◄ توسعهیافتگی، به تنهایی حوادث جادهای را کاهش نمیدهد
تأثیر متقابل عوامل موثر در وقوع سوانح رانندگی شامل انسان، راه و تجهیزات جادهای، خودرو، شرایط محیطی، قوانین و مقررات، پلیس و... میتواند در تقلیل آن اثرگذار باشد.
اگرچه برخی کارشناسان معتقدند «مهمترین عامل در کنترل سوانح و کشتههای آن سطح توسعهیافتگی کشورهاست» اما برخی دیگر نیز با نقد این نظر میگویند «توسعهیافتگی به تنهایی منجر به کاهش حوادث رانندگی نخواهد شد».
به گزارش تین نیوز، چند روز پیش «مجید بابایی» در پاسخ به این پرسش که چرا تعداد کشتههای سوانح رانندگی در ایران زیاد است؟ بیان کرد: حدود 16 هزار نفر در سال در جادههای کشور کشته میشوند که گروهی آن را نتیجه ضعف دولتها در اجرای درست برنامههای ارتقای ایمنی جادهها و گروهی هم آن را نتیجه خودرومحور شدن حمل و نقل کشور میدانند اما اینها علت ریشهای نیستند و دولتها قبل از اینکه بر روی ارتقای ایمنی متمرکز شوند باید برنامههای خود را بر توسعهیافتگی (و نه فقط رشد اقتصادی) متمرکز نمایند.
پس از انتشار این مطلب «رضا مرادی» کارشناس حمل و نقل در مورد این دیدگاه گفت: توسعهیافتگی فقط در رشد اقتصادی خلاصه نمیشود و پارامترهای مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... در آن دخیل و موثر است.
او تاکید کرد: در حوادث رانندگی گزینههای متعددی موثر و تأثیر گذارند که تعامل همه آنها منجر به وقوع این حوادث میشود.
به گزارش تین نیوز، وی افزود: بر این اساس توسعهیافتگی به تنهایی موجب کاهش حوادث جادهای نخواهد شد بلکه تاثیر متقابل عوامل موثر بر وقوع سوانح رانندگی شامل انسان، راه و تجهیزات جادهای، خودرو، شرایط محیطی، قوانین و مقررات، پلیس و... میتواند در کاهش آن اثرگذار باشد.
مرادی خاطرنشان کرد: اما سؤال اینجاست، که زیرساختهای حمل و نقلی (جادهای و ریلی) و افزایش کمی خودروها چگونه و به چه شکلی در توسعهیافتگی اثر بخشی دارند؟
این کارشناس ادامه داد: آیا صرفاً با افزایش کمی زیرساختهای حمل و نقلی، بدون احتساب پارامترهای امنیت جادهای (علایم و تجهیزات ایمنی) و ناوگان حمل بار و مسافر توسعهیافتگی احصا میشود؟ یا افزایش کمی همراه با زایش کیفیت در زیرساختهای حمل و نقلی و ناوگان مرتبط، بخشی از توسعهیافتگی را در بر میگیرند؟