مبانی مدیریت در شرکت های هواپیمایی ایران| قسمت هشتم
مسئله حیاتی و واقعی امروز شرکت هواپیمایی ایران، توسعه سیستم مدیریت هزینه است.
هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC) در شرکت های هواپیمایی
مسئله حیاتی و واقعی امروز شرکت هواپیمایی ایران، توسعه سیستم مدیریت هزینه است.
بخش اول این هزینه ها در از دست دادن عایدی ها Yield در قالب هزینه های Spill, Spoilage and Leakage Costs است که حدود 2.5 درصد درآمد است، یعنی اگر یک شرکت هواپیمایی ایران ماهیانه 500 میلیارد تومان درآمد دارد، پتانسیل کاهش حدود 12.5 میلیارد تومانی هزینه های قابل اجتناب را در هر ماه در این بخش دارد.
بخش دوم هزینه های سربار و قابل اجتناب عملیاتی است که بر اساس مدل هزینه یابی بر مبنای فعالیت ABC قابل کشف هستند و بر اساس مدل های حسابداری سنتی فعلی قابل انجام نیستند. پتانسیل کاهش هزینه های عملیاتی با این روش در شرکت های هواپیمایی ایران حدود 20 درصد کاهش در هزینه های فنی و حدود 8 درصد کاهش در هزینه های عملیات است. به عنوان مثال یک شرکت هواپیمایی ایران با 290 میلیارد تومان هزینه های ماهیانه می تواند حدود 17 میلیارد تومان در بخش فنی و حدود 2.8 میلیارد تومان در بخش عملیات در هر ماه کاهش و صرفه جویی هزینه ای داشته باشد.
مبانی مدیریت در شرکت های هواپیمایی ایران| قسمت اول
هزینه یابی مبتنی بر کرو و ناوگان در شرکت های هواپیمایی
هزینه یابی مبتنی بر کرو و ناوگان در شرکت های هواپیمایی می تواند منجر به شفافیت و مسئولیت پذیری در هزینه ها و مدیریت ناوگان شود.
هر خلبان ارشد مسئول 4 ست کروی خود و ناوگان خودش است و سرفصل هزینه ها و درآمدها به گروه مربوطه متصل می شود. انگیزه کارآیی و بهره وری و یک رقابت مبتنی بر ساختار سازمانی بازاریابی داخلی هم ایجاد می شود.
این فقط یک پیشنهاد اولیه است که مایل هستم درباره آن بحث شود.