◄ تجربیات لوکوموتیوهای GT46 و GT42، سمینار IHHA 2001
تجربه لوکوموتیوهای دیزلی کشش AC با کارایی بالا در راه آهن های حمل و نقل سنگین بین المللی، موضوع یکی از مقالات ارائه شده در همایش دوسالانه جهانی حمل و نقل سنگین راه آهن در سال 2001، از سوی نماینده بخش الکتروموتیو( EMD ) ، بود.
تجربه لوکوموتیوهای دیزلی کشش AC با کارایی بالا در راه آهن های حمل و نقل سنگین بین المللی، موضوع یکی از مقالات ارائه شده در همایش دوسالانه جهانی حمل و نقل سنگین راه آهن در سال 2001، از سوی نماینده بخش الکتروموتیو( EMD ) ، بود.
در این مقاله تجربیات موفق دو لوکوموتیو GT46 و GT42 با ترکشن موتورهای AC و موتورهای 16 و 12 سیلندر سری 710 شرکت جنرال موتورز برای تامین نیازهای دو راه آهن هند و کوئینزلند در استرالیا، با بارمحوری کمتر مورد بحث قرار می گیرد:
-
در سال 1999، EMD شروع به تحویل لوکوموتیوهای 3000 کیلو واتی (4000 اسب بخار) GT46MAC به راه آهن هند کرد که برای بار محوری 21 تن و خطوط عریض طراحی شده بود و در سال 2000 با همکاری EDI Rail شروع به تحویل لوکوموتیوهای 2250 کیلو واتی (3000 اسب بخار) GT42CU/AC به کوئینزلند ریل، با بار محوری 20 تن برای خطوط متریک کرد. این لوکوموتیوها چسبندگی بسیار بالایی را نشان دادند، با چسبندگی قابل اعزام در محدوده 32-39٪ و چسبندگی شروع 43-50٪.
-
راه آهن هند تاکید بر استفاده از فناوری ترکشن موتور DC را به استفاده از ترکشن AC در حال توسعه EMD برای قابلیت های چسبندگی برتر تغییر داده بود. این منجر به یک قرارداد انتقال فناوری در سال 1996 برای لوکوموتیو GT46MAC شد. آزمایش در مسیر فراز 1 درصدی بخش چالش برانگیز Hubli، چسبندگی بالای 43 درصدی شروع را در شرایط بارندگی اثبات کرد.
-
آزمایش های اولیه مهندسی لوکوموتیوهای GT46 در کارخانه سازنده (EMD) و آزمایش های عملیاتی حرکتی در مرکز فناوری حمل ونقل (TTC) در کلورادو انجام شد (با به کارگیری چرخ و محورهای عرض استاندارد برای جایگزینی نوع اصلی عریض).
-
برای کاربرد عرض متریک (باریک) در کوئینزلند، از موتورهای کششی خاص برای به حداکثر رساندن عملکرد در محدودیت جا استفاده شد. لوکوموتیوها همچنین دارای کنترل های کامپیوتری پیشرفته و مجهز به سیستم ترمز الکترونیک Knorr بودند.
-
آزمایشات فراوان برای بهینه سازی و تنظیم دقیق نرم افزار کنترل چسبندگی این لوکوموتیوها در استرالیا انجام شد.
-
در راه آهن هند، یک دستگاه لوکوموتیو GT46MAC اکنون می تواند قطاری با 58 واگن به وزن 4750 تن را حمل کند که قبلا به دو لوکوموتیو نیاز داشت. صرفه جویی در سوخت 16-18٪ و کاهش نیاز به پرسنل تعمیر و نگهداری انتظار می رود.
-
در خطوط حمل زغال سنگ Moura در کوئینزلند استرالیا، دو لوکوموتیو GT42CU/AC ظرفیت حمل قطار را از 4450 به 6050 تن افزایش دادند. در ابتدا حداقل 16 درصد صرفه جویی در مصرف سوخت پیش بینی شده بود.
-
این مقاله تحقیقات EMD در دهه 60 میلادی تا نمایش 35 درصد چسبندگی در سال 1992 و سامانه های چسبندگی بیش از40 درصد را نشان داده و مزیت های چسبندگی بالای سیستم ترکشن AC برای حمل ونقل سنگین را با DC مقایسه می کند و جزئیات فنی اینورتر، بوژی، خنک کننده و ... را برای کارایی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای پوشش می دهد. قراردادهای مشارکت بلند مدت، فناوری تولید را به راه آهن هند منتقل و مدل های پشتیبانی یدکی برای راه آهن کوئینزلند را ارائه می کند.
-
پس از جلسات متعدد با شرکت GM برای اصلاح مشخصات GT26 توافق شده سال 1369 (مانند اصلاح مشخصات U30C که کشش آن 100 درصد افزایش یافت، تین 158010) در مذاکرات هیئت اعزامی دو نفره از طرف وزیر راه و پس از ورود لوکوموتیوهای C30-7 با کشش دو برابر لوکوموتیوهای GT26 (آنزمان با کشش 180 کیلو نیوتن و قابلیت حمل 1500 تن در فراز 10 در هزار)، مذاکرات مفصلی با نماینده مقیم EMD در ایران برای یافتن لوکوموتیوهایی با کشش بالاتر انجام شد که در تاریخ اول نوامبر 1993 به دریافت پیشنهاد GT46 با بار محوری 22 تن، 4000 اسب قدرت کششی و 446 کیلونیوتن مداوم منتج گردید.
-
پس از تحلیل مشکلات لوکوموتیوهای U30C و توانایی های C30-7 و اتخاذ راهبرد خرید لوکوموتیوهای مشابه انواع Domestic (تین 73351) و پذیرش بارمحوری 25 و گاباری بزرگ برای بافق بندرعباس، پیشنهاد 19 فوریه 1994 SD70MACi از EMD دریافت شد که کشش مداوم آن به 621 کیلونیوتن و با بار محوری 25 به 575 کیلونیوتن (بیش از سه لوکوموتیو معادل) رسید. لوکوموتیوهای آلستوم نیز قابلیت این کشش را داشته و دارد اما غفلت های دوران گارانتی ... ضعف ها را تشدید نمود (تین 267358).