارجی صورت میگیرد و امید است که در سال 95 این پروژه به بهرهبرداری برسد.
بندر انزلی نقشی بسیار مهمی در ترانزیت كشور دارد به طوریکه این بندر میتواند نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی و دوران پساتحریم داشته باشد.