بازدید سایت : ۸۳۱۳۷

◄ مقایسه یک شهروند از شرایط فرودگاه استانبول و فرودگاه امام خمینی؛ فاصله از زمین تا آسمان

یکی از شهروندان که به تازگی سفری به استانبول داشته، روایت خود را از شرایط بسیار نامناسب فرودگاه امام خمینی و وضعیت بسیار مطلوب فرودگاه استانبول، بیان کرد.

مقایسه یک شهروند از شرایط فرودگاه استانبول و فرودگاه امام خمینی؛ فاصله از زمین تا آسمان
تین نیوز |

یکی از شهروندان که به تازگی سفری به استانبول داشته، روایت خود را از شرایط بسیار نامناسب فرودگاه امام خمینی و وضعیت بسیار مطلوب فرودگاه استانبول، بیان کرد.

به گزارش تین نیوز، این شهروند خبرنگار که خود را مهدی مقدم معرفی کرده است، در بخش شهروند خبرنگار،  برای ما نوشت: دو هفته پیش برای دیدار با اقوام راهی استانبول شدیم، حدود سه ساعت در راه بودیم، خیلی از مسافران  بچه های کوچک داشتند و همینطور خود ما، به محض پیاده شدن از هواپیما خودمان را در سالن فرودگاه دیدیم، فکر می کنم هر صد متر یک سرویس بهداشتی کاملا مجهز، شیک و تمیز وجود داشت، این سرویس ها مجهز به اتاق تعویض کودک بودند، شیر شستشو، تخت تعویض پوشک، دستمال کاغذی و …و تا جایی که می شد شرایط را برای آرامش استفاده کننده از آن محیط فراهم کرده بودند، این محیط گویای خیلی چیزها بود…

همه چیز سر جاش بود، فرودگاه بزرگ، زیبا، به طور کلی تکنولوژی و آبروی ترک ها را در قرن ۲۱ تامین کرده بود.چند روزی آنجا بودیم، مجددا سوار هواپیما شدیم، در فرودگاه امام به سلامت فرود آمدیم، از هواپیما پیاده شدیم…سوار اتوبوس شدیم…وقتی از اتوبوس برای ورود به سالن فرودگاه پیاده شدیم، یک راه پله فلزی بود که روش سنگ انداخته بودند، در سال ۲۰۲۴ در کشور ثروتمند ایران ما کریان به دست، بچه به بغل در حال بالا رفتن از پله ها بودیم، پیرمرد و پیر زن، کوچیک و بزرگ و ... نیز این راه پله را به سختی طی می کردند.

 درد ماجرا آنجایی بود که چند تا مسافر ترک و اتباع کشورهای دیگر نیز همراه ما بودند، بعد از بالا رفتن از پله، وارد سالن باریک و کثیف و گرم فرودگاه شدیم، همه دنبال سرویس بهداشتی بودند، اما خیلی راه باید می رفتیم تا به  آن برسیم. سرویس بهداشتی هایی کثیف، نا مرتب، بد بو و…من و همسرم برای تعویض پوشک پسرمان دنبال اتاق تعویض بودیم، رفتیم داخل و بسیار متعجب شدیم. فقط یک روشویی بود و هیچ چیز دیگری در آن اتاق نبود…خیلی احساس حقارت کردم، واقعا ناراحت شدم، فرودگاه بین المللی امام خمینی، تنها فرودگاه مسافربری بین المللی تهران…پایتخت ایران…آیا شان ایران و ایرانی این است؟؟؟متاسفم برای مسئولان این امر.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    دقیقا درست گفتید فرودگاه های ده کوره های کشور های دیگر وضعشان از فرودگاه های ما بهتره

  • دادخواه

    زمانی در سال ۱۳۵۶ قرار بود فرودگاه جدید تهران براساس الگوی فرودگاه دالاس فورت ورث فرودگاه قطب خاورمیانه با چهار پایانه و دو سری باند پروازی شود غرب به شرق را وصل کند ، ولی در سال ۱۳۸۲ با یک باند و یک پایانه با از دست دادن نقش خود افتتاح ناقص شد. دوبی جای فرودگاه امام را گرفت و بعد استانبول جدید باعث شدند فرودگاه امام یک فرودگاه معمولی برای رفتن به استانبول و دوبی و البته مقاصد نجف،دمشق،کربلا و ....... گردد، حال بدلیل نبودن در شبکه پروازی بین المللی اقتصادی و ترانزیتی و مدیران دولتی حقوق بگیر نه چندان متبحر نباید انتظار داشت این فرودگاه با طراحی نامطلوب با فرودگاههای پیشرفته رقابت کند. لطفا متوجه باشید ایران تحریم است و تا رفع آنها فرودگاه امام یک بندر هوائی دستوری درجه ۳ باقی خواهد ماند!

  • ناشناس

    چون فرودگاه های مطرح در کشورهای دیگر از جمله در منطقه خودمان در همین امارات و ترکیه , توسط معماران خبره جهانی با سوابق بسیار که زیر شبکه آنگلوصهیونی قرار دارند شرکت هایی که در آن ساختار قرار می گیرند طراحی شدند حتی اگر تبلیغات دیگری بشود حتی بعضا کار ساخت هم دست این کشورها نیست این کمپانی ها و این معماران بزرگ هم به کشورهایی که مطلوب لندن و تل آویو نیستند خدمات نمی دن شاید کمپانی ها و معماران دسته چندم مشاوره هایی بدن اما سطوح بالاتر برای ما قفل است ! در نتیجه کشوری مثل ما که می خواهد یک ابر پروژه بسازد که سابقه قبلی در آن ندارد نمی تواند از پس معماری درست بربیاد باید چرخ را از نو اختراع و آزمون خطا کنه , فرودگاه امام با اینکه بلحاظ عمرانی اجرایی بسیار شاخص و درسته اما بلحاظ معماری کاملا نشان می دهد که آن قدر ضعیف است که معماران آن , کوچک ترین فهمی از طراحی یک سوپر فرودگاه نداشتند جوری که این فرودگاه حتی شبیه فرودگاه های مطرح دنیا نیست یعنی کار کپی هم درست درنیومده شما از بالا و از گوگل ارث به فرودگاه امام نگاه کنید صرفا یکسری قوطی می بینید ! که یک قوطی هم در ضلع پرت شمال شرقی فرودگاه افتاده و چیز دیگری هم در غربش دارن می سازن ! بعیده هم که کار طراحیش برای معمار فرانسوی باشه که فروگاه شارل دو گل را معماری کرده . کار طراحی این فرودگاه توسط فردی به نام ایرج کلانتری سر و شکل گرفته که کارنامه اش نشان می دهد معمار ساخت خانه ها و مجتمع های مسکونی تجاری سیاسی آموزشی و نهایتا چند ایستگاه مترو بوده در حالیکه طرح معماری یک سوپر فرودگاه که حتی یک فرودگاه معمولی هم یک چیز دیگر است .
    شاید بگید ساخت یک دستشویی استاندارد که این همه قصه نداره اما اینجوریا نیست این یک علم است که معمار بتواند همه داده های مورد نیاز را جمع کند نیازها را دربیاورد استانداردها را بچیند و حتی ارتقا دهد و همه را در یک مساحت مشخص جا دهد , بعدا که طرح ساخته شود دیگر نمی شود کار عمیقی کرد الان در این مورد هم نمی شود تعداد سرویس ها و فواصل و ... را تغییر داد شاید بشود یکسری بنایی سطحی داشت که مثلا یکسری سرویس خراب شود تا مثلا یک جای کوچک هم که شده برای فضای مادر کودک ساخت . مثلا الان دیگر نمی شود سرویس های جدید را جانمایی کنند و بسازند که یک مسافر در فاصله استاندارد به سرویس برسد بحث عمرانیش حل بشه بحث معماریش بعیده حل بشه مثلا در معماری مکان ساخت سرویس بهداشتی به نسبت تهویه و جریان باد حاکم خیلی مهم است .
    ما جاهای دیگر هم مجبور به این آزمون خطا و اختراع چرخ از نو هستیم حتی در جایی با خروجی های خوب مثل صنعت نظامی که می بینید چند ناو غرق شده در حالت غیر جنگی داشتیم و یا انفجارهای موشکی که یکیش باعث شهادت جمعی از بهترین نخبه های ما شد .
    البته این صحبت ها به معنی دادن دست دوستی به آن طرف نیست کشور در راه استقلال است و طبیعتا هزینه های کوچک و بزرگ و پیدا و پنهان می دهد .

  • دادخواه

    البته نوشته ناشناس که خود از اعضای دولت است ! تا حدودی صحیح است ، منهای توهمات انگلوصهیونی که از یک کارشناس بعید است! طراحی فرودگاه امام توسط شرکت آتک و با نطارت معماران کارفرما : مهندسین مشک گو و حقوقی نیا در دهه هفتاد شمسی انجام شد.البته کارفرما و مشاور هردو بی تجربه بودند و مشکلات مالی و اجرایی باعث شدند طرح پایانه بارها تغییر کند. پایانه سلام بمراتب از پایانه یکم بهتر طراحی شد. دو مجری طرح فرودگاه یعنی آقایان مهندس میرخانی و پاسدار مهندس مصلحی تجربه ساخت فرودگاه در مقیاس جهانی نداشتند لذا از نخبگان کشور استفاده نکردند. مدیران بخش مطالعات و طراحی یعنی علی لاری که به امریکا پناهنده شد ! و شعبانی هردو ابدا دانش مرتبط با فرودگاه نداشتند. لذا با این تصاویف نمی توان انتظار داشت ، پابانه ای مطلوب و آبرومند طرح و ساخته شود. در ایران و ایرانیان خارج از کشور معماران و متخصصان فرودگاهی فوق العاده وجود دارند که در حاشیه هستند. خود بنده در طراحی و ساخت پایانه های دو ، پنج و بازسازی فرودگاه هیثروی لندن مشارکت مستقیم داشتم ، ولی هرگز توسط ایران مورد استفاده قرار نگرفتم! و همواره در حاشیه ماندم.امیدوارم روزی برسد ایرانی به ایرانی اعتماد کند و از سرمایه های بین اامللی اش بدون بغض و حسد بهره ببرد!