بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

◄ خلاصه‌ ای از گزارش UIC در مورد هوش مصنوعی (AI) در راه‌ آهن‌ ها

در حالی که هوش مصنوعی متحول کننده است، خطرات جدیدی نیز به همراه دارد.

خلاصه‌ ای از گزارش UIC در مورد هوش مصنوعی (AI) در راه‌ آهن‌ ها
تین نیوز

 

فناوری های هوش مصنوعی (AI) به سرعت در حال تکامل هستند و فرصت قابل توجهی را برای شرکت های راه آهن جهت بهبود برنامه ریزی عملیات و ارائه خدمات فراهم می کنند. گزارش اخیر اتحادیه بین المللی راه آهن ها (UIC) و مک کینزی (Mckinsey)، پذیرش هوش مصنوعی تحلیلی و هوش مصنوعی مولد (ژن AI) در صنعت ریلی و تأثیر تجاری بالقوه آن ها را بررسی می کند.

گزارش 48 صفحه ای (The Journey Toward AI-Enabled railway companies, Feb. 2024) نشان می دهد که راه آهن ها پیاده سازی حدود ۲۰ مورد کلیدی استفاده از هوش مصنوعی را در چهار حوزه اصلی آغاز کرده اند: شرکت های راه آهن، مدیریت زیرساخت، تجربه مسافران و عملیات پشتیبانی. هوش مصنوعی می تواند سالانه 13 تا 22 میلیارد دلار جهان ریلی را بهبود بخشد.

صفحه 10 این گزارش به فرصتهای هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندهای چهارگانه میپردازد که در بخش راه آهن ها به تعمیرات ناوگان، خرید ناوگان و مدیریت انبارها، عملیات ایستگاهی قطارها، ایمنی و ... و در بخش مدیریت زیرساخت به نگهداری شبکه، برنامه ریزی مسدودی خطوط و نیز برنامه ریزی احداث و سرمایه گذاری زیرساخت پرداخته که همگی از نیازهای ما هم می باشند.

با این حال، تنها حدود 25 درصد از شرکت ها موارد استفاده چندگانه را در مقیاس نهایی اجرا کرده اند، در حالی که حدود 35 درصد یک یا دو مورد استفاده را نهایی کرده اند، و بقیه در مرحله آزمایشی (پایلوت) هستند. موارد استفاده از نظر بلوغ در فعالیت های مختلف تجاری متفاوت است. برای شرکت های راه آهن، موارد استفاده در مقیاس بالغ بر برنامه ریزی نوبت کاری و بهره وری انرژی تمرکز می کنند. تعمیر و نگهداری پیشگویانه (Predictive) قطارها در حال اجرای آزمایشی یا در مرحله اثبات مفهوم است.

(مراحل به کارگیری (AI): توسعه اولیه بدون پایلوت، اجرای چندین پایلوت، به کارگیری اولین نمونه فراگیر، چندین نمونه فراگیر).

در مدیریت زیرساخت، نگهداری پیشگویانه برای زیرساخت های ریلی و بهینه سازی خدمه عملیاتی شده، درحالی که مدیریت جریان مسافر (Passenger Flow Management) و مدیریت ترافیک در زمان واقعی در مراحل آزمایشی هستند و مدیریت درآمد، راه حل های امنیتی، و اطلاعات حمل ونقل چند وجهی در زمان واقعی بکارگرفته شده اند. مدیریت جریان مسافر و تولید محتوا به صورت آزمایشی باقی مانده است، توابع پشتیبانی مانند منابع انسانی و امور مالی بیشتر موارد استفاده را دارند که هنوز در حال ظهور یا در مرحله آزمایشی هستند، از جمله تجزیه و تحلیل افراد و استفاده از هوش مصنوعی عمومی برای درک اسناد پیچیده. 

این گزارش تخمین می زند که هوش مصنوعی می تواند با افزایش درآمد، بهینه سازی هزینه ها در نیروی کار، تعمیر و نگهداری و کارکردهای شرکتی، حدود ۷۰۰ میلیون یورو ارزش سالانه برای یک شرکت ریلی ۵ میلیارد یورویی به ارمغان بیاورد. بسیاری از موارد استفاده را می توان در عرض 12 تا 18 ماه با موفقیت به کار گرفت تا این ارزش را درک کند. با این حال، بیش از 60 درصد از شرکت ها در مراحل تحول دیجیتال خود با چالش هایی مواجه می شوند. این گزارش به شرکت های راه آهن توصیه می کند برای اجرای موفقیت آمیز هوش مصنوعی بر شش جزء ساختاری تمرکز کنند: نقشه راه استراتژیک، استعدادیابی و توسعه، مدل عملیاتی چابک، فناوری های مناسب، اطمینان از در دسترس بودن و کیفیت داده ها، مکانیزم های پذیرش و مقیاس بندی قوی.

الهام گرفتن از شرکت های مبتنی بر داده در صنایع مشابه که این اجزاء ساختاری را پیاده سازی کرده اند، می تواند راه آهن را هدایت کند. تعیین اهداف واضح و همسو با اولویت هایی مانند عملکرد به موقع و تعامل با مشتری نیز بسیار مهم است.

در حالی که هوش مصنوعی متحول کننده است، خطرات جدیدی نیز به همراه دارد. این گزارش توصیه می کند که از ابتدا برای کاهش خطرات، حاکمیت داده و امنیت سایبری قوی در اولویت قرار گیرد. مهمتر از همه، راه آهن ها می توانند از فروشندگان فناوری و شرکای متخصص هوش مصنوعی برای پشتیبانی از مراحل پذیرش هوش مصنوعی در سازمان خود استفاده کنند.

بطور خلاصه، هوش مصنوعی یک فرصت بزرگ برای شرکت های راه آهن در موارد برنامه ریزی، بهره برداری و تجربه مشتری ارائه می دهد. درحالی که پذیرش در حال شکل گیری است، تمرکز بر اجزای ساختاری مناسب، مدیریت پیشگیرانه ریسک ها و استفاده از تخصص خارجی می تواند به راه آهن کمک کند تا با موفقیت از قابلیت این فناوری به سرعت در حال پیشرفت استفاده کند.

* کارشناس حمل و نقل 

دانلود فایل
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.