بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

◄ پندهایی از بازسازی موتور دیزل لوکوموتیو باری لیتوانی

لوکوموتیوهای آلستوم با تراکشن موتورهای قدرتمند یک مگاواتی AC، با کشش مداوم 515 کیلونیوتن و قابلیت بارمحوری 25 تن و ضریب چسبندگی 35 درصد ، توانایی کشش قطارهای بیش از 4000 تن را دارند.

پندهایی از بازسازی موتور دیزل لوکوموتیو باری لیتوانی
تین نیوز |

 

برای عدم تکرار مشکلات لوکوموتیوهای GE در اوایل دهه 70، رویکرد استفاده از طرح لوکوموتیوهای داخلی (Domestic) آمریکا به جای انواع صادراتی اتخاذ شد و در این راستا لوکوموتیوهای جی ام SD70ACI و جی ای C40-8 با توان 4000 اسب، بارمحوری 25 تن و گاباری بزرگ انتخاب و پیشنهادات فنی شرکت های سازنده دریافت گردید (راهبرد خرید لوکوموتیو، تین 73351).

لوکوموتیوهای EMD با وزن 162 تن، سرعت 112، کشش اولیه 810 کیلو نیوتن و کشش مداوم 634 کیلو نیوتن (3.5 لوکوموتیو معادل) مجهز به ترکشن موتورهای AC ساخت زیمنس بودند که برای اولین بار در لوکوموتیوهای آمریکایی به کار گرفته می شدند.

کشش SD70ACI با بار محوری 25 به 587 کیلونیوتن کاهش می یافت که در فراز 10 درهزار قابلیت کشش بار 5000 تن را فراهم می نمود، اما چسبندگی 33 درصد در تمام شرایط آب و هوایی (با قابلیت اعتماد اعزام 99 درصد ) تنها کشش 495 کیلونیوتن را ممکن می ساخت یعنی بار 4200 تن  و بیش از دو برابر بار قابل حمل یک لوکوموتیو موجود GT26 (در فراز 10 درهزار یا 1 درصد ).

  • بر اساس خبر مجله MTUreport (شماره 1 سال 2016)، پروژه بازسازی لوکوموتیوهای باری ER20CF راه آهن لیتوانی چنین بود:

در سال 2013، راه آهن لیتوانی (LG) پروژه ای را با MTU، زیمنس، و گروه دریایی بالتیک برای بازسازی 44 دستگاه موتور دیزل MTU- 16V4000R41 لوکوموتیوهای باری 6 محوره زیمنس ER20CF" Eurorunner" را آغاز نمود. کارکرد موتورها 24000 ساعت و بازسازی شامل نوسازی کامل موتورهای کارکرده با مشخصات و شرایط جدید با هزینه کمتر از نو بود.

  • هم زمان دو موتور به تعمیرگاه تخصصی MTU در ماگدبورگ آلمان فرستاده شد، در حالی که دو موتور گردشی بازسازی شده در لوکوموتیوها جایگزین شدند تا زمان توقف لوکوموتیو را به حداقل برسانند. تنها در دو سال، تمام 44 موتور بازسازی کامل و مجددا نصب شدند و با آخرین پیشرفت های فنی ارتقا یافتند. اولین موتور بازسازی شده اکنون 13000 ساعت کار کرده است.

ER20CF یک لوکوموتیو 6 محوره است که از سال 2007 بر روی خطوط عریض 1520 میلی متری کار می کند. آنها برای بارهای بالتیک (4 برابر متوسط وزن قطارهای اروپا) طراحی شده اند و دارای یک موتور دیزلی MTU 2000 کیلوواتی هستند.

  • موتورهای بازسازی شده مجهز به سنسورهای دمای اگزوز جداگانه در هر سیلندر برای نظارت پیشگیرانه شدند، این فناوری در موتورهای دریایی سازنده به کارگرفته می شد و برای تشخیص زودهنگام داغ شدن موتور و پیشگیری از خرابی بود (ظاهرا موتورهای قبلی مشکلاتی داشتند) و فیلترهای روغن اتوماتیک نیز تمام طول عمرموتور تا تعمیر اساسی (24000 ساعت) را دوام می آورند.

  • در این، فرآیند قطعات فرسوده جایگزین و اجزای اصلی موتور مانند سرسیلندر و بلوک موتور بازسازی شدند (با ضمانت کامل).

  • بر اساس بروشور لوکوموتیوهای زیمنس مشخصات فنی عبارتند از: چیدمان چرخ ها: CoCo (6  محور محرک)، نیروی کشش راه اندازی: 450 کیلونیوتن، حداکثر سرعت: 120 کیلومتر بر ساعت، وزن: 138 تن، تعداد ساخته شده: 34 دستگاه (تعداد اولیه)

  • لوکوموتیوهای آلستوم با تراکشن موتورهای قدرتمند یک مگاواتی AC، با کشش مداوم 515 کیلونیوتن و قابلیت بارمحوری 25 تن و ضریب چسبندگی 35 درصد ، توانایی کشش قطارهای بیش از 4000 تن را دارند و حتی با بار محوری 20 تن و کشش مداوم 412 کیلو نیوتن قطار 3500 تنی و با بار محوری 23 تن (مانند لوکوموتیوهای چینی) قطار 4000 تنی را می توانند حمل نمایند.

  • مشکل اصلی این لوکوموتیوها، موتور دیزل 4000 اسب و سیستم کنترل آنها بوده که با توجه به تجربه لوکوموتیو لیتوانی با اصلاح یا جایگزینی موتور می توان این مشکل را رفع نمود، این موتورها می توانند از موتورهای در دسترس مانند موتور MTU و ... باشند.

  • در اینجا ممکن است این پرسش مطرح شود که با توان کمتر موتور آیا بار قابل حمل کاهش نمی یابد که پاسخ آن با توضیحات ارائه شده در مقایسه پنج لوکوموتیو (2 نوع 6 محوره) خانواده Dash8 شرکت GE با توان های مختلف منفی است (تین 258989).

  • یکی از مهمترین خرابی این لوکوموتیوها، خاموشی مکرر است که باید دقیقا ریشه یابی شود ولی در کوتاه مدت با کاهش قدرت موتورها به 2600 کیلووات، بهبود سیستم خنک کاری و اصلاح سیستم کنترل قابل رفع است. گزینه دیگر جایگزینی موتور با انواع پردور و پرکاربرد جهانی است که می تواند زمینه ارتقا به فناوری لوکوموتیوهای دوگانه (برقی دیزلی) را نیز فراهم نماید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.