◄وحدت، ایران، روزهای خوب
وبلاگ تیننیوز، آرمان بیات|ماه آینده، روزهای مهمی در جلوه هوانوردی مملکت، پیش روست. روزهایی که اولین نمایشگاه بینالمللی هوانوردی کشور، پس از آغاز برجام که درواقع دوره جدیدی از تاریخ هوانوردی ایران اسلامی است برگزار میشود.
نمایشگاه بینالمللی هوانوردی ایران که با نام نمایشگاه هوایی خلیج فارس در جزیره زیبای کیش، شهره است، تاریخ جالبی دارد. قدمتی بیش از ۲۳ سال که اولین بار در دوره دوم دولت آقای هاشمی رفسنجانی طرح شد و برگزاری در فرودگاه در دست احداث مرحوم امام، هدف گذاری شده بود که در نهایت طرح ارائه شده در سال ۱۳۸۰ به تصویب هیئت محترم دولت رسید و چون فرودگاه بینالمللی مورد اشاره ، به بهره برداری نرسیده بود، با تصمیمی استراتژیک به منطقه آزاد کیش منتقل و برای اولین بار پس از طرح اولیه، به سال ۱۳۸۱، در این جزیره برگزار شد که اولین دوره آن محسوب می شود.
حال پس از ۸ دوره برگزاری این نمایشگاه ملی در سایه تحریم که فرصتی برای ارائه دست آوردهای صنعت هوانوردی ایران در عرصه بینالمللی بود، نهمین دوره آن در دستور برگزاری قرار گرفته است که خود اولین دوره پس از رفع تحریم های هوانوردی کشور است.
این نمایشگاه در دوره پیش رو ، با رویکردی متفاوت برگزار خواهد شد که اصلی ترین آن حضور بزرگان هوانوردی جهانی با هدف ارائه دستاوردهای خود است. نمایشگاه بینالمللی هوایی کیش، به واقع آینه صنعت هوانوردی ایران در سطح جهانی است که دارای ظرفیتهایی اساسی است و در آینده نزدیک به چندین نمایشگاه مرتبط تقسیم خواهد شد.
حال در چنین شرایطی لازم است دست اندرکاران و همراهان هوانوردی مملکت، بدانند و درک کنند که آنچه در ویترین هواپیمایی ایران قرار میگیرد به نوعی اعتبار و آبروی ایران زمین است و باید با تحکیم وحدت اعتبار ملی را به رخ جهانیان کشید. وحدتی که بیش از پیش شکننده شده است و شکافی که این صنعت را بیمار نموده و شاید اساسیترین دلیل انفعال باشد.
نمونه آن دیده شد که در روزهای اخیر، یادداشتی از اتحادیه هوایی و فضایی منتشر گردید که لینک آن تقدیم می شود و نمایان کننده نگاهی تامل بر انگیز است.
پس از مطالعه این یادداشت، بیشتر از قبل افسوس خوردم که در روزهای حساس کشور در عرصه بین المللی و به خصوص سرشار از نیاز به اتحاد و همراهی، چطور با طیفینگری و حزبیاندیشی، قصد به تخریب اعتبار کشور شده است. آنچه در این یادداشت بدست آمد، چیزی جز منفعتطلبی نبود و با هدف بیارزش جلوه دادن نمایشگاه بینالمللی هوایی کیش منتشر شد.
حاصل کلام نگارنده این بود که اتحادیه هوایی و فضایی باید چنین نمایشگاهی برگزار کند که لازم است به اطلاع مدیران آن نهاد غیر دولتی که همواره به دنبال حمایت های دولتی با اهداف مشخص بوده اند، برسد که رسالت اتحادیه و هر نهاد این چنینی، فعالیت در جهت صنف و افراد تحت پوشش با نگاه به رشد و تعالی فعالیت های مرتبط است. جایی که موسسات و شرکت های عضو آن انتظار حمایت های مادی و معنوی دارند تا با احیا شدن بستر رشد، بتوانند زنجیره تامین نیازهای بنیادی کشور در حوزه صنعت دانش بنیانی همچون هوانوردی را تامین کنند و نه آن که برای مطرح نمودن خود و ایجاد فضای تبادل و ارتباط با نهادهای
قدرت، برگزاری نمایشگاه را دغدغه خود بدانند.
بر کسی پوشیده نیست که نمایشگاه ها فرصتی برای تبادل است اما نه برای تعامل و اجرای آن توسط متولیان ذینفع موضوع که خود می تواند هدف را از رسالت اصلی خود منحرف کند.
اتحادیه صنایع هوایی و فضایی قطعا دارای ظرفیت های بالقوه در رشد زنجیره تامین صنعت هوانوردی کشور دارد که یقینا برگزاری نمایشگاه هوایی رسالت اصلی آن نیست که باید به صنعت دانش بنیان هوانوردی توجه و تمرکز نماید و کارآفرینی را به عنوان ابزار توسعه پایدار ملی، مشخصا هوانوردی در دستور قرار دهد. حال چه شده است که نمایشگاه هوانوردی کیش این گونه برای عزیزان همچون خاری است و برگزاری آن را حق خود میدانند که خود جای تامل بسیار است.
آن هم نهادی که خود چند دوره نمایشگاه ارائه دست آوردها در چند نقطه برگزار نموده و که آخرین دوره آن طی روزهای آتی است و ۴ روز مانده به برگزاری، مکان اجرایی آن را به یکباره تغییر داده است. تغییری که خود نشان از اوج بی برنامگی است که حال چگونه میتوانند مدعی برگزاری نمایشگاهی شوند که خود در تقویم نمایشگاه های هوایی بینالمللی است؟
آنچه صنعت هوانوردی ایران را محجور و منفعل نموده است حاصل شکافهایی است که خود ناشی از عدم وحدت، امنیت،منفعتطلبی و سیاسی نگری است. روزهایی که بیش از پیش نیازمند تحکیم وحدت و تقویت روح جهاد مد نظر امام راحل و مقام معظم رهبری است که قطعا خود نوید دهنده آفتاب تابان موفقیت و اعتلاست.
نمایشگاه هوایی بینالمللی کیش ، قطعا نیازمند اصلاحات بنیادی است که تحقق آن در روزهای پس از برجام و تلاش قابل احترام فعالان سیاست خارجی کشور، در روزها و سال های پیش رو ، محتمل تر از گذشته تاریک بوده که نشان دهنده عیار مقاومت هموطنان ایران اسلامی است.
اولین نمایشگاه هوایی دوران پساتحریم را جدی بگیریم که آغازگر وحدتی بنیادی است.
بر خود لازم می دانم از عوامل اجرایی ستاد برگزاری نمایشگاه هوایی بین المللی کیش ، به خصوص آقایان بنکدار و خانمحمدی تشکر و قدردانی ویژه نمایم که هشت دوره را در سایه تحریم برگزار نمودند که خود نشان دهنده همان روح مقاومت و جهاد است و با نگاهی سرشار از امید به افق روشن ، به استقبال برگزاری دوره نهم میروند.