◄ جابجایی پایتخت و پیش نیاز افزایش سرعت و سهم قطارهای مسافری
ضمن تبریک انتصاب مدیرعامل جدید راه آهن، انتظار می رود با سابقه خوب آقای دکتر ذاکری در اداره کل خط راه آهن، شرکت مشاور مترا و معاونت شرکت ساخت به زودی مقدمات لازم برای افزایش سرعت مجاز و در گام نخست سرعت متوسط قطارهای مسافری سراسری و حومه فراهم گردد.
رئیس جمهور در مراسم معارفه وزیر جدید فرمودند: قرار است ما الگو و بهترین شویم، روند عادی که در آن زندگی می کنیم را نمی پذیرم، به عنوان یک ایرانی و یک انسان دلم می خواهد بهترین شهر و راه و بهترین مسیر قطار را داشته باشیم ... دکتر پزشکیان با انتقاد از وضعیت راه آهن کشور طی سال های اخیر، گفت: ۴۰ سال است که می گویند در این چشم انداز ما باید بهترین شویم، قطاری درست کردند که با ۸۰ یا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می خواهد حرکت کند، ۸۰ کیلومتر برای ۱۰۰ سال قبل است، اگر قرار است بهتر شویم باید چیزی بسازیم که از عربستان، قطر، دبی و ترکیه بهتر شویم (همشهری، 5 شهریور).
(سرعت متوسط قطارهای مسافری در 2014 حدود 65 کیلومتر برساعت و کمتر از اتوبوس بود، صفحه 242 گزارش رولندبرگر).
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل تهران پرداخت (18 شهریور): تهران به عنوان پایتخت کشور با مشکلاتی دست به گریبان است که هیچ راه حلی جز انتقال مرکزیت نداریم؛ کمبود آب، نشست زمین، آلودگی هوا ... با تداوم سیاست ها و اقداماتی که تا به حال اتخاذ و اجرا شده اند، فقط تشدیدشده و راه حل اساسی جابه جایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشوراست.
نسبت به نظر آقای رئیس جمهور واکنش هایی نشان داده شد از جمله رئیس شورای شهر (تین 280355) با اشاره به بررسی های دولت های قبلی برای این دستیابی به این هدف، آقای کرباسچی با اشاره به مطالعات دوره مرحوم رفسنجانی (تین 280307) ... .
اما با توجه به دیدگاه و اعتقاد دکتر پزشکیان به کارهای کارشناسی برای تصمیم گیری، ضمن اشاره به تجربیات متعدد جهانی تغییر پایتخت در یکصدسال گذشته (از جمله ترکیه، روسیه، پاکستان، قزاقستان، میانمار، نیجریه، آلمان، تانزانیا) مناسب است مطالعات لازم برای این منظور با استفاده از نتایج مطالعات قبلی کشور و دعوت از صاحب نظران و کارشناسان تجدید گردد.
ضمن توجه به این نکته که قطعا این امر با فرض مثبت بودن نتایج بررسی ها، یک برنامه بلندمدت، پرهزینه و پرریسک است و ابعاد سیاسی و امنیتی بسیاری دارد، برای تحقق آن فراهم نمودن پیش نیازهای زیرساختی حمل ونقل بویژه ریلی ضرورت دارد.
بررسی نقش راه آهن کارآمد بین شهری، منطقه ای و حومه آلمان در نتایج نسبتا موفق تجربه 9 ساله کشور آلمان در تغییر پایتخت (از بن به برلین با فاصله حدود 600 کیلومتر) پس از پیوستن آلمان شرقی به آلمان غربی (1990) بسیار مفید است.
تقویت راه آهن برخلاف سایر موارد نیازی به قطعی شدن برنامه انتقال پایتخت نداشته و هزینه مازاد بر بودجه تحمیل نمی کند و از نتایج آن مردم بهره مند شده، تلفات جاده ای، مصرف سوخت و اتلاف وقت مردم در جاده ها و خیابان ها کاهش خواهد یافت، این رویکرد سبب تغییرروند کاهش سهم ریلی که از 4 به زیر 2 درصد رسیده و جبران عقب افتادگی از سهم 18% خواهد شد.
برای تبیین اهمیت این رویکرد به پیشنهاد کنسرسیوم احداث راه آهن سریع تهران قم در سال 1392 به وزیر راه وشهرسازی برای اعلام آمادگی اجرای پروژه به صورت BOT که فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) را نیز پوشش می داد اشاره میگردد.
از سال 1390 (پس از تشکیل کنسرسیوم سرمایه گذاری BOT دو خطه و برقی تهران- تبریز) تلاشهایی برای جلب سرمایه برای پروژه سریع السیر تهران- قم با منطق TOD (ایستگاه منوریل قم) آغاز گردید که پس از اعلام آمادگی یک صندوق تعاون بزرگ کشور برای تامین منابع مالی، کنسرسیومی با مشارکت مپنا ریلی تشکیل و پیشنهاد اجرای این طرح بصورت ساخت، بهره برداری و انتقال (BOT ماده 164 برنامه پنجم) طی نامه ای در شهریور 92 به وزیر راه وشهرسازی ارسال گردید (تین 158430).
تجربیات کره جنوبی، فرانسه، انگلیس ...، نرخ رشد حمل ونقل حومه و توانایی صنایع ریلی کشور ... ، همگی موید امکان جهش سرعت حمل ونقل ریلی، توسعه ریل پایه شهرها (TOD)، رفع مشکل مسکن و پیش نیاز انتقال پایتخت میباشند (تین 222103).
ضمن تبریک انتصاب مدیرعامل جدید راه آهن، انتظار می رود با سابقه خوب آقای دکتر ذاکری در اداره کل خط راه آهن، شرکت مشاور مترا و معاونت شرکت ساخت به زودی مقدمات لازم برای افزایش سرعت مجاز و در گام نخست سرعت متوسط قطارهای مسافری سراسری و حومه فراهم گردد و در آینده نزدیک برقی کردن و سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را در خطوط موجود مسافری و باری شاهد باشیم که نه تنها نیاز مردم پاسخ داده میشود بلکه سرمایه گذاری بخش خصوصی جذابیت خواهد یافت.
بطور کلی با افزایش رفاه، فرصت و توان مطالعه و تفکر فراهم، و موجب افزایش اگاهی و تغییر فرهنگ و دیدگاه میشود هرچند برخی افراد رفاه را به فرصت فساد تبدیل میکنند. فقر زمینه جهل و خرافات را فراهم میکند.
انتقال پایتخت در شرائط بحران اقتصادی و ناترازی توزیع پشتیبانی های آمایشی فقط به فاجعه ای خواهد انجامید که اوضاع را بغرنج تر خواهد نمود. لطفا اول چاه را حفر کنید و بعد منار را بدزدید. آقای ذاکری ویرانه ای تحویل گرفته که اصلاحش سالها بطول خواهد انجامید. شرط تحول قانون زدائی، منابع مالی پایدار و نیروی انسانی ماهر و کاربلد غیر سفارشی است که ابدا وجود ندارند!
با سلام و تشکر از توجه و توضیحات شما
من هم با انتقال پایتخت در شرایط کنونی موافق نیستم اما پیشنهاد فوق ضمن نداشتن ریسک، میتواند صنعت ریلی را تحرک بخشد
https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-59795
با سلام، در خصوص جابجایی پایتخت نکات کلی که تحت عنوان " " یوتیلیتی شهری " " مطرح هستند عبارتند از: ۱ - سیستم های آبرسانی و جمع آوری فاضلاب شهری و … ۲ - سیستم های برق رسانی ۳ - سیستم های گاز رسانی ۴ - سیستم های حمل و نقلی(درون شهری، برون شهری) ۵ - سیستم های ارتباطی(تلفن، اینترنت، تلویزیون، رادیو و …) ۶ - سیستم های درمانی و بهداشتی ۷ - سیستم های آموزشی و تحقیقاتی ۸ - سیستم های امنیتی(اجتماعی - طبیعی - ملی - و …) ۹ - سیستم های خدماتی و رفاهی ۱۰ - سیستم های اطلاعاتی(GIS، مدیریت بحران، و …) ۱۱ - سیستم های اطلاع رسانی عمومی ۱۲ - سیستم های پویشگر(انسانی - طبیعی - هواشناسی - ژئوفورمولوژی - اکولوژی و …) ۱۳ - سیستم های … چرا اینقدر کلمه سیستم ها را تکرار کردم، بدلیل اینکه فقط یک نفر را قرار ندهیم بلکه نظام می خواهد و بایستی بدرستی عمل نماییم. حال با عنایت به مراتب فوق الذکر جایی همین نزدیکی ها می توان یافت که " " پهنه " " داشته باشد تا بتوان سیستم های فوق را در آن پیاده نمود و پایتخت را آن برپا کنیم.
با سلام و تشکر از توضیحات بسیار خوب شما
با سلام، توجه شما را به تغییر و جابجایی چند پایتخت در جهان جلب می نمایم. حال آیا جابجایی تهران کار غیر ممکنی است؟ جابجایی که در حدود چند قرن گذشته رخ داده است. قاره آسیا: از سال ۱۹۸۲، پارلمان سریلانکا است در سری Jayawardenapura Kotte ملاقات کرد، اما برخی از توابع دیگر دولت در کلمبو باقی می ماند. مالزی برخی از وظایف اداری خود را به پوتراجایا در سال ۱۹۹۹. پایتخت نقل مکان کرد رسمی کوالالامپور باقی مانده است. پایتخت سابق ایران شامل اصفهان و شیراز. در حال حاضر تهران. پایتخت سابق تایلند آیوتایا است. در حال حاضر بانکوک. رنگ پایتخت باستانی از ویتنام شد. در حال حاضر هانوی. پاکستان از کراچی به راولپندی به اسلام آباد - در ۱۹۵۰s و ۱۹۶۰s تغییرات رخ داده است. لائوس از Luang Prabang به وینتیان - ۱۹۷۵ ترکیه از استانبول به آنکارا - ۱۹۲۳ فیلیپین از شهر Quezon به مانیل - ۱۹۷۶ ژاپن از کیوتو به توکیو - ۱۸۶۸ اسرائیل از تلآویو - Jaffo به اورشلیم - ۱۹۵۰ عمان از Salalah مسقط - ۱۹۷۰ عربستان سعودی از درعیه - ریاض ۱۸۱۸ اندونزی از Yogyakarta به جاکارتا - ۱۹۴۹ بوتان از Punakha(پایتخت سابق زمستان) به از Thimpu - ۱۹۰۷ ازبکستان از سمرقند به تاشکند - ۱۹۳۰ افغانستان از قندهار به کابل - ۱۷۷۶ قاره اروپا: پایتخت سابق ایتالیا شامل تورین، فلورانس، و سالرنو. سرمایه فعلی ایتالیا رم است. بن پایتخت آلمان غرب از ۱۹۴۹-۱۹۹۰ بود. سرمایه متحد آلمان به عنوان بن آغاز شد اما در سال ۱۹۹۹ به برلین نقل مکان شد. شادمهر عقیلی به عنوان پایتخت صربستان چندین بار خدمت کرده است. در حال حاضر بلگراد. دورس سرمایه خلاصه آلبانی در طول جنگ جهانی اول در حال حاضر تیرانا بود. لیتوانی از Kaunas به ویلنیوس ۱۹۳۹ - Malta از Mdina به Valetta - قرن ۱۶th لهستان از Krakow - ورشو ۱۵۹۶ مونته نگرو از Cetinje به Podgorica - ۱۹۴۶ یونان از Nafplion - آتن ۱۸۳۴ فنلاند از Turku به هلسینکی - ۱۸۱۲ قاره افریقا: غنا از کیپ ساحل به آکرا - ۱۸۷۷ بوتسوانا از Mafeking به Gaborone - ۱۹۶۵ گینه بیسائو از مدینه انجام بو به بیسائو - ۱۹۷۴ کیپ ورد از کیدد ولها به Praia - ۱۸۵۸ توگو از Aneho به Lome - ۱۸۹۷ مالاوی از زومبا به Lilongwe - ۱۹۷۴ قاره آمریکا: ترینیداد و توباگو از San Jose به بندر اسپانیا - ۱۷۸۴ جامائیکا از پورت رویال به شهر اسپانیایی به Kingston - ۱۸۷۲ باربادوس از جیمز تاون به Bridgetown - ۱۶۲۸ هندوراس از کمیگوا به Tegucigalpa - ۱۸۸۸ قاره اقیانوسیه: نیوزیلند از اوکلند به ولینگتون - ۱۸۶۵ ایالات فدرال میکرونزی از کولونیا به پالیکیر - ۱۹۸۹ پالائو از Koror به Ngerulmud - ۲۰۰۶ با کمی تدبیر و درایت و البته کار کارشناسی(شهرسازی، برنامه ریزی شهری، آمایش سرزمین، تغییرات اقلیمی و هواشناسی و …) میتوان از تهران دل کند و پایتختی دیگر در همین نزدیکی ها(؟؟؟ و؟؟؟ و؟؟؟ و؟؟؟) انتخاب نمود.