◄ جزئیات تخفیفهای ترانزیتی برای فعال کردن کریدور چابهار
تیننیوز| وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت کریدور چابهار برای ایران٬ افغانستان و هند گفت: برای فعالکردن کریدور چابهار در حال حاضر برای ترانزیت زمینی حدود ۵۰درصد هزینه ترانزیت تخفیف داده میشود؛ در بخش دریایی نیز برای پهلوگیری و هزینههای ترمینالی تخفیفهای ۳۰درصدی و ۵۵درصدی پیشبینی شده است.
به گزارش تیننیوز، عباس آخوندی در مصاحبه تلفنی با شبکه خبر، با اشاره به امضای سند موافقتنامه تأسیس کریدور بینالمللی حملونقل و ترانزیت هند٬ ایران و افغانستان موسوم به کریدور چابهار گفت: با تاسیس این کریدور ایران از طریق شبکه ریلی میتواند به آسیایمیانه تا چین و روسیه متصل شود.
آخوندی افزود: یکی از یادداشت تفاهمنامههایی که روز گذشته به امضا رسید، اظهار تمایل هند برای سرمایهگذاری در راهآهن چابهار-زاهدان به ارزش یکمیلیارد و ۳۰۰میلیون دلار بود که نشان از علاقهمندی و تمایل هند برای احداث این خط ریلی دارد.
بر اساس گزارش سایت خبری وزارت راه، او با بیان اینکه از سال گذشته اجرای این خط آهن از بودجه داخلی وزارت راه و شهرسازی آغاز شد و تا کنون زیرسازی پروژه در محور چابهار-ایرانشهر به میزان ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: اجرای این پروژه از سمت زاهدان نیز از چندماه گذشته آغاز شده است بنابراین برای اجرای این پروژه ریلی صرفا در انتظار حضور هندیها نبودیم اما خوشبختانه کشور هند تمایل خود را برای تامین مالی ادامه پروژه اعلام کرد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پیشبینی میشود راه آهن چابهار-زاهدان در ۳ سال آینده به بهرهبرداری برسد افزود: در حال حاضر ایران، یکی از مسیرهای ترانزیتی به سمت افغانستان است که از مرز میلک سیستان و بلوچستان عبور میکند و کل بارهای افغانستان میتواند از این مسیر ترانزیت شود.
آخوندی درباره تاثیر امضای موافقتنامه تاسیس کریدور چابهار (کریدور بینالمللی حملونقل و ترانزیت ایران هند و افغانستان) در درون منطقه خاورمیانه گفت: قطعا راهاندازی این کریدور تاثیرات گستردهای خواهد داشت. در افغانستان معادن بسیار زیادی ازجمله آهن وجود دارد که این معادن برای هندیها بسیار ارزشمند است لذا در واقع این کریدور مسیری برای انتقال این مواد معدنی به هندوستان است که برای هند به جهت دسترسی به این معادن و برای افغانستان به لحاظ صادرات مواد استخراج شده از معادن اهمیت دارد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: برای ایران بسیار مهم است که از این مسیر ترانزیتی حداکثر بهرهبرداری را داشته باشد چراکه منطقه جنوبشرق ایران مدتها از جهت جمعیتی با پراکندگی مواجه است به طوریکه در این منطقه ۴.۸ نفر در هر کیومتر جمعیت داریم و این نشان میدهد باید در منطقه جنوبشرق ایران سرمایهگذاری زیادی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه منطقه جنوبشرق ایران قدرت جذب جمعیت و توریسم بسیار زیادی دارد گفت: در این منطقه به آبهای آزاد دسترسی داریم اما به دلیل اینکه توسعه پیدا نکرده جمعیت کمی دارد.
آخوندی اظهار کرد: برای فعال کردن کریدور چابهار در حال حاضر برای ترانزیت زمینی حدود ۵۰درصد هزینه ترانزیت تخفیف داده شده است؛ در بخش دریایی نیز برای پهلوگیری و هزینههای ترمینالی تخفیفهای ۳۰درصدی و ۵۵درصدی پیشبینی شده است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه امیدواریم کریدور چابهار یک مسیر توسعهای در جهت صلح و پایداری کل منطقه و توسعه ایران، هندوستان و افغانستان باشد گفت: روز گذشته سران سه کشور ایران، هند و افغانستان اعلام کردند که راهاندازی این کریدور از پایداری صلح در منطقه حکایت دارد و بدون داشتن چشمانداز بلندمدت امکان امضای این موافقت نامه وجود نداشت. ضمن اینکه آثار سیاسی بسیار گستردهای خواهد داشت و توسعه روابط استراتژیک سیاسی بین ملتهای منطقه را آغاز خواهد کرد.
طرح یک طرح عظیم است و نابرابریهای ناحیه ای در شرق ایران را حل میکند ولی ایا مدیران ما توانایی همراهی این موضوع را دارند. اعتقاد من این است که بایستی یک تیم اجرایی و برنامه ای از کل وزارت راه وشهرسازی برای همراهی این طرحهای عظیم از کل سطح ایران بدون وابستگی های سیاسی و یا مسئولیتی صرفا بصورت کارشناسی با اختیارات خاص تشکیل گردد. والا ما وضعیت{…} میکینم