◄ انقلاب در حملونقل مسافر
تیننیوز| هفته دولت به همان میزان که شورونشاط و افتتاح و اخبار خوش به همراه دارد، آبستن نوعی مسئولیت اجتماعی بهویژه برای رسانهها نیز هست، اولین هفته شهریور را نمیتوان بهسادگی از نظر گذراند و به تعدادی خبر بهرهبرداری از پروژههای مختلف خیال آسوده کرد، چراکه این ایام نمادی از زندگی و فعالیت مسئولین راستین و شهید کشورمان است.
به گزارش تیننیوز، هفته دولت هفته به نمایش گذاشتن است، نمایش دادن مسئولیتها و بیقیدیها، هفته نقد است و انتقاد، هفته پرسش است هفته دولت، پرسش از مسئولین که اعتماد ملت را چگونه و در چه راهی صرف کردند؟
پایگاه اطلاعرسانی تیننیوز که تنها پایگاه تخصصی حملونقل در کشور است نیز از ماهیت چنین ایامی بهخوبی آگاهی دارد و در راستای انجام وظایف خود، بهعنوان نماینده بخشی از جامعه، نشستی را با مسئولین راهداری کشور برگزار کرد و در آن به پرسش و پاسخ با این مسئولین محترم پرداخت و گزارشی از فعالیتهای این سازمان در سالی که گذشت مطالبه کرد.
در کشوری که بیشترین حملونقل در آن از طریق جاده و اتوبوس صورت میگیرد نداشتن قوانین و دستورالعملهای لازم اسفبار است و لزوم وجود چنین قوانینی بر هیچکس پوشیده نیست، در همین خصوص و بهطورکلی در رابطه با اقدامات انجامشده در بخش حملونقل مسافر گفتگویی داشتیم با داود کشاورزیان، ریاست سازمان راهداری و حملونقل جادهای و معاون وزیر راه و شهرسازی که جزئیات آن به شرح زیر است؛
راهداری در بخش حملونقل، بیشتر سیاستگذار است
سازمان راهداری دارای دو بخش اصلی است، که این دو راهداری و حملونقل جادهای هستند، ما و همکاران ما در بخش حملونقل جادهای بیشتر سیاستگذار هستیم و عملیات اجرایی در بخش خصوصی برگزار میشود چه در بخش مسافر و چه بخش کالا، همچنین در بخشهای داخلی و بینالمللی همگی توسط بخش خصوصی مرحله اجرا را پشت سر میگذارد و ما فقط سیاستگذاران این حوزه هستیم.
طبعاً تمامی دولتها بخشی را برای سیاستگذاری و تنظیم روابط چه در بعد داخلی و چه در بعد بینالمللی دارند و همانطور که مستحضر هستید این کار در مواردی به سازمان راهداری واگذارشده است، عمده کاری که ما در بخش حملونقل در دو تا سه سال گذشته داشتیم، مرور دستورالعملها و ضوابط بود، اینکه چه آئیننامهها و دستوراتی داریم و چه آئیننامههایی باید باشد، این دستورالعملها محدود به یک حوزه نبود و در همه بخشهای حمل مسافر و کالا و غیره موردبررسی قرار گرفت که در برخی از این موارد به جمعبندی رسیدیم و در بعضی از موارد کماکان در حال بررسی و مطالعه
هستیم.
البته اعتقاد ما هرگز بر این نبود که با آمدن یک رئیس جدید باید تمام دستورالعملها و آئیننامههای سابق لغو بشود و شرایط بهکلی تغییر کند و البته که بنده اعتراف میکنم تخصص بسیار بالایی به شکل تخصصی در بخش حملونقل نداشتم و نیت ما این بود که مدتی را به آشنایی بیشتر و بررسی و مطالعه بگذرانیم اما در حال حاضر که در خدمت شما هستم، میتوانم بگویم بهاندازه کافی با دوستان و همکاران گفتگو و بررسی داشتهایم و قوانین و ضوابط و آئیننامهها را بهخوبی رصد کردهایم و تلاش میکنیم، در مدت باقیمانده بتوانیم به یک جمعبندی کامل و قطعی نسبت به
دستورالعملها برسیم.
در بخش حملونقل مسافر، تغییرات اساسی به وجود آوردیم
در بخش مسافر اخیراً ما آئیننامه تأسیس شرکتهای حملونقل را لغو و آئیننامه جدیدی ابلاغ کردیم، برداشت و تصور ما این است که این آئیننامه نسبت به آئیننامههای موجود یک تحول اساسی محسوب میشود، البته ما در دو سال گذشته بخشنامههایی را بهصورت موردی ارائه کرده بودیم، اما به اعتقاد بنده نمیتوانیم آنها را بهعنوان یک تحول جدی و اساسی در نظر بگیریم، مثلاً برای تأسیس شرکت قبل از حضور ما ضوابطی تعریفشده بود مبنی بر اینکه مؤسس چه میزان زمین باید داشته باشد یا چه تعداد ماشین، که ما در مواردی این ضوابط را تغییر دادیم اما این تغییرات
موردی است و اهمیت آنچنان بالایی ندارد.
مجموعه بررسیهایی که ما در این بخش به کمک همکاران گرامی انجام دادیم، منجر به تصویب یک دستورالعمل جدیدی شده است که به اعتقاد بنده، میتواند آینده متفاوتی برای حملونقل مسافر رقم بزند هرچند که در مرحله اجرا با سختیهایی مواجه خواهیم شد، بخش حملونقل مسافر ازنظر ما دیگر رشد کمی نخواهد داشت، بلکه ما سالانه شاهد کاهش تعداد مسافران در بخش حملونقل بینشهری هستیم، علت این مسئله هم حضور گسترده خودروهای شخصی در کشور است و طبیعی است که مردم خودروی شخصی تهیه کنند و مسافرتها را با خودروهای شخصی انجام بدهند.
حملونقل مسافر رشد کمی نخواهد داشت
البته نمیتوانیم در این مورد قضاوتی داشته باشیم، چراکه در زندگی شخصی ما مسئولین به مردم توصیه میکنیم از خودروی شخصی استفاده نکنند و با وسایل نقلیه عمومی تردد کنند، حالا اگر بگوییم در مسافرتها هم از خودروی شخصی استفاده نکنید، اساساً این سؤال به ذهن متبادر میشود که خودروی شخصی را در چه جاهایی میشود استفاده کرد؟ لذا اعتقاد ما این است که حملونقل مسافر از این بیشتر رشد کمی نخواهد کرد .
به همین دلیل هدفگذاری ما در بخش مسافر توسعه کیفی است و به این نتیجه رسیدیم که در بخش حملونقل مسافر احتیاج به برند سازی داریم، یعنی ایجاد و حمایت شرکتهایی که بتوانند بخشی از وظایف دولت را در این حوزه بر عهده بگیرند، در شرایط فعلی دولت موظف است که بر عملکرد شرکتها نظارت داشته باشد، اما زمانی که برندهای صاحبنام ایجاد شوند، صاحبان آن برند برای اینکه بتوانند جایگاه خود را حفظ بکنند، قطعاً این وظیفه نظارتی را به شکل مطلوب اجرا خواهند کرد.