واکنش قرارگاه خاتم به عدم حضور در مناقصه آزادراه تهران - شمال
تیننیوز| هنوز هم تكلیف قطعه دوم و سوم آزادراه تهران-شمال مشخص نیست. از روزی كه نماینده بنیاد مستضعفان با نماینده وزارت راه در سال 92، اختلافنظر پیدا كردند و آنگونه که فارس منتشر کرده بود، با دستور رئیس دولت قبل، این پروژه به قرارگاه خاتمالانبیا واگذار شد، هنوز هم قرارداد یا تفاهمنامهای میان قرارگاه و وزارت راهوشهرسازی منعقد نشده است.
حالا كه بناست واگذاری قطعه دوم این آزادراه به مناقصهای عمومی گذاشته شود، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال از حضورنیافتن قرارگاه خاتمالانبیا در این پروژه خبر میدهد. خبری كه البته سردار عبدالهی، فرمانده این قرارگاه آن را رد میكند. به گفته سردار عبدالهی، آنها خبری از این مناقصه نداشتند و اگر رایزنیها برای تمدید زمان حضور قرارگاه به نتیجه برسد، آنها قطعا در این مناقصه حضور خواهند یافت. این اظهارنظر از سوی فرمانده قرارگاه در حالی مطرح میشود كه این مناقصه بهصورت عمومی اعلام رسمی شده بود و به گفته مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال، پاکت قیمت شرکتکنندگان تا چند روز دیگر باز میشود، اما خبری از حضور قرارگاه خاتمالانبیا در آن نیست.
حالا كه بناست واگذاری قطعه دوم این آزادراه به مناقصهای عمومی گذاشته شود، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال از حضورنیافتن قرارگاه خاتمالانبیا در این پروژه خبر میدهد. خبری كه البته سردار عبدالهی، فرمانده این قرارگاه آن را رد میكند. به گفته سردار عبدالهی، آنها خبری از این مناقصه نداشتند و اگر رایزنیها برای تمدید زمان حضور قرارگاه به نتیجه برسد، آنها قطعا در این مناقصه حضور خواهند یافت. این اظهارنظر از سوی فرمانده قرارگاه در حالی مطرح میشود كه این مناقصه بهصورت عمومی اعلام رسمی شده بود و به گفته مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال، پاکت قیمت شرکتکنندگان تا چند روز دیگر باز میشود، اما خبری از حضور قرارگاه خاتمالانبیا در آن نیست.
چینیها خواهند رفت
مهران اعتمادی با اشاره پروژه آزادراه تهران- شمال درباره وضعیت قرارداد با پیمانکار چینی در قطعه یک آزادراه تهران- شمال میگوید: «چینیها تا به امروز نزدیک به 90 درصد قرارداد را اجرائی کردهاند و تا پایان سال قرارداد با چینیها به اتمام میرسد و همزمان با افتتاح قطعه یک، چینیها هم از این پروژه خارج میشوند». به گفته او، پیشرفت فیزیکی منطقه یک این آزادراه به 70 درصد رسیده است و بهار 96 این قطعه افتتاح میشود. مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال همچنین درباره وضعیت قطعه دو آزادراه تهران- شمال میگوید: «تصمیمی که برای واگذاری منطقه دو گرفته شد این بود که مناقصهای برای واگذاری این قطعه به پیمانکاران برگزار شود که اخیرا این مناقصه برگزار شد». اعتمادی میافزاید: «منطقه دو به چهار قطعه تقسیم شده است که برای واگذاری این چهار قطعه مناقصه برگزار شده است که پاکت الف و ب پیمانکاران که ارزیابی فنی شرکتکنندگان است، باز شده. پاکت ج یا همان قیمت، اوایل ماه آینده باز میشود و پیمانکاران برنده مناقصه هم اواسط آبان معرفی خواهند شد».وی با بیان اینکه در این مناقصه پیمانکاران خارجی هم حضور دارند، اما بهطور قطع اولویت با شرکتهای ایرانی است، ادامه میدهد: «قیمت فاینانس ریالی است».
قرارگاه خاتمالانبیا در مناقصه شركت نكرد
اعتمادی درباره حضور خاتمالانبیا در این مناقصه میگوید: «تا جایی که اطلاع دارم شرکتی به نمایندگی از قرارگاه خاتمالانبیا در این مناقصه شرکت نکرده است». وی همچنین میافزاید: «فرمول این واگذاری به این صورت است که 20 درصد از هزینهها به صورت نقد تأمین میشود و 50 درصد زمین و 30 درصد هم اوراق خواهد بود».
سردار عبدالهی: از مناقصه بیاطلاعیم
این گفته اعتمادی در حالی است كه سردار عبدالله عبدالهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا، در گفتوگو با «شرق» با بیان اینكه درباره این مناقصه اطلاعی ندارد، میگوید: «این پروژه در دولت قبل به قرارگاه ابلاغ شده بود و اگر در این دولت، مسئولان همراهی میكردند این پروژه اكنون درصد پیشرفت بسیار بالایی داشت، اما این همكاری انجام نگرفت». سردار عبدالهی با اشاره به روند مذاكراتی كه با وزارت راه داشتند میافزاید: «چهار بار در جلسات مستقیم با وزیر راه اعلام كردیم اتمام این پروژهها تبدیل به آرزویی برای مردم شده است و اگر همراهی كنید آمادگی داریم تا سقف 50درصد هم سرمایهگذاری كنیم تا این كار را پیش ببریم. جلسه دیگری نیز با ستاد اجرائی فرمان امام (ره) داشتیم، اما آن هم نتیجهای دربر نداشت».
محكم پای این كار هستیم
او در واكنش به این مسئله كه مدیرعامل شركت آزادراه تهران-شمال اعلام كرده قرارگاه در این مناقصه شركت نكرده است، به ضرسقاطع پاسخ میدهد: «اشتباه میكنند. ما محكم پای این كار هستیم و اعلام كردیم آمادگی داریم این پروژه را به اتمام برسانیم. اكنون فراخوان را ندیدهایم، اگر ببینیم قطعا شركت میكنیم». به گفته سردار عبدالهی، این مسئله را پیگیری خواهیم كرد و اگر فرصتی برای شركت در این مناقصه باشد، قطعا شركت میكنیم یا درخواست میكنیم زمان مناقصه را تمدید كنند تا حضور پیدا كنیم.این فرمانده سپاه با رد مذاكره بر سر 40درصد سرمایهگذاری از سوی قرارگاه خاتمالانبیا میافزاید: «قرارگاه آمادگی برای سرمایهگذاری 50درصدی را در دو قطعه دو و سه آزادراه تهران-شمال دارد و به وزیر هم اعلام كردیم، اما نپذیرفتند. قرارگاه هماكنون با سرمایهگذاری 70درصدی در آزادراه كمربندی جنوبی تهران و حرم تا حرم حضور دارد».این گفته در حالی مطرح میشود كه سردار عبدالهی همین چند ماه پیش در گفتوگو با خبرگزاری فارس متعلق به سپاه، بر سرمایهگذاری 40درصدی در صورت حضور در این پروژه تأکید كرده بود.
مخالف روش مذاكره و ترك تشریفات هستیم
فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا همچنین با رد قاطع تمایل این قرارگاه بر مذاكره به جای مناقصه میگوید: «قرارگاه خاتم، مخالف روش مذاكره و ترك تشریفات است. خواست مسئولان هرچه باشد (ترك تشریفات، مناقصه محدود یا مناقصه عمومی) قرارگاه خاتم برای آن آمادگی دارد». با وجود این اظهارنظر از سوی فرمانده قرارگاه، آنگونه كه مسئولان پیشین بخش مربوطه در وزارت راه میگویند، سردار عبدالهی خود بارها بر مذاكره با این وزارتخانه تأکید كرده بود.به گفته یك منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازی: در وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه رسیدیم كه برای قطعه دوم آزادراه تهران- شمال فراخوان مناقصه عمومی بدهیم و در فراخوان هم شرایط را اعلام كنیم و هر شركتی که تمایل داشت آن را به انجام برساند، حضور پیدا كند. به گفته این مقام مسئول، در همین رابطه با قرارگاه خاتمالانبیا مذاكراتی داشتیم كه قرارگاه اعلام كرد بیش از 40درصد در این پروژه سرمایهگذاری نمیكند. بر همین اساس هم بود كه بر سرمایهگذاری 40درصدی در این مناقصه تأکید شد.
قرارگاه بر مذاكره بهجای مناقصه تأکید داشت
آنگونه كه این مقام آگاه خبر میدهد: «مسئولان قرارگاه خاتمالانبیا تأکید بر سر روش مذاكره داشتند تا توافقات به این نحو انجام گیرد و حتی از برگزاری مناقصه ناراضی بودند. آنها تأکید داشتند چون در دولت قبل دستور رئیسجمهور بر واگذاری این پروژه به قرارگاه بود، اكنون هم باید این پروژه به قرارگاه واگذار شود، این در حالی بود كه به دستور وزیر راه و شهرسازی، روش مذاكره در هیچ پروژهای دیگر پذیرفته نیست و باید برای تمامی پروژهها، مناقصه عمومی برگزار میكردیم». این مقام مسئول در پاسخ به اینكه علت مخالفت قرارگاه خاتمالانبیا در این رابطه چه بود، میگوید: «مناقصه نوعی رقابت است و هیچ تضمینی ندارد که حتما برنده شوید. باید قیمت مناسبی ارائه دهید تا برنده شوید، اما در مذاكره قیمتی میدهید و در نهایت با كمی چانهزنی قیمت مدنظر با كمی تغییر پذیرفته میشود و در نهایت برنده، فرد مذاكرهكننده است. اكنون هم شركتهای بخش خصوصی كه در حوزه راهسازی قدمتی بیش از صد سال دارند، توانایی لازم را در پروژههای راهسازی دارند و میتوانند با قرارگاه خاتمالانبیا رقابت كنند. با حضورنداشتن قرارگاه در این مناقصه، 14 تا 15 شركت از سوی بخش خصوصی در مناقصه قطعه دوم آزادراه تهران-شمال شركت كردند».
مذاكره با یك شرط
این منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازی در واكنش به رد خواسته برگزاری مذاكره از سوی قرارگاه خاتمالانبیا، میگوید: «مگر میشود مناقصهای به شكل عمومی برگزار شود، اما قرارگاه بهعنوان پیمانكار از آن بیخبر باشد؟ سردار عبدالهی خود اعلام كرده بودند كه با هم مذاكره كنیم. در همان مذاكرات نیز به آنها اعلام كرده بودیم فقط درصورتی كه آنها 70درصد سرمایهگذاری در این پروژه داشته باشند روش مذاكره را خواهیم پذیرفت، زیرا قرارگاه همین الان نیز در دو پروژه حرم تا حرم و كمربندی جنوب تهران با سرمایهگذاری 70درصدی حضور دارد».
مهران اعتمادی با اشاره پروژه آزادراه تهران- شمال درباره وضعیت قرارداد با پیمانکار چینی در قطعه یک آزادراه تهران- شمال میگوید: «چینیها تا به امروز نزدیک به 90 درصد قرارداد را اجرائی کردهاند و تا پایان سال قرارداد با چینیها به اتمام میرسد و همزمان با افتتاح قطعه یک، چینیها هم از این پروژه خارج میشوند». به گفته او، پیشرفت فیزیکی منطقه یک این آزادراه به 70 درصد رسیده است و بهار 96 این قطعه افتتاح میشود. مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال همچنین درباره وضعیت قطعه دو آزادراه تهران- شمال میگوید: «تصمیمی که برای واگذاری منطقه دو گرفته شد این بود که مناقصهای برای واگذاری این قطعه به پیمانکاران برگزار شود که اخیرا این مناقصه برگزار شد». اعتمادی میافزاید: «منطقه دو به چهار قطعه تقسیم شده است که برای واگذاری این چهار قطعه مناقصه برگزار شده است که پاکت الف و ب پیمانکاران که ارزیابی فنی شرکتکنندگان است، باز شده. پاکت ج یا همان قیمت، اوایل ماه آینده باز میشود و پیمانکاران برنده مناقصه هم اواسط آبان معرفی خواهند شد».وی با بیان اینکه در این مناقصه پیمانکاران خارجی هم حضور دارند، اما بهطور قطع اولویت با شرکتهای ایرانی است، ادامه میدهد: «قیمت فاینانس ریالی است».
قرارگاه خاتمالانبیا در مناقصه شركت نكرد
اعتمادی درباره حضور خاتمالانبیا در این مناقصه میگوید: «تا جایی که اطلاع دارم شرکتی به نمایندگی از قرارگاه خاتمالانبیا در این مناقصه شرکت نکرده است». وی همچنین میافزاید: «فرمول این واگذاری به این صورت است که 20 درصد از هزینهها به صورت نقد تأمین میشود و 50 درصد زمین و 30 درصد هم اوراق خواهد بود».
سردار عبدالهی: از مناقصه بیاطلاعیم
این گفته اعتمادی در حالی است كه سردار عبدالله عبدالهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا، در گفتوگو با «شرق» با بیان اینكه درباره این مناقصه اطلاعی ندارد، میگوید: «این پروژه در دولت قبل به قرارگاه ابلاغ شده بود و اگر در این دولت، مسئولان همراهی میكردند این پروژه اكنون درصد پیشرفت بسیار بالایی داشت، اما این همكاری انجام نگرفت». سردار عبدالهی با اشاره به روند مذاكراتی كه با وزارت راه داشتند میافزاید: «چهار بار در جلسات مستقیم با وزیر راه اعلام كردیم اتمام این پروژهها تبدیل به آرزویی برای مردم شده است و اگر همراهی كنید آمادگی داریم تا سقف 50درصد هم سرمایهگذاری كنیم تا این كار را پیش ببریم. جلسه دیگری نیز با ستاد اجرائی فرمان امام (ره) داشتیم، اما آن هم نتیجهای دربر نداشت».
محكم پای این كار هستیم
او در واكنش به این مسئله كه مدیرعامل شركت آزادراه تهران-شمال اعلام كرده قرارگاه در این مناقصه شركت نكرده است، به ضرسقاطع پاسخ میدهد: «اشتباه میكنند. ما محكم پای این كار هستیم و اعلام كردیم آمادگی داریم این پروژه را به اتمام برسانیم. اكنون فراخوان را ندیدهایم، اگر ببینیم قطعا شركت میكنیم». به گفته سردار عبدالهی، این مسئله را پیگیری خواهیم كرد و اگر فرصتی برای شركت در این مناقصه باشد، قطعا شركت میكنیم یا درخواست میكنیم زمان مناقصه را تمدید كنند تا حضور پیدا كنیم.این فرمانده سپاه با رد مذاكره بر سر 40درصد سرمایهگذاری از سوی قرارگاه خاتمالانبیا میافزاید: «قرارگاه آمادگی برای سرمایهگذاری 50درصدی را در دو قطعه دو و سه آزادراه تهران-شمال دارد و به وزیر هم اعلام كردیم، اما نپذیرفتند. قرارگاه هماكنون با سرمایهگذاری 70درصدی در آزادراه كمربندی جنوبی تهران و حرم تا حرم حضور دارد».این گفته در حالی مطرح میشود كه سردار عبدالهی همین چند ماه پیش در گفتوگو با خبرگزاری فارس متعلق به سپاه، بر سرمایهگذاری 40درصدی در صورت حضور در این پروژه تأکید كرده بود.
مخالف روش مذاكره و ترك تشریفات هستیم
فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا همچنین با رد قاطع تمایل این قرارگاه بر مذاكره به جای مناقصه میگوید: «قرارگاه خاتم، مخالف روش مذاكره و ترك تشریفات است. خواست مسئولان هرچه باشد (ترك تشریفات، مناقصه محدود یا مناقصه عمومی) قرارگاه خاتم برای آن آمادگی دارد». با وجود این اظهارنظر از سوی فرمانده قرارگاه، آنگونه كه مسئولان پیشین بخش مربوطه در وزارت راه میگویند، سردار عبدالهی خود بارها بر مذاكره با این وزارتخانه تأکید كرده بود.به گفته یك منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازی: در وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه رسیدیم كه برای قطعه دوم آزادراه تهران- شمال فراخوان مناقصه عمومی بدهیم و در فراخوان هم شرایط را اعلام كنیم و هر شركتی که تمایل داشت آن را به انجام برساند، حضور پیدا كند. به گفته این مقام مسئول، در همین رابطه با قرارگاه خاتمالانبیا مذاكراتی داشتیم كه قرارگاه اعلام كرد بیش از 40درصد در این پروژه سرمایهگذاری نمیكند. بر همین اساس هم بود كه بر سرمایهگذاری 40درصدی در این مناقصه تأکید شد.
قرارگاه بر مذاكره بهجای مناقصه تأکید داشت
آنگونه كه این مقام آگاه خبر میدهد: «مسئولان قرارگاه خاتمالانبیا تأکید بر سر روش مذاكره داشتند تا توافقات به این نحو انجام گیرد و حتی از برگزاری مناقصه ناراضی بودند. آنها تأکید داشتند چون در دولت قبل دستور رئیسجمهور بر واگذاری این پروژه به قرارگاه بود، اكنون هم باید این پروژه به قرارگاه واگذار شود، این در حالی بود كه به دستور وزیر راه و شهرسازی، روش مذاكره در هیچ پروژهای دیگر پذیرفته نیست و باید برای تمامی پروژهها، مناقصه عمومی برگزار میكردیم». این مقام مسئول در پاسخ به اینكه علت مخالفت قرارگاه خاتمالانبیا در این رابطه چه بود، میگوید: «مناقصه نوعی رقابت است و هیچ تضمینی ندارد که حتما برنده شوید. باید قیمت مناسبی ارائه دهید تا برنده شوید، اما در مذاكره قیمتی میدهید و در نهایت با كمی چانهزنی قیمت مدنظر با كمی تغییر پذیرفته میشود و در نهایت برنده، فرد مذاكرهكننده است. اكنون هم شركتهای بخش خصوصی كه در حوزه راهسازی قدمتی بیش از صد سال دارند، توانایی لازم را در پروژههای راهسازی دارند و میتوانند با قرارگاه خاتمالانبیا رقابت كنند. با حضورنداشتن قرارگاه در این مناقصه، 14 تا 15 شركت از سوی بخش خصوصی در مناقصه قطعه دوم آزادراه تهران-شمال شركت كردند».
مذاكره با یك شرط
این منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازی در واكنش به رد خواسته برگزاری مذاكره از سوی قرارگاه خاتمالانبیا، میگوید: «مگر میشود مناقصهای به شكل عمومی برگزار شود، اما قرارگاه بهعنوان پیمانكار از آن بیخبر باشد؟ سردار عبدالهی خود اعلام كرده بودند كه با هم مذاكره كنیم. در همان مذاكرات نیز به آنها اعلام كرده بودیم فقط درصورتی كه آنها 70درصد سرمایهگذاری در این پروژه داشته باشند روش مذاكره را خواهیم پذیرفت، زیرا قرارگاه همین الان نیز در دو پروژه حرم تا حرم و كمربندی جنوب تهران با سرمایهگذاری 70درصدی حضور دارد».