بازدید سایت : ۸۲۱۲۹

◄ چالش آب و هوای زمستانی در راه آهن (نوع اشتباه برف)

در برخی نقاط کشور برف باریده است و روزها و شب های سرد، وزش باد و یخبندان بخش آشنای زمستان است. مانند جاده ها، حمل و نقل هوایی و کشتیرانی، راه آهن نیز از تأثیرات آب و هوای زمستان مصون نیست. اما سوال اینجاست که چرا یخبندان باید به تاخیر قطارها منجر شود؟ آیا حقیقتی در مورد آسیب پذیری راه آهن در برابر «نوع اشتباه برف» وجود دارد؟ و چرا به نظر می رسد که راه آهن ما نمی تواند مانند سایر کشورها با آب و هوای زمستانی کنار بیاید؟

چالش آب و هوای زمستانی در راه آهن (نوع اشتباه برف)
تین نیوز |

محمدمهدی فقیه عبدالهی: در برخی نقاط کشور برف باریده است و روزها و شب های سرد، وزش باد و یخبندان بخش آشنای زمستان است. مانند جاده ها، حمل و نقل هوایی و کشتیرانی، راه آهن نیز از تأثیرات آب و هوای زمستان مصون نیست. اما سوال اینجاست که چرا یخبندان باید به تاخیر قطارها منجر شود؟ آیا حقیقتی در مورد آسیب پذیری راه آهن در برابر «نوع اشتباه برف» وجود دارد؟ و چرا به نظر می رسد که راه آهن ما نمی تواند مانند سایر کشورها با آب و هوای زمستانی کنار بیاید؟

تغییرات آب و هوایی به این معنی است که زمستان های ما به طرز محسوسی در حال تغییر است. در مقایسه با 30 سال پیش، احتمال بیشتر این است که شاهد بارش باران به جای برف باشیم، روزهای بادخیز را تجربه کنیم و از سیل زمستانی رنج ببریم. اما هنوز هم می توانیم در زمستان هایمان برای آینده قابل پیش بینی انتظار یخ، برف و دمای زیر صفر را داشته باشیم، بنابراین مهم است که بدانیم چگونه راه آهن را در هوای سخت زمستانی مدیریت و حفظ کنیم.

نوع اشتباه برف؟

برف برای راه آهن چالش هایی را ایجاد می کند، به ویژه در نقاط سردسیر، در ارتفاعات یا جاهایی که شرایط انباشته شدن آن وجود دارد. بارش برف می تواند دیدن سیگنال ها، تقاطع های همسطح ، ایستگاه ها یا تقاطع ها را برای راهبران قطار سخت تر کند که منجر به تاخیرهای احتمالی قطار می شود. برف همچنین می تواند در مکانیسم های ظریف درب قطار فشرده شود و باعث تاخیر یا خرابی قطار شود.

«نوع اشتباه برف»  اصطلاحی که نویسنده این مقاله از آن بهره برده در واقع ناشی از تبدیل شدن مجدد برف به هوا پس از سقوط و کشیده شدن به موتور قطار، بوق قطار، سیستم تهویه و غیره است و باعث مسدود شدن و از کار افتادن آنها می شود. اینکه این اتفاق بیفتد یا نه بستگی زیادی به ساختار کریستالی برف، دمای هوا در هنگام ریزش و دمای زمین پس از ریزش دارد، از این رو: «نوع اشتباه برف» در واقع یک مشکل واقعی است. برای از بین بردن یا کاهش خطر خرابی ناشی از بلعیدن برف، اپراتورهای قطار می توانند فیلترهای هوا را روی موتورها و بوق ها نصب کنند، یا می توانند بخاری ها را برای اتصال دهنده ها، بوق ها و غیره تعبیه کنند.

اما چرا به نظر می رسد برخی از کشورهای دیگر با آب و هوای شدید زمستانی خیلی بهتر کنار می آیند؟ پاسخ سوال:  پیش بینی پذیری است. کشورهایی مانند سوئد، کانادا و نروژ می دانند که هر زمستان برف زیاد و دمای بسیار پایین خواهند داشت. این بدان معنی است که آنها می توانند در تجهیزاتی مانند برف روب ها، برف پاک کن ها و غیره سرمایه گذاری کنند و و این را می دانند که آنها به طور منظم استفاده خواهند شد. اینجا در ایران، زمستان های ما بسیار ملایم تر و البته غیرقابل پیش بینی تر است لذا توجیه خرید تجهیزات گران قیمت را سخت تر می کند، مگر در صورتی که برف زیادی در یکسال ببارد.

به عنوان یک صنعت در حال پیشرفت ما در حال حصول اطمینانیم از اینکه قطارها و زیرساخت های ما می توانند با شرایط جدید و تغییرات آب و هوای زمستانی بهتر کنار بیایند. ما می توانیم آب و هوای بد و پیامدهای احتمالی آن  را برای مسافرانمان  و اینکه چگونه می توانیم بهترین آمادگی را داشته باشیم را پیش بینی کنیم. در حالی که هرگز نمی توانیم تأثیر هوای سرد بر عملیات راه آهن را از بین ببریم، به اشتراک گذاشتن بهترین تجربیات و البته تجربیات کشورهای دیگر  و آماده بودن از قبل، راه های مهمی هستند که از طریق آن می توانیم قابلیت اطمینان خدمات را برای مسافران در طول ماه های زمستان بهبود بخشیم و در عین حال سطح بالایی از خدمات را حفظ کنیم.

هوای برفی در راه آهن

* کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری- کارشناس حقوق و کارشناس مسئول آموزش شرکت حمل و نقل ریلی نورالرضا

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سامان ایمانی پاسخ

    سلام به مسولین تین نیوز به نظر نویسنده اصلا از اصول سیرو حرکت در راه اهن و نحوه جابجایی سوزن ها و کلا از نحوه عملکرد پشت پرده سیر قطارها هیچ اطلاعی ندارد و صرفا به دیدگاه خود به عنوان یک شرکت حمل مسافر نظرات خود را عنوان کرده و از مشکلات و تحریم ها و مشکلات ریلی کاملا بیگانه میباشد و زحمات همکاران ریلی خصوصا در نگهداری خط و علائم را زیر سوال برده است همکار عزیز بهتربود ابتدا اطلاعات خود را در حوزه ریلی بالا برده و کارشناسان ذیربط دلایل را جویا شود