بازدید سایت : ۸۳۱۳۷

◄ ایران در تقاطع کریدورها؛ ضرورت بازنگری در کریدور شمال جنوب

حمایت ترکیه و روسیه از کشور آذربایجان در دالان سیونیک ( کریدور زنگزور) نیز در راستای تقویت کریدور میانی است که با توجه به عدم موضع گیری رسمی چین در این زمینه، به نظر می رسد حمایت ضمنی این کشور را نیز به همراه دارد.

 ایران در تقاطع کریدورها؛ ضرورت بازنگری در کریدور شمال جنوب
تین نیوز |

کریدور شرق به غرب یا کریدور ابریشم، چین را به اروپا متصل می کند و عمده ترین مسیر مبادلاتی کهن چین به اروپا و آفریقا است. نه تنها چین که مسیر مبادلات کالایی کشورهای آسیای میانه در شرق به حوزه قفقاز، آسیای غربی، مدیترانه، شمال آفریقا و اروپا است.

کریدور شرق به غرب دارای سه شاخه شمالی، مرکزی و جنوبی است که شاخه شمالی آن با توجه به جنگ روسیه علیه اوکراین و تحریم این کشور از سوی غرب به محاق رفته است. شاخه میانی یا کریدور میانه تقریبا مسیر جاده باستانی ابریشم را دنبال می کند؛ با این تفاوت که مسیر تجاری تاریخی از جنوب دریای خزر و از طریق ایران امروزی عبور می کرد، کریدور میانه با استفاده از بنادر قزاقستان و ترکمنستان برای انتقال کالا از دریای خزر و جمهوری آذربایجان، ایران را دور می زند و سپس، محموله از بنادر گرجستان یا از داخل ترکیه به اروپا راه می یابد. شاخه جنوبی آن از ایران می گذرد. 

تجارت ریلی میان چین و اروپا از سال ۲۰۱۳ آغاز شد و با رشدی مداوم در سال ۲۰۲۳ به ۱.۹ میلیون کانتینر رسید. این تجارت شامل طیف وسیعی از کالاها می شود. آمارها نشان می دهد که ۱۲ درصد از تجارت کانتینری چین و اروپا در سال فوق در بستر راه آهن ابریشم صورت گرفته است.

 از ماه مه ۲۰۲۰، تعداد سفر قطارهای باری بین چین و اروپا در طول ماه از ۱۰۰۰ مورد فراتر رفته است. همچنین ارزش کالاهای حمل شده توسط این سرویس از ۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۵۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

آمارها حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱۵.۷ میلیون کانتینر TEU میان چین و اروپا مبادله شده که ۱۲.۵ میلیون کانتینر مربوط به صادرات چین به اروپا و باقی صادرات اروپا به چین بوده است. همچنین حجم تجارت کانتینری طرفین از طریق راه آهن ابریشم در این سال برابر ۱.۹ میلیون TEU بوده است. با این حساب تنها ۱۲ درصد از تجارت کانتینری طرفین به صورت ریلی انجام شده است. بنابراین با توجه به رشد مداوم حمل و نقل ریلی میان چین و اروپا به نظر می رسد که بازار ترانزیت ریلی چین اروپا به مراتب بزرگتر از وضع فعلی است.  

کریدور میانه که با نام مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR) نیز شناخته می شود، یک مسیر تجاری از دریای سیاه و قفقاز به سمت آسیای مرکزی است. این شریان مهمی است که بازارهای چین، آسیای شرقی و اروپا را به هم متصل می کند. کریدور میانه، در مقایسه با کریدورشمالی از طریق روسیه و خطوط دریایی از طریق سوئز، کوتاه ترین مسیر بین غرب چین و اروپا است.

کریدور میانه شبکه ای از مسیرهای جاده ای، ریلی و دریایی به هم پیوسته است. انواع پروژه های زیربنایی در سه دهه گذشته به مدرن سازی کریدور میانه و کاهش زمان ترانزیت برای کشتی ها کمک کرده است. اتحادیه اروپا علاوه بر سرمایه گذاری هنگفت در طرح کمربند و جاده چین، مبالغ قابل توجهی را در کریدور میانه سرمایه گذاری کرده است. درسال های اخیر ، موسسات مالی اروپایی و بین المللی متعهد شدند که حدود 10.8 میلیارد دلار برای توسعه TITR در آسیای مرکزی سرمایه گذاری کنند.

در سال 2022 حجم ترانزیت از طریق کریدور میانی شرق به غرب نسبت به سال قبل از آن بیش از 150 درصد رشد داشته است. به طوریکه از ژانویه تا آگوست 2023 حجم حمل و نقل کالا چین به اروپا در امتداد کریدور میانی 84 درصد نسبت به مدت مشابه 2022 رشد داشته و از مرز 1.6 میلیون تن گذشت. همچنین پیش بینی می شود تا سال 2030 این رقم به30 میلیون تن افزایش یابد. 

با توجه به جنگ روسیه علیه اوکراین و تحریم روسیه از سوی غرب، کریدورهای میانی و جنوبی این کریدور اهمیت دوچندان یافته است. حمایت ترکیه و روسیه از کشور آذربایجان در دالان سیونیک ( کریدور زنگزور) نیز در راستای تقویت کریدور میانی است که با توجه به عدم موضع گیری رسمی چین در این زمینه، به نظر می رسد حمایت ضمنی این کشور را نیز به همراه دارد. 

شاخه جنوبی این کریدور از مرزهای شمال شرقی بعنی دوغارون، سرخس، باجگیران و لطف آباد و اینچه برون و در مرزهای غربی و شمال غربی شامل جلفا، بازرگان، سرو، رازی، تمرچین، باشماق و خسروی است که به نظر می رسد گسستگی ریلی این مسیر در مرزهای غربی، یعنی عدم اتصال کردستان و کرمانشاه است. این هر دو استان ظرفیت اتصال ریلی به مال و مرکز عراق یعنی سلیمانیه و خانقین را دارند. 

این حجم از تجارت کالا از کریدور میانی، سیگنال هایی برای ایران است. به نظر می رسد حضور پر رنگ چین در توسعه کریدور میانی از طریق نفوذ این کشور در بخش های اقتصادی، سرمایه گذاری و کریدورهای آذربایجان، خنثی سازی نقش ژئوپلیتیک ایران را در پی خواهد داشت. البته همین حالا هم چین نگرانی ها و تردید هایی در خصوص سرمایه گذاری بیشتر در آذربایجان و منطقه قفقاز جنوبی دارد تردید های این کشور بی دلیل نیست. می توان از عمده دلایل این تردیدها تنش های بالای منطقه قفقاز جنوبی خصوصا بین آذربایجان و ارمنستان، ترکیبی و چندوجهی بودن کریدور میانی و همچنین کمبود زیرساخت های حمل و نقل دریایی از این مسیر دانست. 

تردیدهای چین فرصت مناسبی برای ایران است ایران باید از تردید چین استفاده کرده و آن را در اتصال خطوط ریلی به ایران تشویق کند. درواقع تردید چین در فعالیت بیشتر در کریدور میانی فرصتی برای ایران است تا ظرفیت های بالقوه خود را برای اتصال شرق به غرب  با این کشور عملیاتی کند. 

به هر حال به نظر می رسد جلوگیری از شکل گیری دالان زنگزور توسط ایران به هر نحو ممکن و همچنین کنارگذاشتن توسعه کریدور شمال جنوب از طریق آذربایجان توسط ایران و جایگزینی مسیر شرقی این کریدور یعنی شرق دریای مازندران(روسیه – قزاقستان – ترکمنستان – اینچه برون) پیشنهاد مناسبی باشد. چرا که به نظر می رسد در این صورت چین، آذربایجان، ترکیه و کشورهای دیگر خود به دنبال جذب ایران در شبکه کریدوری خواهند بود. این هر دو شاید یکی از تاکتیک ها برای وادار کردن چین به توسعه شبکه کریدوری آسیای مرکزی به ایران باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رضا

    حالا ایران چرا دوست نداره این کریدورها از ارمنستان رد بشه دلیلش چیه

    • وطنم ایران

      بس کن نفوذی باکو ، به تو ربطی نداره

    • احمد

      عزیزم معلومه که ما می خواهیم این امتیاز بزرگ رو خودمون داشته باشیم نه ارمنستان .مسیر ترانزیتی بااین عظمت چرا ازخاک مارد نشه ازارمنستان رد بشه؟

  • ناشناس

    راهکار ارائه شده کمکی به ایران نمیکند.قزاقستان و ترکمنستان شرکای استراتژیک آذربایجان هستند.ضمنا انتقال مسیر شمال جنوب به شرق خزر تاثیری برای جذب چین در شرق به غرب ندارد

  • ناشناس

    تا دیر نشده سهم خواه باشیم و کریدور جنوب به شمال را راه اندازی کنید .‌ دنیا دنیای شعارنیست ..

  • محسن

    قرارداد ایجادمسیر ریلی با ارمنستان ولو با هزینه بالا باید زودتر امضا شود تا کریدور جعلی زنگزور را قطع کند

    • آرش

      فعلا در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری که به مردم وعده داده ایم بد عهدی کرده ایم با این وضع ایجاد مسیر ولو با هزینه بالا معنا و مفهومی نداره.

  • سعیدعبادی

    ایران بفکر کریدور و اقتصاد نیست بلکه بفکر مبارزه با تورانی گرایی هست .اما هرگز موفق نخواهدشد چون تورکهای ادربلیجانهای جنوبی هم بفکر اتحاد تورکهای جهان به همدیگر هستند

  • اردبیلی

    من ساکن اردبیل هستم.فقط در عجم چرا شما پایتخت نشینان فقط کریدور شمال و جنوب را می خواهید از جمهوری آذربایجان ببرید.الان این کریدور از ارمنستان است.کاری کنید که آذربایجان التماس شما را بکند .تا تبریز و جلفا هم قطار است.کاش خداوند متعال به شما عقل می داد.از ارمنستان به روسیه و هم به گرجستان راه قطار است

    • ناشناس

      تواردبیلی نیستی تبریزی هستی وگرنه ازخوداستان اردبیل حمایت میکردی نه ازاحداث کریدورهای متعددازآذربابجانشرقی

  • مریم

    اگه ایران در این ارتباط کوتاه بیاید واجازه دهد زنگزور به انجام برسد یعنی قرارداد ترکمانچای وحتی بدتر از ان ،چ.ون راه ارتباطی ای ان را به بن بیت کامل می کشد ؟
    ای شاحب رسانهمگه پ شکیان نگفت مارا آگاه کنید چراسکوت کردین این سکوت خیانت به ایران است به دیپلماسی ایرتن بگویید باید این راه از مرز وداخل ایران عبور کند

    • علی

      درواقع منظور شمااینه که ازارمنستان عبورنکند بلکه ازایران عبور کند .غرب وشرق هم همه میگن ازارمنستان عبور کند باید ارمنستان رو همچنان تحت فشار شدید بزاریم تا بگه من این شانس بینظیر رو که از بن بست دائمی نجاتم میده رو نخواستم .مسئله واقعا پیچیده هست.

  • ناشناس

    شمارا بخدا سکوت نکنید درارتباط با نگزور بگید باید از مرز وداخل ایران بگذرد اینجا که راحتر وامنتر است

  • هادی

    دولت با تمام دقت وقدرت ازفرصت وشرایطی که به نفع آینده کشوراست،انشالله استفاده کند.

  • احمد

    اسم این منطقه زنگه زور است و خاک آزربايجان است. ایشالله کریدور زنگه زور باز خواهد

  • یک مستمری بگیر

    هنوز باور ندارید که هیچ کشوری حاضر نیست با ایران مراوداتی داشته باشد مگر آنکه ایران سر کیسه را کاملا شل کند

  • ساوالان

    نفهم های ایرانشهری مگه ارمنستان راه اهن و قطار داره دلیلش هم وجود کوه ها و کوهستانی بودنش است زیاد اون مغز نداشته ات رو عذاب ندهید

    • خان اوغلان.خ.اهری اسمیر

      مسیر شمال جنوب از ارمنستان محال است به دلایل زیر؛۱. از مرز ایران تا نزدیکی ایروان بیش از ۴۰۰کیلومتر مسیر است که ۲۰۰کیلومتر آن دره باریک و جاده میان دو سوی آذربایجان است که در صورت تنش حتی با انداختن چند قطعه سنگ امنیت مسیر مختل می شود ۲.ارمنستان به سمت گرجستان یا داغستان در مسیر ترک ها و چچنی و اینگوشی ها به هیچ وجه امنیت پایدار نخواهد داشت بویژه آذربایجان و روسیه مخالف آن هستند مخصوصا روسیه از واگرایی داغستان بیم دارد.۳.بسیاری از محموله ها برای رسیدن به اروپا به تنگه های ساحل ترکیه وابستگی خواهند داشت که بدون همکاری و صلح ،ترانزیت امن آسان نخواهد بود مخصوصا با توجه به مانع تراشی های فرامرزی در زنگزور که فقط آسیب های راهبردی را تشدید خواهد کرد ...۴.ارمنستان خود می داند مسیر زنگزور ان کشور را از حاشیه به مرکز ارتباطی تبدیل می کند پس مخالفت های ایران فقط بهانه ای برای امتیاز گیری از آذربایجان هست والا اگر آذربایجان در اثر تشدید تنش با ایران به ارائه امتیاز حداکثری به ارمنستان در قبال اخذ امتیاز حداقلی قناعت کند ارمنستان ، آذربایجان را به ایران ترجیح خواهد داد چون منافع در حال تحو لش چنین ایجاب می کند والا به هر نحوی مسیر دیگری برای اتصال با آذربایجان و ترکیه واز طریق امتیاز متقابل برای وصل شدن دو سوی به خزر و اروپا جستجو خواهد کرد..متاسفانه در کشور عزیزمان ایران برخی با ترک هراسی مانع نفع متقابل می شوند و سیاست غرب را برای تنش های منطقه ای تسهیل کردند و کشور و مردم و جمهوری اسلامی را قربانی طرح های نادرست می کنند..کمی بصیرت.ازباب جهاد تبیین

  • حسن

    اسم خودتم گذاشتی کارشناس؟🤣🤣🤣

  • ناشناس

    اینکه مسوولین میگن راه ما به اروپا از ارمنستان قطع میشه در عجبم چون ارمنستان خودش دنبال راه میگرده که به اروپا وصل بشه تنها راهی که ارمنستان رو از بن بست نجات میده کریدور زنگه زور هست که حل شده است

  • نادر

    بهترین کریدور از چین و شمال افغانستان و ارمنستان و گرجستان و دریای سیاه است
    از اینطرف نیز عراق و سوریه و دریای مدیترانه
    هم ارتباط زمینی با چیم و هند
    هم تو دهنی به عده ای مزدور صدام علی اف داخلی و خارجی است
    کنترل شمال افغانستان برای ایران از نان شب واجب‌تر است که با تاجیکستان و آسیای میانه راه زمینی و ریلی پیدا می‌کند
    از جمهوری جعلی باکو هیچ چیزی بیرون نمیاد بجز شر
    در خوجالی اعلای محلی را کشتن و گردن ارامنه انداختند
    منطقه خودمختار قره باغ کوهستانی را تقدیمتان کردبد و به خاکش اضافه کرد
    چی گیر ایران آمد
    توطئه پان تورک و پان کورد و پان عرب و پان بلوچ و....پشت سرش صهیونیسم و تجزیه ایران است
    از عده ای بیسواد ندادن و مزدور اظهارات وطن پرستانه نداشته باشید

  • وطنم ایران

    به هیچ وجه نباید اجازه ایجاد این دالان تورانی ناتو را دهیم
    سایبری های باکو و علیف به شدت دارند تقلا می‌کنند برای گسترش پانترکیسم و نابودی ایران
    مواظب باشید ، برای ما نقشه های شومی دارند ...

    • ناشناس

      عزیزم مرز سی ساله ما با ارمنستان ازمسیر بسیار صعب العبور می گذرد راستش ۶۰ کیلومتر تونل لازم هست درداخل ارمنستان . اگه ممکنه ازمسیرهای ده ها برابر بهتر یعنی ترکیه وآدربایجان استفاده کنیم آخه قسم خوردیم ؟؟؟

    • احمد

      متاسفانه ریشه این مشکلات به صدسال پیش وانتقال قدرت ازترک ها به پهلویها توسط انگلیس وایجاد مفهومی به نام ترک ستیزی درایران عزیزبرمی گردد که درگوشت وخون عده ای از هموطنان فارسی زبان نفوذ کرده است تاجایی که هرکس با آدربایجان یاترکیه مشکل داشته باشد بلافاصله کمکش می کنند مثال زنده ارمنستانی که حتی درمساجد مناطق اشغالی خوک نگهداری می کرد.

  • ایران پاد ، اسلام زنده باد

    باسلام مجدد
    دوستی گفته مگر ارمنستان ریل و راه آهن داره که ما تلاش برای امتیاز گیری از زنگزور و‌مرز مشترک با ارمنستان و ارتباط با اروپا داریم ،،
    خوب عزیز من این مسیر بسیار کوتاه است ،و کوهایش هم از کوهستانهای زاگرس ما بدتر نیستند.... راه آهنهای ما از زاگرس گذشته از البرز گذشته دریای جنوب را به دریای شمال وصل کرده ....در لرستان . خوزستان و کردستان و کرمانشاه و تهران و مرکزی . مازندران و گیلان و هم اکنون مسیر های جدید چهارمحال بختیاری و فارس و بوشهر و هرمزگان و ....در دین اقدام و همگی کوهیتانی هستند ....
    من معتقدم اقدام به احداث راه آهن در منطقه ارمنستان با استفاده از تونل ها و با خرج هزینه زیاد ارزش داره که جلوی قطع رابطه زمینی خود با اروپا و .... را از دست بدهیم و خود را در حلقه محاصره تورانی ،مغولی در آن بست فرار بدهیم .... اگر رنگ زور را می خواهند ،برای خودشان ولی قبلش از غرب نخجوان به همین میزان خاک به ما بدهند تا وصل به ارمنستان بشویم ،بعد هر غلطی می کنند بکنند ....

  • رامین صفایی

    هرگز مطالبی که تین نیوز می نویسد را جدی
    نگیرید . کسی به این اراجیف توجه نمیکند .

  • ناشناس

  • ناشناس

    چند دهه از بازی های منطقه ای خار ج شدید ..

  • ترکمن ایرانی

    یاد اون زمانی میفتم که ترکمنستانی ها به ایران پیشنهاد دادن برای پمپاژ گاز از ایران کمک خواستن و در اون موقع ارتباط خوبی با آذربایجان نداشتن و مام مثل همیشه فرصت ها رو از دست دادیم متاسفانه و با مشارکت میتونستیم پنجاه درصد گاز اونها رو صاحب بشیم چون به ما نزدیکتر بودن و الان سر خوردن رفتن سمت ترکیه و آذربایجان من موندم گناه ما مردم چیه این وسط که تاوان ندانم کاری های مسعولان رو باید بدیم و سفره هامون روز به روز کوچیکتر میشه

  • نا اشنا

    فقط همین کریدوررشرق و غربرهست ،مثلا از بندر فاو تا مرسی ترکیهدبهتر نیست ،یا بندر فاو ،ترکیه گرجستان و دریای سیاه یا مدیترانه ،،نمیدونم چرا فکر می‌کنید بهترین کریدور جهان حتما باید از ایران بگذرد ،یا بهترین نفت جهان ایران هست ،،همه کشورهای جهان برای خود موقعیت های ژئو پوتین دارند و نقاط استراتژیک دارند ،،پس این ادعای تو خالی و بلند پروازی بی دلیل رو کنار بگذاریم و مانند بقیه کشورهای جهان به فکر آبادانی کشور و خود باشیم .دلایل بی منطق ،بزرگ نمایی خود و ادعاهای بی منطق باعث سقوطمان شده و می‌شود.

  • علی

    هیچ کس تمایلی ندارد که دالان از خاک ایران باشد چون ایران هر لحظه امکان دارد با انسداد مسیرها به بقیه کشورها فشار سیاسی و یا نظامی وارد آورد..مثلا اولین قطار ترانزیتی ترکیه افغانستان در ایران تا الان توقیف شده و یا بعضی از کالاها که از گمرک ایران به بقیه کشورهای قفقاز بارگیری می‌شود همیشه در خطر توقیف و یا دیرکردهای غیر مجاز هست..با این حساب دولت ارمنستان هم بیشتر میخواد با کشورهایی همچون ترکیه و آزربایجان شریک تجاری شود تا ایران..حال چه ایران بخواد چه نخواد ارمنستان با ترکیه خواهد شد همانگونه که فرانسه در مقابل آزربایجان کم آورد آمریکا کم آورد بخاطر حفظ منافعشان در قفقاز بایستی با در زمین تورکها بازی کنند..حالا ایران چرا کاسه داغتراز آش شده نمیدانم

  • احمد

    ماباید بلافاصله ارمنستان رو رها کرده با هم کیشان وهم خونهای خود درآذربایجان وترکیه متحد شویم ومسایل منطقه رو با دوستی واتحاد وبرادری با قدرتهای منطقه به نفع خودمان حل کنیم .

  • علی پوراحمد

    بدون ایران در این منطقه هیچ کاری انجام نخواهد شد .

  • علی پوراحمد

    من به عنوان یک آذری و تبریزی میگم که سرزمینهایی که قبلا‌ متعلق به ایران بودند الان می‌خوان برای ایران تکلیف معین کنند و این بزرگواری ایران بوده که تا به حال به کارهای غیر قانونی اینها کاری نداشته .‌‌چه ایران از راههای ارمنستان استفاده کند و چه نکند به ایران مربوط است وضعیت این مرز نه به ترکیه توهمی و جمهوری باکو که نام آذربایجان را دزدیده . ترکیه در توهم دولت عثمانی به سر میبرد و از زمان آتاترک که رضا شاه را گیج کردند و کوههای آرارات را از او گرفتند و ایران سربازها و نظامی‌های خود را از کوههای آرارات بیرون آورد و راه داد به ترکیه برای حضور در قفقاز . حتی در جمهوری اسلامی هم دولت‌هایی که از روی نادانی از اهمیت این منطقه غافل بودند مثل دولت هاشمی که خیانتش آشکار است در مورد این مسئله و دولت روحانی که باعث شد مشکل تا به اینجا جلو بیاید و اینکه بشینی و کاری صورت بگیرد بعد بیایی بخواهی آن را درست کنی میشود چیزی مثل هشت سال جنگ بین ایران و عراق . اصلا ما هیچ ترددی از ارمنستان نداریم و نخواهیم داشت ولی اجازه نمی‌دهیم تغییراتی در این منطقه صورت بگیرد . اگر تغییری هم بخواهد صورت بگیرد این ایران است که این تغییرات را ایجاد میکند . پس مدام وز وز نکنید .

  • بهنام

    واقعا شرم و لعنت به شما ک در جهت پیشبرد اهداف امریکا و غرب توی ایران سم پاشی و دروغ پراکنی میکنید
    تین نیوز چرا سعی میکنین پروژه ای اقتصاد و امنیت اوری مثل این رو ک ۲۳ سال با نفوذ امریکا عقب افتاده ،شماها بازم دارین همون درخواست امریکا برای غیر مفید بودن این پروژه دروغ و خیانت به این مردم
    میگید.....، لعنت و شرم ننگ بر کل تیم تین نیوز خائن

  • احمد

    پس از سی ودو سال بایکوت خبری قفقاز توسط رسانه های ما امروز بیشترین خبر از این منطقه هست. جالب نیست؟

  • ناشناس

    مهم نیست

  • احمد

    مقاله بسیار دقیق ومنصفانه بودعالی

  • ناشناس

    کریدورزگزور به نفع همه است

  • محمد

    در تمام این سی وچند سال از فروپاشی شوروی در کشور ما فرصت سوزی شده به جای فرافکنی وبزرگ کردن مسائل غیر مرتبط با کشور ما باید ما زیر ساخت‌های موجود جاده ای وراه آهن را بروز وتوسعه می‌دادیم این امتیاز بزرگی برای ایران بود که در بهترین جای ممکن واقع شده وحالا همسایگان ما در عراق وعربستان می‌خواهند ما را دور بزنند وکریدورهای دیگری در منطقه ایجاد شود ما فقط روی قفقاز زوم کرده واز مسائلی که در اطراف ما می‌گذرد را نادیده میگیریم ما اگر بستر وسرمایه گذاری لازم در بحث ترانزیت زمینی را بکنیم بهترین وامن راه گذر از ایران است ما آنقدر مسائل را پیچیده وبا اجماع جهانی در افتادیم که حتی دالان هوایی را هم داریم از دست می‌دهیم واین یعنی دیگران از فرصت بوجود آمده در ناکارآمدی سیاست خارجی ما بهترین استفاده ها را می‌کنند ما به جای بزرگ کردن زنگزور سریعا گذرگاه آراز که از خاک ایران می‌گذرد وبا آذربایجان نیز بحثش تمام شده را آماده بکنیم مشگلات پیچیده قفقاز ومداخله نیروهای فرامنطقه ای به این زودی‌ها حل نخواهد شد واین بدین معناست ما باید سریعا زیر ساخت‌ها را آماده بکنیم واینقدر خود را در تنگنا نبینیم که ایران پل بین شمال وجنوب وشرق وغرب است چرا راه آهن رشت آستارا را اینقدر طول می‌دهیم واما های دیگر .آقایانی که نظر می‌دهند بدانند که سوای مشگلات که در داخل ویا اختلافاتی هم داریم منافع همه ما در گرو پروژهای اینچنینی است که مستقیم ویا غیر مستقیم با همه ما در ارتباط است وباید در گفتار ونوشته از منافع ملی خودمان دفاع بکنیم وعاقلانه فکر بکنیم واز حرفهای سطحی وغیر مسئولانه بپرهیزیم

  • ناشناس

    باید جمهوری جعلی باکو رو پس بگیریم تا دهن همه بسته شه

  • Goli

    این نفوذی های علیف را بچسبید، تو تمام اقشار هم هستن، سیاستمدارهستن، استاد دانشگاه هست در بین شان، دانشجو هست، قول یه بورس از ترکیه و باکو گرفتن حاضرن خیانت کنند به کشورشان، این جماعت حاضرن آذربایجان ایران به فلاکت بکشه و از درآمد ترانزیت حذف بشه ولی علیف و اردوغان کامروا بشوند.