صندوقی برای توسعه حمل و نقل
وبلاگ تیننیوز، فاطمه مقیمی | با توجه به برنامه های توسعه کشور به ویژه برنامه ششم توسعه که در اولویت برنامه های اقتصادی کشور قرار گرفته است، همیشه به دنبال آن بوده ایم که از صنعت حمل و نقل به عنوان صنعت مادر استفاده کنیم. طرح تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل که توسط وزیر راه و شهرسازی مطرح شده میتواند بسیار کارآمد باشد، به این دلیل که با چنین طرح هایی حمایت هایی به وجود میآید تا دستاندرکاران حمل و نقل بتوانند با استفاده از منابع مالی شرایط مطلوب را برای توسعه زیرساختها و همچنین مسائل مربوط به نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل به وجود آورند.
این طرح برای حمایت از صنعت حمل و نقل راهاندازی خواهد شد که باید به تصویب مجلس نیز برسد . به طور کلی باید گفت دولت قرار نیست بودجه ای برای این طرح در نظر بگیرد. برای تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل از بودجه خود وزارتخانه استفاده میشود. برخی احتمال میدهند به دلیل اینکه وزارت راه و شهرسازی برای تشکیل این صندوق بودجهای از دولت دریافت نمیکند، برای وزارت راه و شهرسازی مانع ایجاد میشود که کاملا اشتباه است. باید در نظر داشت این اقدام در راستای توسعه ناوگان حمل و نقل است که موجب رشد صادرات کشور شده و میتواند روند توسعه ای کشور را تسریع ببخشد.
این طرح برای ایجاد ساز و کار هایی برای توسعه پایدار صنعت حمل و نقل کشور و تشویق و حمایت از سرمایهگذاری برای ترمیم زیرساخت ها، بیمه سرمایه ها و مشارکت در ساخت و توسعه و نگهداری شبکه های این صنعت اجرا میشود. یکی دیگر از طرحهایی که در زمینه حمل و نقل باید در نظر داشت تاسیس دانشگاه حمل و نقل است که میتواند به توسعه فرهنگ حمل و نقل که همسو با برنامه ها و استاندارد های جهانی است کمک کند. در نتیجه صندوق توسعه حمل و نقل میتواند در بسیاری از بخشها مفید واقع شود. این صندوق نه فقط در بخش زیرساخت های سخت افزاری، بلکه در بخش های آموزشی هم میتواند برنامه توسعه ای داشته باشد. یکی از بند هایی که برای تشکیل این صندوق ذکر شده این است که این صندوق از معافیت مالیاتی برخوردار است.
باید گفت دولت معافیت صادرات را اعلام کرده و در کنار آن سازمان امور مالیاتی هم کمک میکند ابزار های توسعه صادرات در همین راستا باشد. برای تشکیل این صندوق سرمایه هایی نیاز است و این مساله مربوط به آن است که صندوق را در چه فازی بخواهند عملیاتی کنند. بودجهای که در مرحله اول به آن تخصیص داده میشود از فاز اول شروع شده و به فاز های دیگر میرسد. بهعنوان مثال، فرودگاه امام خمینی(ره) را در فاز اول شروع کردیم و امروز شاهد ساخت فاز دوم آن هستیم. به طور کلی، وقتی این طرح برای نیاز جامعه باشد، از آن استقبال خوبی خواهد شد. درباره اینکه سرمایه این طرح باید بالا باشد یا خیر، باید گفت این مساله مربوط به ابعاد گسترده این طرح میشود و به مدت زمان پروژهها و حجم آنها بستگی دارد.