به شایعات بنزین دامن نزنید
تین نیوز | همیشه اینگونه نیست که تولید در داخل برای کشور مقرون به صرفه باشد کما اینکه راندمان در بعضی از پالایشگاه های کشور به 23 تا 24 درصد رسیده است. بنابراین اینگونه نیست که فکر کنیم باید تمامی فرآوردهها را در داخل کشور تولید کنیم. اما چنانچه شرایط اقتصادی و مصلحت کشور اقتضاکند، میتوان فرآورده ای را تولید و به بازار عرضه کرد و دیگر فرآورده ها یا فرآورده های جانشین از قبیل بنزین را وارد نمود. بنابراین تدبیر دولت یازدهم برای واردات بنزین در شرایطی که ظرفیت تولید بنزین در کشور کافی نیست و مجبور هستیم از روش های غیر استاندارد اقدام به تولید نماییم،
پسندیده است و باید از آن حمایت کرد. ملاک در اینجا رعایت استانداردهاست. کشوری که اقدام به فروش بنزین میکند متقاعد میشود یا تضمین میکند که استاندارد خاصی را طبق نمونه ای که بر اساس آن قرارداد اولیه مورد توافق قرار گرفته است، همان نمونه یا فرمول را تحویل دهد. اگر فرمولی که کشور ما توافق کردهاست قطعا عاری از مواد آلوده یا سرطانزا بودهاست، با حرف و حدیث و شایعه پراکنی نمی توان گفت که بنزین وارداتی آلوده است. بنابراین ملاک نمونه ای است که به ما تحویل داده شده است و کار با مطابقت دادن در محمولههای بعدی نمونهگیری می شود و باید مطابق استاندارد
اولیه باشد. لذا با این تدبیر میتوان مشکل را حل کرد و نباید با شایعات به آلوده بودن بنزین وارداتی دامن زد. اینکه فکر کنیم هر وارداتی به ضرر اقتصاد مملکت است یا هر صادراتی مفید است؛ تفکر غلطی است. چرا که ممکن است صادراتی داشته باشیم که به ضرر ما باشد یا وارداتی که به نفع ما باشد و نمی توان حکم کلی صادر کرد. البته درحال حاضر پالایشگاه های جدیدی مثل پالایشگاه اراک و آبادان که تاسیس شده اند؛ قادرند بنزین با کیفیت تولید کنند و پالایشگاه جدیدی که ساخته شده و گسترش یافته است، بنزین مناسب با استانداردهای بین المللی تولید میکند. بنابراین ما مقدار کمی بنزین وارد
میکنیم و اینگونه نیست که نیاز داشته باشیم تمامی بنزین مصرفی را وارد کنیم. تا مادامی که این ساز و کار در کشور به صورت استاندارد و قابل قبول تهیه نشده است، ایراد و اشکالی بر واردات بنزین از خارج نیست. تا بتوانیم نیازهای داخلی را پوشش دهیم و ضمن اینکه آلودگی شهرها را افزایش ندهیم. باید این مسئله را هم در نظر داشت که واردات بنزین به منزله ضرر اقتصادی نیست. اینکه بخواهیم فرآورده گاز را در سیستم جی تی ال تبدیل به بنزین کنیم؛ میتوانیم همان گاز را صادر کنیم و یا نفت را تبدیل به دیگر فرآوردهها کنیم و از آن فرآورده استفاده نماییم. اینگونه نیست که معادل نفت یا
محصولاتی که با آن بنزین تهیه میکنیم را دور بریزیم. ما می توانیم از این معادلها نیز استفاده کنیم و میزانی که نیازمندیم را از خارج وارد کنیم.
* استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران