بازدید سایت : ۶۱۳۵۳

◄ علت کاهش همکاری دانشکده راه‌ آهن با راه‌ آهن و راهکار اصلاح آن

چرا سهم راه آهن در جذب فارغ التحصیلان دانشکده ای که بنیان گذاشته طی قریب سه دهه از 15 درصد به کمتر از 5 درصد رسیده است؟

علت کاهش همکاری دانشکده راه‌ آهن با راه‌ آهن و راهکار اصلاح آن
تین نیوز |

 چرا سهم راه آهن در جذب فارغ التحصیلان دانشکده ای که بنیان گذاشته طی قریب سه دهه از 15 درصد به کمتر از 5 درصد رسیده است؟

رهبر معظم انقلاب درباره علم نافع می فرمایند: اسلام ما را به علم نافع فرا می خواند، علم نافع از سوئی جوان ایرانی را به ابزارهای لازم برای پیشرفت و اعتلای کشور و ملتش مجهز می سازد، و از سوئی به او هویت می بخشد (990212) ... منظومه علمی کشور باید یک منظومه کامل باشد؛ معلوم بشود ما چه نیاز داریم، پیشرفت ما حالت کاریکاتوری پیدا نکند (14010924).

براساس گزارش CNBC در 11 مارس 2021، شرکت جنرال موتورز برای کاهش 60 درصد هزینه باتری خودروهای الکتریکی با موسسه فناوری دانشگاه MIT برای توسعه مشترک باتریهای نسل بعدی خودروهای الکتریکی قرارداد امضا نمود (تین 248579). 

سه محور اصلی تحقیقات دانشکده راه آهن دانشگاه دلفت هلند (Delft) بدین شرح است: 1- افزایش ظرفیت تا 2030 سالانه 30 درصد ، 2- بهبود مدیریت دارایی با مدیریت پیشگیرانه هوشمند (کاهش هزینه نگهداری) و 3- کاهش مصرف انرژی و آلودگی (بر واحد ترافیک) که در سه بخش مستقل، سه بخش مشترک دوگانه و یک بخش مشترک سه گانه تبیین شده است.

مباحثی از بهبود مدیریت دارایی: دوقلوی دیجیتال، بهینه سازی چندعامله، پذیرش نوآوری، مالکیت داده، بهره گیری هوشمندانه از داده، عمر مواد، کنترل سایش، مدلسازی پیش بینانه، تشخیص نوآورانه، انطباق با تغییرات آب وهوایی، طراحی مدولار ... .

تقریبا تمام مباحث فوق مورد نیاز راه آهن ایران بوده و با توانایی و دانش داخلی و منابع مالی بسیار اندک قابل پیاده سازی است.    

علاوه براین، راه آهنBHP  با تحقیقات مشترک با دانشگاه موناش استرالیا طی سالهای 1972 تا 2005 موفقیتهایی کسب نموده همچون: بهره وری 13 برابری لکوموتیو (تین 268769)، بهره وری 9 برابری واگن باری (تین 237049)، با تغییر طول قطارها از 131 به 312 واگن، دوره گردش واگنها از 40 به 30 ساعت، بارمحوری از 28  به 40 تن .... طی حدود 40 سال (تین 147966).

سه عامل کاهش سهم ریلی در یادداشت پیشنهاداتی به دولت چهاردهم برای افزایش سهم راه آهن (تین 274595- 14030326):  

عامل اول کاهش سهم ریلی، بهره وری پایین است (که سرمایه گذاری اولیه و هزینه نگهداری را چندبرابر نموده و سودآوری بخش خصوصی را کاهش میدهد)، ... در حالی که راه آهن در دهه هفتاد موقعیت ممتازی در بهره وری سازمانهای کشور داشت. 

دومین عامل کاهش سهم ریلی را می توان به بالا بودن هزینه نگهداری و تعمیرات ناوگان، زیرساخت و بهره برداری نسبت داد که در یادداشتهایی مکررا بررسی شده از جمله هزینه نگهداری خط (تین 247837)، رفتار نگهداری لکوموتیو (تین 239003)،  

اما سومین عامل هرچند اساسا به شیوه نامناسب خصوصی سازی هم بازمیگردد که سبب تقلید شکلی از خصوصی سازی ناموفق اروپا با شیوه تفکیک عمودی و عدم توجه به تجربیات موفق ژاپن ... (تین 269588 و 243425) گردید ولی تعامل نامناسب با بخش خصوصی، راهبردهای ضعیف و عدم رعایت شئونات، نابسامانی مشارکت مردمی را تشدید نمود (تین 234973). راهکارهای افزایش سهم ریلی با ارتقاء بهره وری، کاهش هزینه، مشارکت صحیح، در یادداشت برنامه هفتم تشریح گردید (تین 258622).

ضعف راه آهن در بهره وری، از مدیریت جزیره ای وزارت راه (تین 272983) آغاز و یکی از دلایل تعطیلی مرکز تحقیقات، تصور جایگزینی دانشکده راه آهن بجای این عقل منفصل است (تعبیر مرحوم دادمان، تین 257527) درحالی که ساختار دانشکده راه آهن براساس قابلیت آموزش مهندسی و طراحی اولیه در سه بخش زیرساخت، ناوگان و بهره برداری بنا شده و در کارشناسی ارشد و حتی دکتری نیز رویکرد و عملکرد مطلوبی در تولید علم نافع و به بیان دیگر شناسایی و حل مشکلات راه آهن ندارند. 

نتیجه این امور کاهش مستمر سهم راه آهن در جذب فارغ التحصیلان دانشکده طی قریب سه دهه از 15 درصد به کمتر از 5 درصد میباشد.  

کتاب نقشه راه بلوغ (ص 17) به سه مرحله بلوغ در دو بخش خدمات و صنعت اشاره شده که نیاز مبرم دانشکده راه آهن است.

برای داشتن یک راه آهن پیشرو علاوه بر احیاء مجدد مرکز تحقیقات و بازگردان نیروها، اختیارات و قابلیت های آن، باید برای شناسایی و رفع نقاط ضعف دانشکده راه آهن نیز اقدام گردد که یکی از راهکارهای آن راه اندازی دوره ارشد نگهداری و تعمیرات و نیز دوره RMBA (تین 235862) است (برای پرسنل راه آهن و مترو)، که اهمیت اولی در همایش 1401 بیان شد (تین 252337). 

نمودار ریلی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    رییس دانشکده راه آهن علم و صنعت می گوید در دو سال اخیر هرگز نتوانسته اند از میعاد صالحی وقت ملاقات بگیرند. دیگر چه انتظاری می رود؟!!!!

  • فرداد فرهودی

    باسلام
    فارغ از توضیحات دوست عزیزم جناب آقای قربانعلی بیک و دلایل مطرح شده علت کاهش همکاری دانشکده راه آه با صنعت ریلی کشور دلایل متعددی دارد که مهمترین آن کاهش کیفیت آموزش عالی در کل کشور می باشد که دانشکده راه آهن را هم شامل می شود متاسفانه در سالهای اخیر با افزایش کمیت (تعدا)آموزش عالی برای درآمد زائی واحد های آموزشی و افزایش دوره های آن با عناوین متعدد شاهد پائین آمدن بسیار محسوس کیفیت فارغ التحصیلان دانشگاهها شده ایم وقاعدتا بازار کار که راه آهن هم از آن مستثنا نیست به دنبال نیروی کار با کیفیت می گردد که خودبخود شرایطی پیش می آید که ما شاهد هستیم
    بطور مثال در حال حاضر قبولی در دوره های کارشناسی ارشد و دکترا به دلیل افزایش بی دلیل صندلی ها بسیار راحتر از قبولی در دوره کارشناسی شده است و این باعث شده تا ما فارغ التحصیل هایی داشته باشیم که از سطح دانش پائینی برخوردار هستند.
    یادم می آید سالهای پیش بنده را دعوت کردند به جلسه ای برای تدوین دروس دوره دکترای سیگنالینگ در دانشکده راه آهن برایم بسیار تعجب آور بود به دوستان عرض کردم اولا شما دوره دکتری در سیگنالینگ برای چه می خواهید وقتی کشور ما هنوز در این تکنولوژی جوان است از سوئی قرار است فارغ التحصیل این رشته کجا کار کند وقتی کلا دو تا سه شرکت بر روی این موضوع کار می کنند و در راه آهن هم ما دکتری سیگنالینگ لازم نداریم همان مهندس باشد و خوب کافی است نهایتا هم گفتم فرض که دوره را گذاشتید مدرسین دوره شما چه کسانی هستند وقتی شما حتی یک فارغ التحصیل در حوزه تخصصی سیگنالینگ از مراجع بین المللی در این دانشکده ندارید
    این مشکل را در حوزه های دیگر مثل خط و بهره برداری هم داریم کدام استاد دانشکده راه آهن تخصص صرفا خط آهن دارد چه روسازی و چه زیر سازی کدام استاد تخصص بهره برداری در حمل نقل و یا راه آهن دارد و کار عملی هم کرده است
    ببنید باید دانش داشته باشیم تا انتقال بدهیم ونهایتا خروجی با کیفیت داشته باشیم وقتی شما در دانشکده راه آهن استادی ندارید که خودش حتی یک بار طراحی سیگنالینگ را تجربه کرده باشد یا طراحی برقی سازی ریلی را و یا در خطوط راه آهن از نزدیک مشکلات زیرسازی وروسازی ریلی را تجربه کرده باشدیا یک بار جدول حرکت ریلی تنظیم کرده باشد، چگونه انتظار دارید خروجی باکیفیت داشته باشید
    بازار کار هم به دنبال کیفیت است نه مدرک تحصیلی
    از طرف دیگر دانشکده راه آهن هم وظیفه اصلی خود را گم کرده است دانشکده ای که بایستی پروژه هائی در راستای نیاز راه آهن کشور تعریف کند متاسفانه برای دانشجویان پروژه هائی با عناوین خیال پردازانه و همایش پسند تعریف می کند که تنها باعث ارتقاء درجه علمی استاد می شود ودردی را از راه آهن دوا نمی کند
    وقتی اساتید دانشکده همه چند کاره هستند هم کار اجرائی می کنند و هم مدرس هستند قطعا زمانی برای مطالعه و برای به روز رسانی خود نخواهند داشت که البته این آفت کل دانشگاههای ما است
    شما همین حالا از پروژه هائی که این اساتید استاد راهنمای آن ها بوده اند بپرسید هیچ کدام از آنها خبری ندارند و بی اطلاعند چون زمان برای پروژه با دانشجو صرف نکرده اند
    بازهم یادم می آید در زمان تحصیل در دوره کارشناسی در دانشگاه خواجه نصیر الدین اصرار داشتم تا پروژه خود را با یکی از اساتید به نام آنجا انجام دهم خدمت ایشان رسیدم و گفتم صفر تا صد پروژه را انجام می دهم شما فقط پروژه من را امضا کنید اما ایشان نپذیرفت گفت من وقتم پر است و کارهای پژوهشی زیادی دارم و نمی توانم برای کمک به پروژه شما برای شما وقت بگذارم و باید وقت بگذارم
    این تفاوت گذشته و حال است
    به نظر اینکه تقصیر را بر گردن بازار کار بیاندازیم درست نیست دانشکده راه آهن از مسیر اصلی خود که بنیان گذارانش تدوین کرده بودند خیلی دور شده است
    در مورد مرکز تحقیقات راه آهن هم بایستی عرض کنم که به دلیل سوء مدیریت های ادوار گذشته خودش خودش را از بین برد جای بحث دارد که اگر حوصله ای شد خواهم گفت
    نهایتا عرض می کنم نیاز امروز راه آهن کارشناس ارشد یا دکتری خط و بهره برداری و علائم و.. نیست نیاز راه آهن تکنسین با دانش و کاردان با دانش است که به دلیل ضعیف کردن بخش آموزش راه آهن این سطح کلا در راه آهن از بین رفته و خلاء شدیدی را احساس میکند
    تحصیل کرده با کیفیت نیاز کشور است نه تحصیل کرده با مدرک

    • عباس قربانعلی بیک

      سلام و تشکر فراوان
      احسنت، بسیار عالی بود
      باید اینگونه آسیب‌شناسی کرد
      ان‌شاءالله راه‌آهن و دانشگاه به این نظرات توجه نمایند