◄ تحلیل گزارشات خرابی لوکوموتیوهای زیمنس در سال 1398 با هوش مصنوعی
برای شناسایی ضعف لوکوموتیورانان، باید به مواردی توجه کنیم که در آنها تعداد گزارش های خرابی غیر معمول یا الگوهای مشکوک در گزارش ها مشاهده شده است.

عباس قربانعلی بیک: شرح خرابی های لوکوموتیوهای زیمنس در سال 1398 با 797 مورد گزارش به هوش مصنوعی عرضه شد که به دلیل محدودیت ظرفیت (نسخه رایگان) فقط 340 سطر از ابتدای گزارش انتخاب شد، ابتدا با درخواست خلاصه و سپس با پرسش های تکمیلی در مورد زیربخش های پرخرابی، لوکوموتیوهای پر خرابی، تعمیرگاه های پرخرابی ...، مورد بررسی قرار گرفت و خلاصه نهایی چنین بود:
این گزارش به بررسی خرابی های لوکوموتیوهای زیمنس در 1398 (0101 تا 0331) می پردازد. داده ها نشان می دهند که خرابی ها در بخش های مختلف لوکوموتیوها رخ داده اند و برخی تعمیرگاه ها و لوکوموتیوها بیشترین سهم را در این خرابی ها داشته اند.
در زیر خلاصه ای از یافته های کلیدی ارائه شده است:
الف) توزیع خرابی ها بر اساس زیربخش های فنی لوکوموتیو (تجهیزات و سیستم ها):
1) موتور: با 35.3 درصد از کل خرابی ها، بیشترین سهم را در خرابی ها داشته است. مشکلاتی مانند اختلاط آب و روغن، خرابی پمپ سوخت، افزایش فشار گازکارتر و خرابی توربوشارژر از جمله خرابی های رایج در این بخش بوده اند. 2) برق: با 26.5 درصد از خرابی ها، در رتبه دوم قرار دارد. خرابی ژنراتور، قطع سیم ها، خرابی سوکت ها و مشکلات کنتاکتورها از جمله موارد گزارش شده است. 3) ترمز و کمپرسور: با 17.7 درصد از خرابی ها، مشکلاتی مانند خرابی کمپرسور، افت فشار هوا و خرابی ترموستات در این بخش مشاهده شده است. 4) بوژی: با 8.8 درصد از خرابی ها، مشکلاتی مانند آزاد شدن کوپلینگ و خرابی مقاومت دینامیک گزارش شده است. 5) سالن های مسافری: با 7.4 درصد از خرابی ها، نشتی هوا و اتصالی در مدار برق سالن ها از جمله مشکلات این بخش بوده اند. 6) سایر خرابی ها: شامل خرابی های نرم افزاری، خطاهای راهبری و شرایط نامساعد جوی، 4.4 درصد از خرابی ها را تشکیل می دهند.
ب) زمان توقف ناشی از خرابی ها:
1) موتور: با 33.3 درصد از زمان توقف، بیشترین زمان توقف را به خود اختصاص داده است. 2) برق: با 26.7 درصد از زمان توقف، در رتبه دوم قرار دارد. 3)ترمز و کمپرسور: با 20 درصد از زمان توقف، در رتبه سوم قرار دارد. 4) بوژی: با 10 درصد از زمان توقف، در رتبه چهارم قرار دارد. 5) سالن های مسافری: با 6.7 درصد از زمان توقف، در رتبه پنجم قرار دارد. 6) سایر خرابی ها: با 3.3 درصد از زمان توقف، کمترین سهم را دارند. ج) تعمیرگاه های با کیفیت تعمیرات نامناسب: تعمیرگاه تهران: با 10 خرابی تکرارشده و زمان توقف طولانی، بیشترین مشکلات را در کیفیت تعمیرات داشته است. تعمیرگاه مشهد: با 8 خرابی تکرارشده، در رتبه دوم قرار دارد. تعمیرگاه قم: با 6 خرابی تکرارشده، در رتبه سوم قرار دارد. تعمیرگاه شاهرود: با 5 خرابی تکرارشده، در رتبه چهارم قرار دارد. تعمیرگاه بندرعباس: با 4 خرابی تکرارشده، در رتبه 5 قرار دارد (بدون احتساب حجم کار).
د) لوکوموتیوهای پرخرابی: لوکوموتیو شماره 1564: با 7 خرابی، بیشترین تعداد خرابی را داشته است. لوکوموتیو شماره 1584: با 6 خرابی، در رتبه دوم قرار دارد. لوکوموتیو شماره 1511: با 6 خرابی، در رتبه سوم قرار دارد. لوکوموتیو شماره 1532: با 5 خرابی، در رتبه چهارم قرار دارد. لوکوموتیو شماره 1553: با 5 خرابی، در رتبه پنجم قرار دارد.
ه) برای شناسایی ضعف لوکوموتیورانان، باید به مواردی توجه کنیم که در آنها تعداد گزارش های خرابی غیر معمول یا الگوهای مشکوک در گزارش ها مشاهده شده است، این موارد می توانند شامل ... (برای حفظ حرمت همکاران عزیز، اسامی درج نمی شود).
نتیجه گیری و پیشنهادات:
تمرکز بر موتور و سیستم های برقی: با توجه به سهم بالای خرابی ها در این بخش ها، بهبود کیفیت قطعات و تعمیرات دراین بخش ها می تواند به کاهش خرابی ها کمک کند. بهبود کیفیت تعمیرات: ... آموزش لوکوموتیورانان: ... این گزارش نشان می دهد که بهبود نگهداری لوکوموتیوها، آموزش بهتر راهبری ... می تواند به کاهش خرابی و زمان توقف کمک کند.
داشبورد مدیریتی دهه 70 برای بهبود تعمیرات لوکوموتیو (تین 233895) به شرح فرم 103 (که در اوایل دهه هفتاد طراحی گردید) پرداخته است که با وجود قابلیت های بسیار پایین تر سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر در سه دهه پیش، برای شناسایی بدترین لوکوموتیوها در دوره پانزده روزه، بیشترین عیوب فنی و بعلاوه کیفیت کار تعمیرگاه ها با اثربخشی بالا به صورت روزانه به کارگرفته می شد.
باوجود امکان استفاده بسیار بهتر از سیستم موجود (Dailyloco) در اداره کل نیروی کشش برای تحلیل خرابی ها، ضعف لوکوموتیوها، کیفیت کار پیمانکاران و مالکان لوکوموتیو ...، باید از فرصت ایجاد شده با عرضه هوش مصنوعی نیز حداکثر بهره را کسب نماییم.