◄ خاطرات یکی از مدیران اسبق راه آهن از مترو شانگهای
هزینه های داخل شهری متروی شانگهای از تقریبا چهار یوان شروع شده و تا حدود 15 یوان می رسد.
بر اساس آمار خلاصه متروهای جهان در سال 2021 (UITP می 2022) مترو شانگهای در سال 2019 (قبل از کرونا)، 2209 میلیون نفر را جابجا کرده (روزانه 6 میلیون نفر و بیش از 70 درصد جابجایی شهری) و پس از مترو توکیو و مسکو (به ترتیب با سالانه 3921 و 2561 میلیون نفر) رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده است. این مترو سال 1993 کار خود را آغاز و اکنون حدود 20 خط و بیش از 800 کیلومتر طول (طولانی ترین شبکه مترو جهان)، 506 ایستگاه و بیش از 7000 قطار دارد.
در سال ۱۳۷۷ خط پنج مترو بین تهران و کرج به بهره برداری رسید و در سال ۱۳۷۸ بهره برداری از خط دو به عنوان دومین خط مترو آغاز شد (تین نیوز / کد خبر 116633)، اکنون شبکه مترو تهران دارای 7 خط با طول 250 کیلومتر و 145 ایستگاه و 1514 واگن معادل 217 قطار و تعداد سفرهای روزانه به پیک ۲ میلیون و 700 هزار سفر در سال 97 رسیده است (تین نیوز / کد خبر ۲۵۳۴۸۵).
تجربیات دکتر حسن احمدی گرجانی از مدیران اسبق اداره کل علائم راه آهن از مترو شانگهای به عنوان یک مسافر چنین است:
-
طی سفر و ماموریت های اداری متعدد که به چین جهت بازرسی تجهیزات و آموزش در چندین نوبت به شهرهای شانگهای، پکن، شنزن، گوانجو، ووهان و نانجینگ داشتم به خاطر اینکه مامور دولت بودم و در قرارداد فیمابین هزینه های سفر به عهده پیمانکار خارجی بود، به محض رسیدن به فرودگاه شهرهای مربوطه، با استقبال تیم پیمانکار جهت رفت وآمد به هتل، شهر و کارخانجات ... و مایحتاج روزمره از ما استقبال می کردند و سرویس مربوطه را از طریق ماشین های اداری و شرکتی ارائه می دادند.
-
بعد از چند سال که از مجموعه دولتی خارج شدم و در بخش خصوصی و حسب مورد موضوعات فنی از قبیل خرید تجهیزات خورشیدی و ... به چین سفر کردم، متوجه هزینه های بلیت هواپیما، ایاب وذهاب شهری، هزینه های هتل و خورد و خوراک شدم.
-
یکی از نکاتی که خیلی توجه ام را جلب کرده بود، سوار شدن بر قطار مگلو شانگهای بود که در تمام ایام هفته با سرعت 301 km/h و فقط در یک روز هفته در ساعتی خاص با سرعت431 km/h از فرودگاه پودونگ بسمت شهر شانگهای به مسافت حدود 30 کیلومتر و در حدود 8 دقیقه حرکت می کرد. روانی حرکت به دور از هیچ گونه تکانی تعجب برانگیز است ...
-
من در چندین سفر در این مسیر مجبور به پرداخت هزینه حدود 300 یوان (یوان= 14 سنت) با وسیله تاکسی تا شهر میشدم و هزینه ای داخل شهری بین 50 تا 100 یوان در مسیر کوتاه پرداخت می کردم . در یکی از سفرها علاقمند و کنجکاو به استفاده از قطار مگلو و همچنین قطارهای شهری مترو شدم، قیمت بلیط این قطار در واگن های عمومی 40 یوان و در واگن های VIP 80 یوان بود (کل قطار به شکل اتوبوسی) و در قسمت VIP تعداد مسافر کمتری نسبت به قسمت عادی دارد. ... در یک سفر که بلیت VIP گرفتم، از فرودگاه تا شهر تعداد کل مسافران از حدود 30 مسافر تجاوز نمی کرد و عملا هزینه اضافی پرداخت کردم.
-
اولین ایستگاه اتصال مسیر قطار مگلو به ایستگاه متروی خط داخل شهری شانگهای ایستگاهی به نام لانگ یانگ رود است که مسافران جابجا و به شبکه مترو وارد می شوند. داخل این شبکه ایستگاه های با تلاقی 4 خط وجود دارد که اگر راهنمای هدایت مسافران با این دقت وجود نداشته باشد، واقعا کلاف سردر گمی به وجود خواهد آمد. جالب توجه این است که برای مسیر یابی از مبدا به مقصد دستگاه های فینگر تاچ مسیریاب در تمامی ایستگاه های متروی این شهر وجود دارد که هزینه مسیر بسته به طول مسیر متغیر بوده و اعتبار بلیت مسافران به صورت تصادفی از طریق پلیس و پرسنل کنترل در تمام مسیر و حتی داخل واگن ها کنترل می گردد که اگر مغایرتی دیده شود، جرایم چند ده برابری و هدایت به مرکز پلیس اولین ایستگاه صورت می گیرد .
-
البته لازم است بگویم هزینه های داخل شهری متروی شانگهای از تقریبا چهار یوان شروع شده و تا حدود 15 یوان می رسد. در آخر دانستن این موضوع بسیار برایم جالب بود که به فواصل خیلی کمتر از 1000 متر در تمامی قسمت های داخل شهر ایستگاه های مترو وجود دارد که هر نوع مبدا و مقصدی را با تلاقی های تعریف شده ممکن می سازد و واقعا جابجایی مردم شهر را مگر در موارد خاص از استفاده از تاکسی و خطوط سطحی زمین بی نیاز می کند .امیدوارم با داشتن نمونه های بهتر و استفاده از تجارب اینگونه کلانشهرها در هدایت و کنترل حمل ونقل درون شهری، شاهد ایجاد رفاهی که شایسته مردم عزیزمان است باشیم.
برای دریافت فایل ضمیمه اینجا کلیک کنید.
* کارشناس حمل و نقل