آغاز عملیلات اجرایی آییننامه و دستورالعمل جدید معاینه فنی خودروهای سنگین
تیننیوز| مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حملونقل جادهای از آغاز فاز عملیاتی و اجرای آییننامه و دستورالعمل جدید نحوه انجام معاینه فنی و صدور برگ معاینه فنی خودروهای سنگین خبر داد و گفت: از ویژگیهای برجسته این دستورالعمل در مقایسه با ضوابط پیشین آن (ابلاغی سال ۱۳۸۴) ساختاربندی سرفصلها و موضوعات در هشت بخش مجزا به انضمام پیوستهای فنی تفصیلی و چك لیستهای مربوط است كه امكان بهرهبرداری از آن را بهصورت دستهبندیشده فراهم مینماید.
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، جواد هدایتی مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیك با اعلام این خبر اظهار داشت: با تصویب نسخه جدید آییننامه نحوه انجام معاینه فنی و صدور برگ معاینه فنی توسط هیئتوزیران در دیماه سال ۹۳ ظرفیتهای جدیدی متناسب با تجارب مكتسبه و هماهنگ با پیشرفت فنّاوری ایجاد شد تا با گذر از وضعیت آییننامه قبلی كه بیش از یك دهه از عمر آن میگذشت، امكان مدیریت و توسعه و نظارت كاملتری بر عملكرد مراكز معاینه فنی و ارتقای سطح كیفی گواهیهای معاینه فنی صادره فراهم گردد.
وی افزود: بهمنظور تدوین دستورالعمل اجرایی این آییننامه كه متضمن جزئیات مربوط به كلیه مراحل احداث، راهاندازی، صدور، تمدید و ابطال مجوز مراكز معاینه فنی و نحوه نظارت بر عملكرد آنها است، با حضور و مشاركت فعال نمایندگان سازمان راهداری و حملونقل جادهای در كارگروه تدوین دستورالعمل یادشده و با همكاری سایر اعضاء نظیر وزارت كشور، سازمان ملّی استاندارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و پلیس راهور ناجا پس از یك سال برگزاری نشستهای كارشناسی و مدیریتی مستمر سعی بر آن شد تا سیاستها و اولویتهای سازمان راهداری و حملونقل جادهای درزمینهٔ توسعه و بهسازی معاینه فنی
سنگین از دو منظر ایمنی و زیستمحیطی در دستورالعمل مربوطه لحاظ گردد.
هدایتی با اشاره به اینکه برای منظور نمودن نیازمندیهای كاربردی آیندهنگر در تدوین دستورالعمل از ظرفیت مشورتی مراجع مختلفی نظیر ادارات كل راهداری و حملونقل جادهای استانها، انجمنها و صنوف فعال در این زمینه و شركتهای تجهیز كننده مراكز معاینه فنی استفاده گردید، افزود: درنهایت با ابلاغ ضوابط مذكور در روزهای پایانی پاییز سال ۱۳۹۵ از سوی رئیس محترم سازمان راهداری و حملونقل جادهای، حاصل تلاشهای دوساله سازمان به ثمر نشست و دستورالعمل اجرایی تأسیس و فعالیت مراكز معاینه فنی سنگین رسماً وارد فاز عملیاتی و اجرایی گردید.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیك یادآور شد: از ویژگیهای برجسته این دستورالعمل در مقایسه با ضوابط پیشین آن (ابلاغی سال ۱۳۸۴) ساختاربندی سرفصلها و موضوعات در هشت بخش مجزا به انضمام پیوستهای فنی تفصیلی و چك لیستهای مربوطه بوده كه امكان بهرهبرداری از آن را بهصورت دستهبندیشده فراهم مینماید.
وی افزود: همچنین برای ایجاد انگیزه برای سرمایهگذاران مراكز معاینه فنی در توسعه و بهبود كیفی خدمات، موضوع درجهبندی مراكز معاینه فنی سنگین مبتنی بر شاخصها و معیارهای فنی و خدماتی در دستورالعمل پیشبینیشده است تا بر اساس آن به مراكزی كه سطح كیفی معاینه فنی آنها و خدماتی كه به متقاضیان ارائه میدهند بالاتر از سطوح تعریفشده قرار بگیرد، امتیازات متعددی تعلق خواهد گرفت.
هدایتی یكی دیگر از نقاط قوت دستورالعمل كنونی را اجباری نمودن اتصال خطوط و تجهیزات آزمونگر معاینه فنی به سامانه برخط معاینه فنی و دریافت اطلاعات كامل وسایل نقلیه مراجعهکننده به مراكز و نتایج آزمون آنها بر روی سرورهای سازمان معرفی كرد و افزود: مزیت عمده این مهم فراهم شدن شرایط نظارت گسترده و برخط در سطوح مختلف كاركرد مراكز معاینه فنی بوده و از طرفی با اتصال سامانه معاینه فنی به سایر سامانههای فعالسازمانی نظیر بارنامه برخط، صورتوضعیت برخط، كارت هوشمند وسیله نقلیه و غیره، زمینه جلوگیری از فعالیت ناوگان فاقد صلاحیت فنی و ایمنی لازم در شبكه راهها فراهم آمده است.
وی خاطرنشان كرد: از ویژگیهای مهم دیگر دستورالعمل مورد اشاره احصاء تخلفات محتمل در انجام معاینه فنی، گسترش سطح برخورد با تخلفات بهتناسب تعداد، نوع و تكرار آن، رسیدگی قاطع به تخلفات بهصورت متمركز در ستاد معاینه فنی سنگین، الزام معرفی موارد جعل گواهی معاینه فنی به مرجع قضایی و ممانعت بلادرنگ از فعالیت مراكز پس از احصاء و احراز تخلف در سامانه است. لذا انتظار میرود با اهرمهای نظارتی یادشده، كیفیت انجام و صدور گواهی مربوطه در مراكز معاینه در قالب نقشه راه ترسیمشده برای ساماندهی، توسعه و نظارت بر فرآیند معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین در طول یك برنامه ۳ ساله بهطور چشمگیری ارتقاء یابد.
شایانذکر است نسخهای از دستورالعمل در سایت سازمان راهداری و حملونقل جادهای در بخش قوانین و مقررات قرارگرفته است و متقاضیان و بهرهبرداران ذیربط میتوانند جهت دسترسی به مفاد آن به آدرس www.rmto.ir مراجعه نمایند
وی افزود: بهمنظور تدوین دستورالعمل اجرایی این آییننامه كه متضمن جزئیات مربوط به كلیه مراحل احداث، راهاندازی، صدور، تمدید و ابطال مجوز مراكز معاینه فنی و نحوه نظارت بر عملكرد آنها است، با حضور و مشاركت فعال نمایندگان سازمان راهداری و حملونقل جادهای در كارگروه تدوین دستورالعمل یادشده و با همكاری سایر اعضاء نظیر وزارت كشور، سازمان ملّی استاندارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و پلیس راهور ناجا پس از یك سال برگزاری نشستهای كارشناسی و مدیریتی مستمر سعی بر آن شد تا سیاستها و اولویتهای سازمان راهداری و حملونقل جادهای درزمینهٔ توسعه و بهسازی معاینه فنی
سنگین از دو منظر ایمنی و زیستمحیطی در دستورالعمل مربوطه لحاظ گردد.
هدایتی با اشاره به اینکه برای منظور نمودن نیازمندیهای كاربردی آیندهنگر در تدوین دستورالعمل از ظرفیت مشورتی مراجع مختلفی نظیر ادارات كل راهداری و حملونقل جادهای استانها، انجمنها و صنوف فعال در این زمینه و شركتهای تجهیز كننده مراكز معاینه فنی استفاده گردید، افزود: درنهایت با ابلاغ ضوابط مذكور در روزهای پایانی پاییز سال ۱۳۹۵ از سوی رئیس محترم سازمان راهداری و حملونقل جادهای، حاصل تلاشهای دوساله سازمان به ثمر نشست و دستورالعمل اجرایی تأسیس و فعالیت مراكز معاینه فنی سنگین رسماً وارد فاز عملیاتی و اجرایی گردید.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیك یادآور شد: از ویژگیهای برجسته این دستورالعمل در مقایسه با ضوابط پیشین آن (ابلاغی سال ۱۳۸۴) ساختاربندی سرفصلها و موضوعات در هشت بخش مجزا به انضمام پیوستهای فنی تفصیلی و چك لیستهای مربوطه بوده كه امكان بهرهبرداری از آن را بهصورت دستهبندیشده فراهم مینماید.
وی افزود: همچنین برای ایجاد انگیزه برای سرمایهگذاران مراكز معاینه فنی در توسعه و بهبود كیفی خدمات، موضوع درجهبندی مراكز معاینه فنی سنگین مبتنی بر شاخصها و معیارهای فنی و خدماتی در دستورالعمل پیشبینیشده است تا بر اساس آن به مراكزی كه سطح كیفی معاینه فنی آنها و خدماتی كه به متقاضیان ارائه میدهند بالاتر از سطوح تعریفشده قرار بگیرد، امتیازات متعددی تعلق خواهد گرفت.
هدایتی یكی دیگر از نقاط قوت دستورالعمل كنونی را اجباری نمودن اتصال خطوط و تجهیزات آزمونگر معاینه فنی به سامانه برخط معاینه فنی و دریافت اطلاعات كامل وسایل نقلیه مراجعهکننده به مراكز و نتایج آزمون آنها بر روی سرورهای سازمان معرفی كرد و افزود: مزیت عمده این مهم فراهم شدن شرایط نظارت گسترده و برخط در سطوح مختلف كاركرد مراكز معاینه فنی بوده و از طرفی با اتصال سامانه معاینه فنی به سایر سامانههای فعالسازمانی نظیر بارنامه برخط، صورتوضعیت برخط، كارت هوشمند وسیله نقلیه و غیره، زمینه جلوگیری از فعالیت ناوگان فاقد صلاحیت فنی و ایمنی لازم در شبكه راهها فراهم آمده است.
وی خاطرنشان كرد: از ویژگیهای مهم دیگر دستورالعمل مورد اشاره احصاء تخلفات محتمل در انجام معاینه فنی، گسترش سطح برخورد با تخلفات بهتناسب تعداد، نوع و تكرار آن، رسیدگی قاطع به تخلفات بهصورت متمركز در ستاد معاینه فنی سنگین، الزام معرفی موارد جعل گواهی معاینه فنی به مرجع قضایی و ممانعت بلادرنگ از فعالیت مراكز پس از احصاء و احراز تخلف در سامانه است. لذا انتظار میرود با اهرمهای نظارتی یادشده، كیفیت انجام و صدور گواهی مربوطه در مراكز معاینه در قالب نقشه راه ترسیمشده برای ساماندهی، توسعه و نظارت بر فرآیند معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین در طول یك برنامه ۳ ساله بهطور چشمگیری ارتقاء یابد.
شایانذکر است نسخهای از دستورالعمل در سایت سازمان راهداری و حملونقل جادهای در بخش قوانین و مقررات قرارگرفته است و متقاضیان و بهرهبرداران ذیربط میتوانند جهت دسترسی به مفاد آن به آدرس www.rmto.ir مراجعه نمایند