◄ پسابرجام با دوران تحریم قابل مقایسه نیست
تیننیوز| مشاور دریایی و بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به دوره پسابرجام گفت: در بخش بانکی هنوز کمی مشکل وجود دارد اما وزارت امور خارجه در حال پیگیری برای رفع این مشکل است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، علی اکبر صفایی در مراسم بررسی دستاوردهای برجام که عصر دیروز در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد با اشاره به شرایط دوران تحریم گفت: به دلیل اینکه 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام میشود اروپاییها و به خصوص آمریکا به دنبال این بودند که با حذف این بخش برای اقتصاد ایران، ما را به قول خودشان منزوی کنند.
مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفتکش یادآور شد: در دوران تحریم یک کشتی ایرانی باید با مالکیت و پرچم باید در اختیار یک خارجی قرار میگرفت تا تحت ملیت و پرچم آن کشور بتواند سفرهایی انجام دهد. در نهایت اینکه کشتی ایرانی امکان سفر نداشت. اینها جدا از مسائل بانکی بود که امکانش فراهم نبود.
او ادامه داد: در حوزه بندری هم اپراتورهای ما با تحریم مواجه شدند اما خوشبختانه سازمان بنادر این ماجرا را مدیریت کرد و اجازه نداد که مشکلی از این جهت ایجاد شود. طبعا این ریسک بزرگی بود که در چنین شرایطی تجارت دریایی را باز نگه داریم اما باید این کار را انجام میدادیم و خوشبختانه این کار را کردیم و تجربه بسیار ارزشمندی بود.
صفایی با بیان اینکه برجام تغییر اساسی در شرایط بخش دریایی ایجاد کرد گفت: اما پس از برجام شرایط تغییر کرد و فضا متفاوت شد. در حال حاضر 13 خط کشتیرانی جدید در بنادر ایران تردد دارند. ناوگان دریایی کشور به عنوان یکی از مولفههای اصلی ایمنی دریایی و شریان حیاتی تجارت کشور نوسازی شد و این کار هنوز هم ادامه دارد.
او ادامه داد: حوزه دریایی و کشتیرانی با اجارهکنندههایی کار میکنند که شرکتهای بزرگ بینالمللی هستند و با بانکهای بزرگ کار میکنند. در این بخش هنوز کمی مشکل وجود دارد و وزارت امور خارجه در حال پیگیری برای رفع این مشکل است.
مشاور دریایی و بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امروزه اپراتورهای بزرگ و مطرحی خواهان حضور در بنادر ایران هستند که این نشان دهنده تغییر شرایط و تفاوت اساسی است که پس از برجام ایجاد شده است.