بازدید سایت : ۳۴۳۶۵

◄ اول مقایسه بعد قضاوت: تبلیغات ایمنی راه؛ از ایران تا سایر کشورها + تصاویر

◄ اول مقایسه بعد قضاوت: تبلیغات ایمنی راه؛ از ایران تا سایر کشورها + تصاویر

تین نیوز | علوم ارتباطات، امروزه نقش مهمی در بازار و اقتصاد کشور به منظور اطلاع رسانی و تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب یا همان مصرف کننده برای تامین منافع صاحب کالا ایفا می کند اما آیا در قبال عرضه یک کالای فرهنگی برای ارتقای سطح ایمنی و آگاه سازی مردم نسبت به خطرات ناشی از رانندگی نادرست نیز منافع کشور را تامین کرده است؟

به گزارش تین نیوز، هفته جهانی ارتباطات و روابط عمومی ها با فاصله اندکی نسبت به پایان هفته جهانی ایمنی راه ها آغاز شد و سازمان ملل متحد طی همین مدت بیش از هر چیز تلاش خود را معطوف آگاه سازی جوانان نسبت به خطرات تصادفات رانندگی کرد، زیرا طبق جدیدترین آمار سازمان بهداشت جهانی(WHO)، حوادث جاده‌ای بزرگترین عامل مرگ گروه سنی 10 و 24 سال شناخته شده است و هزینه تصادفات جاده ای در جهان به 518 میلیارد دلار در سال می رسد؛ به طوری که بیشتر کمک های مالی برای توسعه کشورهای فقیرتر برای تصادفات جاده‌ای هزینه می شود.

این دو تبلیغ را با هم مقایسه کنید:

    ارزش ندارد، سایه به سایه رانندگی کنید

اما پرسش این است؛ با توجه به میزان تلفات ناشی از تصادفات در جاده های کشور و سهم 25 درصدی موتورسواران از این مقدار، متخصصان و مسئولان حوزه ارتباطات با استفاده از ابزار تبلیغات تا چه حد توانسته برای ایمنی راه های کشور و حفظ جان هموطنان حق خود را ادا کنند؟ آیا تبلیغات صورت گرفته در حوزه ایمنی راه ها توانسته واقعیت پس از وقوع یک حادثه رانندگی را به مخاطب نشان دهد؟ یا فقط در حد تذکر نسبت به انجام تخلف ترافیکی بوده است؟

مفهوم امروزی حرفه بازاریابی موجب شکل گیری رفتار واحد جهانی در مبادلات اصلی میان مردم از طریق ابزار تبلیغات شده است به طوری که با توجه ویژگی خلاقیت و ایجاد احساس خیال پردازی در مخاطب، نسبت به پیام مورد نظر در ذهن خود تصویرسازی و جانمایی می کند، چیزی که در ایران کمتر بدان اشاره می شود.

کافی است دو تبلیغ زیر را با هم مقایسه کنید:

                                                                          ما را تصادفی ملاقات نکنید

امروزه تبلیغات محیطی به ویژه در راه های برون شهری، یک بازار داغ رقابتی برای شرکت های تبلیغاتی و بازرگانی به منظور "جلب توجه راننده در یک نگاه" محسوب می شود. اما آن طور که باید و شاید در حوزه ایمنی، در یک نگاه، حواس راننده را نتوانسته به خود جلب و درون ضمیر ناخودآگاه وی ورود کند. 

تمام این مسائل بستگی به شرایط مختلفی دارد که یکی از آنها انتخاب مکان مناسب و محتوای پیام  نسبت به خطرات احتمالی قبل، در حین و نقاط پایانی سفر است. بهترین مکان برای تبلیغات از لحاظ تاثیرگذاری، اماکن تجمع مردم به ویژه ایستگاه مترو، اتوبوس، پایانه ها،بیلبوردهای موجود در راه ها و حتی تیرپارک ها محسوب می شوند و شرکت های تبلیغاتی در زمان تهیه یک آگهی پنج نکته را مدنظر قرار می دهند:
1) ذات تجربه مصرف پیام
2) عکس مفهومی
3) عکاسی برای جمع آوری داده
4) متن یا برجسته نمایی
5) همکاری جمعی به منظور جلب نظر عده بیشتر و گروهی

لطفا این دو تبلیغ را با یکدیگر مقایسه کنید:

 
                                                             مثل خروس رانندگی نکنید
                                         جاده های کشور به راننده های ایمن تر نیاز دارد

به همین خاطر در سطح جهانی بسیاری از تبلیغات محیطی برای اطلاع رسانی در حوزه ایمنی راه ها به صورت تصویری همراه با نوشته های برجسته و محتوای کاملا واقع گرایانه به حادثه، تمسخر آمیز نسبت به فرد متخلف و با هدف تاثیرگذاری عمیق بر شخصیت راننده ها در بیلبوردهای روی جاده ها کار می شود.

برای تحقق چشم انداز کاهش 10 درصدی تلفات ناشی از تصادفات کشور در سال، تبلیغات سازنده و تاثیر گذار می تواند سهم بسزایی ایفا کند، به شرط آنکه با جلوگیری از ساخت تبلیغات خنثی و بعضا طنزآمیز از سوی فعالان حوزه تبلیغات تجاری از جمله در زمینهمواد غذایی، هدف اصلی پیام در زیر لایه های سرگرمی قرار نگیرد و تاثیرگذاری پیام اصلی بر هر عنصر دیگری مقدم باشد.
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • saeed

    اگه بگیم((مثل گاو رانندگی نکنید)) چطوره؟ یا فحش چند بخشی بزاریم!!!!!! بابا! با همین تبلیغات و گذاشتن ماشینهای تصادفی مچاله شده در روی داربستها هم که صدای کلی آدم روشنفکر یا شاید به اصطلاح روشن فکر هم دراومد که چرا ایران رو کشوری بی تمدن نشون میدید!!! ما تمدنی چند هزار ساله داریم!! با فرهنگ هستیم! مخصوصا اینکه بهترین تماشاچی ها رو داریم!!!! نمیدونیم والله چی بگیم